براساس آمارها تنها 4درصد از ازدواج‌های دانشجویی به طلاق منجر می‌شود

ازدواج های دانشجویی با طلاق بیگانه است

2 روی سکه ازدواج‌های دانشجویی

ازدواج‌های دانشجویی، محاسن و معایب مختلفی دارد که اگر این ازدواج‌ها با آگاهی و آینده‌نگری انجام شود، می‌توان از بسیاری معایب آن کاست.
کد خبر: ۱۱۱۸۶۰۸
2 روی سکه ازدواج‌های دانشجویی

از مهم‌ترین محاسن ازدواج‌های دانشجویی این است که این ازدواج‌ها معمولا در سن پایین انجام می‌شود و زوج دانشجو، تجانس علمی و سنی بیشتری با همدیگر دارند.

همین مساله می‌تواند به موفقیت یک ازدواج دانشجویی کمک کند و موجب پایدار شدن زندگی زوج‌ها شود؛ طوری که بر اساس آمارهایی هم که منتشر شده، میزان طلاق‌ها در ازدواج‌های دانشجویی پایین است. البته نباید از خاطر برد با وجود این‌که گفته می‌شود آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی پایین است، اما باید تحقیق و پژوهشی هم صورت بگیرد تا مشخص شود میزان رضایتمندی زوج‌های دانشجو از همدیگر تا چه میزان است، زیرا همیشه طلاق نگرفتن به معنی رضایت از زندگی نیست و گاهی زوج‌ها از همدیگر طلاق نمی‌گیرند و در واقع آنها یکدیگر را تحمل می‌کنند.

از معایب احتمالی ازدواج‌های دانشجویی این است که دانشجو فقط به یک جامعه کوچک همکلاسی‌های خود محدود می‌شود که احتمال دارد فرد مورد نظر دانشجو برای داشتن یک زندگی مشترک موفق در این جامعه محدود وجود نداشته باشد بنابراین این‌که قاطعانه بگوییم ازدواج دانشجویی در همه حالت‌ها می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، استدلال علمی و منطقی نیست، زیرا ممکن است زوج دانشجو از نظر هیجانی، اقتصادی و فرهنگی از تجانس کافی برخوردار نباشند و در این شرایط، امکان دارد زوج دانشجو در آینده دچار مشکل شوند. البته در این بین، استفاده از خدمات علمی مشاوران و روان‌شناسان نیز بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند به دوام و رضایتمندی ازدواج‌های دانشجویی کمک کند.

با توجه به این‌که در بیشتر ازدواج‌های دانشجویی، هویت اجتماعی و شغل آینده دانشجویان در ابهام قرار دارد، این مساله را می‌توان تهدیدی برای ازدواج‌های دانشجویی دانست که البته در این میان، حمایت جامعه، مسئولان و خانواده زوج‌های دانشجو می‌تواند از مشکلات پیش روی ازدواج‌های دانشجویی بکاهد.

به طور کلی، اگر به ازدواج‌های دانشجویی صرفا از بعد هیجانی نگاه نشود و زوج دانشجو به تجانس فرهنگی خود و خانواده‌هایشان توجه بیشتری داشته باشند و همچنین برای کسب مهارت‌های زندگی مشترک و تامین آینده اقتصادی خود، برنامه‌ریزی کنند و آینده‌نگری داشته باشند، در این شرایط ازدواج‌های دانشجویی می‌تواند به ازدواجی پایدار و موفق ختم شود.

دکتر مصطفی تبریزی - مشاور خانواده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها