براساس آمارها تنها 4درصد از ازدواج‌های دانشجویی به طلاق منجر می‌شود

ازدواج های دانشجویی با طلاق بیگانه است

با آگاهی و شناخت بیشتری، همسر آینده‌‌شان را انتخاب می‌کنند و شاید به همین دلیل باشد که بر اساس آمارهای ارائه شده، نرخ طلاق در بین زوج‌های دانشجو، بسیار پایین است. به گفته معاون فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، براساس نتایج پایشی که از سال 84 تا 95 درباره ازدواج‌های دانشجویی انجام شده است، 96 درصد دانشجویانی که از این طریق ازدواج می‌کنند، زندگی مشترک پایداری را تجربه می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۱۸۵۲۳
ازدواج های دانشجویی با طلاق بیگانه است

آمار 4 درصدی طلاق در بین زوجهای دانشجو، آمار قابل تاملی است که نشان میدهد انتخاب همسر در محیط فرهنگی دانشگاه میتواند به تشکیل خانواده پایدار، کمک کند.

«مهمترین نیاز دانشجویان برای ازدواج، تامین مسکن مناسب است.» این را حجت الاسلام مصطفی رستمی، معاون فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری در دانشگاهها میگوید و ادامه میدهد: اگر مسکن دانشجویان تامین شود، قطعا تعداد ازدواجهای دانشجویی نیز افزایش خواهد یافت که در این باره باید به خوابگاههای متاهلی دانشجویی توجه بیشتری شود.

مشوقها خاطره میشود

در چند دهه اخیر، برنامههای متعددی انجام شد تا آمار ازدواج دانشجویی بالا برود. برگزاری جشنهای ازدواج دانشجویی، یکی از همین برنامههای تشویقی است که از سال 84 از سوی نهاد رهبری در دانشگاهها راهاندازی شد. در این جشنها شاهد بودیم که در ابتدا به زوجهای دانشجو، سکه تمام بهار آزادی هدیه میدادند، اما پس از بالا رفتن قیمت ارز و سکه، رفته رفته بساط سکه دادن هم جمع شد؛ طوری که هم اکنون، جشن ازدواج دانشجویی بدون اعطای سکه به زوجها در مشهد برگزار میشود. البته معمولا خیلی از زوجهای دانشجو، دوباره با خانواده‌‌شان جشن ازدواج میگیرند و جشنهای ازدواج دانشجویی را بیشتر باید یک دورهمی شاد دانشجویی به حساب آورد.

در این بین، گاهی دولت و خود دانشگاه هم هدایایی به زوجهای دانشجو پرداخت میکنند که البته اعطای این هدایا به زوجهای دانشجو، قطعی نیست و در دانشگاههای مختلف، متفاوت است.

امسال هم زوجهای دانشجویی که تمایل دارند در جشن ازدواج دانشجویی شرکت کنند، تا پایان بهمن میتوانند برای شرکت در این جشن، ثبتنام کنند.

حجتالاسلام محمد خادمی، رئیس ستاد ازدواج دانشجویی کشور هم توضیح میدهد: تا کنون حدود 14 هزار زوج در بیست و یکمین دوره مراسم ازدواج دانشجویی ثبت نام کرده اند و مهلت ثبتنام نیز تا 30 بهمن 96 تمدید شده است.

همچنین حدود 500 زوج از اساتید دانشگاه هم در بیست و یکمین مراسم ازدواج دانشجویی ثبت نام کردهاند. پیشبینی شده است که تا پایان دوره ثبتنام، تعداد 20 هزار زوج دانشجو برای شرکت در این دورهها ثبتنام کنند.

شرط ثبتنام و حضور در جشن ازدواج دانشجویی هم این است که تاریخ ازدواج دانشجویی از اول مهر 95 تا اول دی 96 باشد. به گفته خادمی، این افراد میتوانند با ورود به سامانه ازدواج دانشجویی و مشاهده مدارک لازم جهت ارائه آن به دفاتر نهاد رهبری در دانشگاهها در این مراسم ثبتنام کنند.

ضرورت یادگیری مهارتهای زندگی مشترک

اینکه رای قاطع بدهیم و بگوییم که همه ازدواجهای دانشجویی به زندگی پایدار و موفق تبدیل میشود، چندان با منطق سازگار نیست. وقتی فقر، اعتیاد، ناآگاهی از مهارتهای زندگی و دهها دلیل دیگر موجب شده است که آمار طلاق در دهه 90 قابل قیاس با دهههای گذشته نباشد، همین عوامل هم میتواند تهدیدی برای ازدواجهای دانشجویی
باشد.

احمد سالک کاشانی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگو با جامجم به مزایای ازدواج دانشجویی اشاره میکند و میگوید: در شرایطی که زوج دانشجو از تکامل عقلی و اخلاقی همسانی برخوردار باشند، ازدواج میتواند زمینههای رشد علمی و معنوی‌‌شان را تکامل ببخشد و مایه آرامش بیشتر آنها در زندگی شود.

او به آسیبهای احتمالی ازدواجهای دانشجویی اشاره میکند و یادآور میشود: زوجهای دانشجو نیاز است که مهارتهای زندگی مشترک را بیاموزند و با آگاهی کامل به تشکیل زندگی مشترک روی بیاورند. در صورتی که این آگاهیها وجود داشته باشد، اختلافهای معمول زناشویی به طلاق منجر نخواهد شد.

انتخاب بهتر همسر به دلیل افزایش بصیرت دانشجویان، اتفاقی است که به گفته این نماینده مجلس، در اغلب ازدواجهای دانشجویی قابل انتظار است. به همین دلیل هم به اعتقاد سالک کاشانی، ترویج ازدواج دانشجویی میتواند به تشکیل خانوادههای سالم و پایدار در جامعه منجر شود.

سعید هاشمی، دانشآموخته مهندسی نرمافزار است که دو سال قبل با همسرش در دانشگاه آشنا شده است. وی در گفتوگو با جامجم به گوشهای از مشکلات ازدواج دانشجویی اشاره میکند و میگوید: ازدواج دانشجویی، محاسن زیادی دارد و میتواند انگیزه دانشجو را برای موفقیتهای تحصیلی و کاری افزایش دهد، اما مشکل بزرگ این است که اغلب دانشجویان، استقلال مالی ندارند و نمیتوانند از پس هزینههای زندگی مشترک بربیایند. به همین دلیل، فرآیند آشنایی تا ازدواج زوجهای دانشجو، معمولا خیلی زمانبر میشود.

سعید تاکید دارد که اگر از زوجهای دانشجو، حمایت مالی لازم به عمل بیاید، قطعا ازدواج دانشجویی رونق پیدا میکند، اما خیلی از دانشجویان با وجود تمایل به ازدواج، توان مالی برای تشکیل زندگی مشترک ندارند و به آینده شغلی خود امیدوار نیستند.

واقعیت این است که جدای از نقش مسئولان، خانواده دانشجویان نیز نقش جدی در تسهیل ازدواجهای دانشجویی دارند. در صورتی که خانواده زوجهای دانشجو، توقع مالی خود را کاهش دهند و به ازدواجهای آسان دانشجویی رضایت دهند، قطعا ازدواجهای دانشجویی پررونقتر خواهد شد.

امین جلالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها