رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

نگرانی‌‌ها نسبت به سد گتوند ادامه دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به سد گتوند و شوری آب این سد عنوان کرد: برای علاج بخشی سد گتوند سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه تهران را به عنوان مشاور و ارائه دهنده راهکاری برای حل مشکل این سد معرفی کرد. توسط این دانشگاه چهار سناریو برای حل مشکل ارائه شد. نهایتا سناریو مدیریت مخزن پذیرفته و در حال حاضر در حال اجرا است اما باوجود این کار EC آب خروجی سد، حدود 400میکروموس بیشتر از زمانی است که سد احداث نشده بود.
کد خبر: ۱۱۲۰۰۹۹

کیخسرو چنگلوایی افزود: این وضعیت میتواند بر روی اراضی و کیفیت محصولات اثر منفی بگذارد. بر اساس برآوردها حدود 7.5میلیون تن نمک در آب پشت سد حل شده است و هر سال نیز حدود 3.5میلیون تن نمک به آن اضافه میشود. وی اظهار کرد: کاهش شدید بارندگیها که باعث کاهش آب ورودی به مخزن شده و همچنین افزایش 1.5درجهای دما نسبت به سال گذشته نگرانیها را در خصوص سد گتوند بیشتر میکند. این مسائل وضعیت را در سد گتوند بدتر از گذشته میکند و باعث میشود تا شاهد حرکت نمک از لایههای پایین به سمت لایههای بالایی باشیم.

وی گفت: براساس نگرانیهای موجود و کمبود آبی که وجود دارد اگر شاهد بارندگی خوبی در استان نباشیم، وضعیت کل منابع آبی استان نگران کننده خواهد بود. براین اساس هیات وزیران گزارشی را از محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی خواسته تا وضعیت فعلی و کشتهای بهاره و تابستانه سال آینده بررسی شود.

بخش کشاورزی از سد گتوند خسارت دیده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: بخش کشاورزی از سد گتوند خسارت دیده است اما در خصوص میزان خسارات باید کار کارشناسی انجام بگیرد. این سد بر روی کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی اثر منفی گذاشته است و اگر بارندگی نداشته باشیم که وضعیت ذخیره سد بهتر شود شاهد افزایش EC آب خواهیم بود. با توجه به بارش برف و بارانی که بالادست داشتیم امیدواریم وضعیت بهتر شود.

چنگلوایی در خصوص کشت پاییزه و عدم تامین آب مورد نیاز آن اظهار کرد: سالانه در دو نوبت با سازمان آب و برق جهت تامین آب مورد نیاز کشتهای تابستانه و پاییزه هماهنگی انجام میدهیم. امسال طبق روال سال گذشته در شهریورماه جلسات هماهنگی را با این سازمان برگزار کردیم.

وی افزود: براساس اعلام هواشناسی امسال نوید سال خوب آبی داده میشد اما سازمان آب و برق در کنار این مسائل مطرح شده اظهار نگرانی میکرد. در این زمینه در نهایت در جلساتی که با حضور معاونت عمرانی برگزار شد، سطوح زیر کشت به تفکیک حوضه 5 رودخانه، شهرستان و نوع کشت مشخص شد. رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اظهارکرد: گام نخست طرح ملی 550هزار هکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب که از آن به عنوان بزرگترین طرح کشاورزی ایران یاد میشود تا پایان تیر 1397به بهره برداری میرسد.

چنگلوایی به تخصیص آب برای گام دوم این طرح کشاورزی از سوی وزارت نیرو اشاره و ابراز امیدواری کرد گام دوم طرح 550 هزار هکتاری با تخصیص 2 میلیارد دلاری فاینانس خارجی و یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی تا سال 1400 به بهره برداری کامل برسد.

خشکسالی امسال در طول 60سال گذشته بیسابقه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه امسال با خشکسالی بی سابقهای در طول 60سال گذشته مواجه شدیم، گفت: با توجه به این شرایط نه پیش بینیهای سازمان هواشناسی عملیاتی شد و نه آبی در سدها بود که به کشاورزان تخصیص داده شود.

خشک شدن 35 هزار هکتار از اراضی زیرکشت در حوضه زهره، خیرآباد و مارون

چنگلوایی با بیان اینکه متاسفانه در 4حوضه آبی استان شرایط بحرانی است، گفت: وضعیت حوضه کرخه نیز مقداری از سایر حوضهها بهتر است اما این معنی آن نیست که در کرخه با مشکل مواجه نیستیم. امسال 35هزار هکتار از کشتهای انجام گرفته در حوضه زهره، خیرآباد و مارون حتی یک مرحله آب نیز دریافت نکردهاند و به طور کامل خشک شدهاند. همچنین 46هزار هکتار در این حوضه فقط یک مرتبه آب دریافت کردهاند.

وی افزود: در حوضه مارون با توجه به کمبود آب قرار است تا فقط برای کشتهای دائم آب تخصیص داده شود. در حوضه دز نیز وضعیت مناسب نیست و آب به صورت نوبتبندی شده تخصیص داده میشود. در این حوضه مجموعا 40 میلیون متر مکعب آب قابل برنامهریزی وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: اگر وضعیت بارندگی و شرایط نامناسب منابع آبی استان به همین شکل ادامه داشته باشد، در بحث کشتهای تابستانه امسال و بهاره سال آینده ضرر خواهیم کرد.سالانه در استان خوزستان حدود 46هزار هکتار کشت بهاره داریم که با توجه به این شرایط با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

خشکسالی کشتهای دائمی را هم به خطر انداخته است

چنگلوایی تصریح کرد: کشتهای دائمی استان مانند نیشکر، علوفه و... نیز با توجه به این شرایط در وضعیت خطر قرار دارند. در همه حوضههای باغبانی، زراعت، شیلات و ... متضرر شدهایم و اگر این شرایط ادامه پیدا کند کشت بهاره و تابستانه به احتمال فراوان نخواهیم داشت و باید چاره اندیشی شود. وی گفت: با توجه به اینکه کشاورزان شغل دومی ندارند و بسیاری از آنها فقط از طریق کشاورزی درآمد خود را تامین میکنند، در هر تصمیمی که گرفته میشود باید به فکر معیشت کشاورزان نیز بود و برای آنها برنامهریزیهایی انجام بگیرد تا خسارتهایی که به آنها وارد شده جبران و راهکاری نیز برای بحث نکاشت آنها در نظر گرفته شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: تحویل حجمی آب، ارتقاء راندمان آبیاری و اصلاح الگوی کشت راهکارهایی هستند که میتوانند در این شرایط بسیار بد آبی کمک کنند تا برون رفت داشته باشیم و وضعیت را بهبود ببخشیم.

عامل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ، شیوع آنفلولانزای پرندگان بود

چنگلوایی در خصوص افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ اظهار کرد: عامل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ، شیوع آنفلولانزای پرندگان بود که حدود 22 میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شد. این موضوع اثر بسیاری بر افزایش قیمت تخم مرغ و تولید آن گذاشت. در این زمینه وزارتخانه سیاستهایی را دنبال کرد و استانهایی که تولید بیشتری داشتند را به عنوان استان معین استانهایی که تولید کمتری دارند، مشخص کرد.

خریداری 2500 تن سیب و پرتقال برای شب عید

وی ادامه داد: در استان خوزستان نسبت به نیاز استان تخم مرغ تولید نمیشود. سالانه معادل هشت هزار و 500 تن تولید تخم مرغ داریم اما نیاز استان حدود 53 هزار تن هست و یکی از راهکارهای حل این مشکل توسعه این صنعت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص تامین میوه شب عید بیان کرد: 500 تن سیب و 2000هزار تن پرتقال برای استان خریداری شده و در حال حاضر در حال حمل به سمت استان است. این نوید را میدهیم که در خصوص مرغ، شکر، گوشت قرمز و برنج همه تمهیدات به کار گرفته شده است و استان تنشی در بازار نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها