رواج بانکداری اسلامی در آلمان

وقتی صحبت از بانکداری می‌کنیم بسیاری از نگاه‌ها به سمت نام بانک‌های بزرگ اروپایی یا آمریکایی خواهد رفت درحالی که ظاهرا این روند دستخوش تغییراتی شده و بسیاری از کشورهای موافق نظام سرمایه‌داری به فواید استفاده سیستم مالی اسلامی پی برده و در حال به‌کارگیری این سیستم مالی در اقتصاد خود هستند.
کد خبر: ۱۱۱۶۲۵۳

یکی از کشورهایی که بتازگی نسبت به استفاده از این نوع نظام بانکداری تمایل نشان داده و زمینه را برای فعالیت اینگونه بانکها داخل مرزهایش فراهم کرده آلمان است. کشوری که پنج میلیون نفر از ساکنانش را مسلمانان تشکیل میدهند و همین نکته عاملی بوده برای رونق بیشتر بانکداری اسلامی بهصورتی که اکنون در شهرهای فرانکفورت، کلن، برلین و مانهایم حداقل یک شعبه بانک اسلامی فعال شده و درحال ارائه خدمات بانکی به متقاضیان است. بهعنوان مثال کنار مسجد مرکزی مسلمانان در شهر کلن، یک بانک اسلامی نیز بتازگی کار خود را شروع کرده است؛ کسب و کاری منطبق با موازین اسلامی و تحت کنترل یک شورای نظارتی شرعی و براساس آمارهای دریافتی از این شعبه فقط چند هفته پس از شروع به کار این بانک، بیش از هزار مشتری پولهای خود را به آن سپردهاند.

به گزارش دویچه وله، آیهان چنگیزر مدیر بانک AK، میگوید: این بانک در حال حاضر تنها بانک اسلامی در اتحادیه اقتصادی یورو است که از اواسط سال 2015 میلادی فعالیت خود را براساس عدم پرداخت بهره به سپردهها و دریافت نکردن بهره بابت اعتبار ارائه شده فعالیت خود را پایه ریزی کرده تاجایی که سرمایه این بانک طی فعالیت خود از دوره افتتاح تا امروز به 54 میلیون و 400هزار یورو رسیده است.وی میافزاید: این بانک تنها روی کالاهای واقعی سرمایهگذاری میکند، نه روی اوراق بهادار، بورس یا وجه نقد، این در حالی است که معامله و سرمایهگذاری برای تولید یا فروش محصولات الکلی، سیگار یا فرآوردههای گوشت خوک نیز به کلی ممنوع اعلام شده است.

چنگیزر در ادامه میافزاید: در میان یک میلیون و 500 هزار مسلمانی که در ایالت
نورد راین وستفالن زندگی میکنند، 20 هزار سرمایهدار ترکتبار وجود دارد که برای 130هزار نفر کارآفرینی کردهاند که این پتانسیل وسیعی است.

15درصد مشتریان مسلمان نیستند

در گزارشهای منتشر شده از سوی مدیریت بانک یاد شده اگرچه AK بانک به نوعی شعبهای از یک بانک ترکیه در شهر استانبول است اما روند تقاضای افتتاح حساب بانکی از سوی مشتریان غیرمسلمان در کشور آلمان باعث شده شعب تازهای در شهرهای دیگر آلمان افتتاح شوند. اصلان اوغلو یکی از مدیران ارشد AK بانک میگوید تقاضای جامعه مسلمان و غیرمسلمان آلمان در این زمینه بالاست بهطوری که علاوه بر مسلمانان تقریبا 15 درصد از مشتریان بالقوه بانک غیرمسلمان هستند و این درحالی است که هنوز قواعد فعالیتهای اقتصادی با سیستم اسلامی برای همگان شناخته شده نیست.

فیلیپ واکربک، مشاور بانکی درباره روند گسترش فعالیت بانکهای اسلامی در آلمان میگوید: در آلمان نزدیک به پنج میلیون مسلمان زندگی میکنند که در واقع یک میلیون و 500 هزار خانوار هستند این عدد بیانگر پتانسیلی گسترده در بازار برای افتتاح شعب بانکداری اسلامی است و میتواند رفته رفته بزرگتر هم بشود.

به گفته واکربک، ارقام ارائه شده به معنی ظرفیتی معادل 300 هزار مشتری بالقوه و گردش مالی بالاتر در جامعه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها