برخی تحلیلگران معتقدند به دنبال تصمیمات اخیر آمریکا در قبال قدس و قطع همکاری تشکیلات خودگردان با واشنگتن، این تشکیلات تلاش می‌کند تا به روسیه نزدیک شود. سفر محمود عباس به مسکو در این چارچوب دیده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۰۹

به گزارش ایرنا، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سفرش به مسکو که هفته گذشته انجام شد، با ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه در مورد آخرین وضعیت مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی گفتوگو کرد. او در اظهاراتی توضیح داد: تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس، همانند سیلی بر صورت ما بود. ولادیمیر پوتین در ابتدای این دیدار با بیان اینکه روسیه همواره از ملت فلسطین حمایت کرده است، افزود: بتازگی با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل در مسکو دیدار داشتم و هم اکنون نیز تلفنی با دونالد ترامپ،گفتوگو کردم. در سطح رسمی ریاض المالکی، وزیر خارجه و مهاجران فلسطین از رضایت بخش بودن این سفر و نتایج آن سخن گفت که در پی مجموعه دیدارهایی با مقامات روسی و شخصیتهای دینی و مذهبی حاصل شد.

مالکی اظهار کرد: ما از ریاستجمهوری روسیه ایدهها و راهکارهای زیادی را شنیدیم که به جدیت تمام و مسئولیت پذیری باید آنها را به اجرا درآوریم.

محمود الهباش، قاضی القضات فلسطین و مشاور دینی رئیس تشکیلات خودگردان نیز از علمای روس دعوت کرد در کنفرانس بیتالمقدس مشارکت داشته باشند که قرار است در ماه آوریل برگزار شود. محمود عباس با حضور در مسجد جامع مسکو از مسلمانان روسیه خواست از مردم فلسطین در مساله قدس حمایت کنند. وی از آنها خواست برای زیارت مسجدالاقصی به قدس بیایند.رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از بازدید از مسجد جامع مسکو در مقر شورای مفتیهای روسیه حاضر شد و با شیخ راوی عین الدین، رئیس این شورا نیز دیدار کرد. عین الدین گفت: شورا به صورت قاطع تصمیم ترامپ را در قبال قدس مردود میداند. وی تاکید کرد قدس پایتخت فلسطین است.

کارشناسان و تحلیلگران این سفر را دارای اهمیت ویژهای دانسته و میگویند در این زمان که فشارهای آمریکایی و عربده کشیهای رئیسجمهور آن رو به افزایش است، چنین تصمیمی خردمندانه به نظر میرسد. اسعد العویوی، نویسنده فلسطینی این سفر را رویدادی استثنایی در سطوح مختلف توصیف کرد.این نویسنده که نایب رئیس جمعیت دوستی روسی ـ فلسطینی است با یادآوری روابط دوستانه و تاریخی دو ملت و کشور، اشاره کرد سفر رسمی این هیات فلسطینی به مسکو برای پایان دادن به یکهتازی آمریکا در به انحصار در آوردن روند مذاکرات طی سه دهه گذشته است.

العویوی افزود: دیدگاه فدراسیون روسیه تا حد زیادی با موضع ملی فلسطین همخوانی دارد و به دنبال حل اختلاف طبق قانون بینالمللی است. این موضوع باعث میشود در این دوره سخت، نگاهها به آن معطوف شود؛ دورهای که بخصوص کاخ سفید در آن هیچ قصدی برای عقب نشینی از تصمیم خود نداشته و نشانهای وجود ندارد که واشنگتن بخواهد رویکرد غلط خود را تغییر دهد. فلسطینیان نیروهای استعمارگر را همچون توفان میدانند که کشورشان را درنوردیده، اما نگاه آنها به روسیه تفاوت دارد. این دیدگاه با مواضع تعدادی از گروههای فلسطینی فعال در عرصه فلسطین یکی است. مواضعی که بر ضرورت رهایی از بند سیطره آمریکا تاکید دارد و معتقد است باید کشورهای تاثیرگذار دیگر را وارد میدان کرد تا اسرائیل را ملزم به پایبندی به قوانین بینالمللی کرده و از عربدهکشیها و تجاوزات رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها