باوجود تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه عفرین ادامه دارد

دعوای ترکیه و آمریکا در سوریه

با این که نشست محرمانه روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص حمله نظامیان ترکیه به شهر عفرین سوریه، بدون هیچ نتیجه مشخص و حتی صدور یک بیانیه پایان یافت، همچنان تلاش‌های دیپلماتیک چند جانبه برای کنترل اوضاع و راضی کردن آنکارا به عقب‌نشینی نیروهایش ادامه دارد‌. در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور با بیان این که هیچ طمعی به خاک سوریه ندارد، آمریکا را به دلیل تسلیح نیروهای کرد در نوار شمالی سوریه سرزنش و تاکید کرد آنکارا یک قدم هم از عملیات شاخه زیتون عفرین عقب‌نشینی نمی‌کند. از سوی دیگر، روسیه پیشنهاد مذاکراتی چهارجانبه بین ایران، روسیه، ترکیه و سوریه را داده و مقامات آمریکایی نیز با سفر به ترکیه درحال مذاکره با مقامات این کشور بر سر این موضوع هستند.
کد خبر: ۱۱۱۵۹۵۴

در نشست شورای امنیت، تنها گزارشی درخصوص تحولات اخیر سوریه قرائت شد. فرانسوا دلاتره، نماینده فرانسه در سازمان ملل پس از پایان این نشست گفت: گمان میکنم به طور گسترده روی لزوم خویشتنداری اتفاق نظر وجود داشت. وی بدون اشاره به جزئیات گفت: فرانسه متوجه اهمیت موضوع امنیت ترکیه، مناطق تحت تسلط این کشور و مرزهای آن است. نیکی هیلی، نماینده آمریکا به دلیل مسافرت در این نشست حضور نداشت. ترکیه از روز شنبه عملیاتی را موسوم به شاخه زیتون در عفرین واقع در شمال غربی سوریه آغاز کرد. ترکیه ابتدا مناطقی از اطراف عفرین و منبج را
گلوله باران توپخانهای و بمباران هوایی و پس از آن نیروهای زمینی خود را وارد بخشهایی از خاک سوریه کرد. دولت آنکار مدعی است هدف از این عملیات، نابودی تروریستهای پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) پ.ی.د (حزب اتحاد دموکراتیک سوریه) ی.پ.گ (یگانهای مدافع خلق سوریه) و داعش در عفرین و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریستهاست. دمشق اما این اقدام را محکوم کرده و آن را تجاوزی آشکار به خاک سوریه دانسته است. دولتهای منطقه و جهان خواستار خویشتنداری ترکیه بوده و عملیات شاخه زیتون را محکوم کردهاند. با این حال دولت قطر روز گذشته اعلام کرد از عملیات ترکیه در عفرین سوریه با عنوان شاخه زیتون حمایت میکند. به گزارش فارس، خانم لولوة الخاطر، سخنگوی دولت قطر گفت: ترکیه عملیات شاخه زیتون را در پی نگرانیهای مشروع مربوط به امنیت و تأمین مرزهایش به علاوه حمایت از وحدت اراضی سوریه و عدم تجزیه آن آغاز کرده است.

اعزام هیات آمریکایی به آنکارا

یک هیأت بلندپایه از مقامهای آمریکایی برای مذاکره با همتایان ترک خود درباره سوریه وارد آنکارا شد. رسانههای ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش دادند این هیأت آمریکایی درباره عملیات ارتش ترکیه در منطقه عفرین با مقامات این کشور مذاکره خواهند کرد. برخی مسئولان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در این هیأت حضور دارند و قرار است با مقامات وزارت خارجه و ستاد کل ارتش ترکیه دیدار و گفتوگو کنند.

ناظران سیاسی، آمریکا را عامل اصلی بحران کنونی میدانند و میگویند با تصمیم خود مبنی بر تشکیل یک نیروی 30 هزار نفری از کردهای سوریه این جنگ ترکی ـ کردی را در منطقه به راه انداخته است. دولت سوریه میگوید آمریکا عامل اصلی حمله ترکیه به بخشهایی از خاک سوریه است. به نظر میرسد اکنون آمریکا تلاش میکند با رفع کردن نگرانیهای ترکیه از تشدید بحران جلوگیری کند.

تلاشهای روسیه

درهمین ارتباط، نمایندگان دومای روسیه پیشنهاد انجام مذاکراتی چهارجانبه درباره عفرین دادهاند. به گزارش تسنیم، دیمیتری نوویکوف، نایبرئیس کمیته امور بینالمللی دومای دولتی روسیه در گفتوگو با خبرگزاری نووستی اعلام کرد مذاکراتی به صورت چهارجانبه (بین سوریه، ترکیه، ایران و روسیه) در مورد اوضاع در منطقه عفرین سوریه میتواند در حاشیه کنگره گفتوگوهای ملی سوریه در بندر سوچی انجام شود. این مقام پارلمانی تاکید کرد بدون تردید انجام چنین شکلی از مذاکرات در فعالترین شکل آن برای حل بحران به وجود آمده در عفرین در نتیجه آغاز عملیات نظامی ترکیه در این منطقه از خاک سوریه بسیار ضروری است و کنگره گفتوگوهای ملی سوریه فرصت و مکان مناسبی برای این منظور خواهد بود.

خبرهای میدانی

در ادامه حملات ترکیه، روز گذشته اعلام شد یکی از نظامیان ارتش این کشور در شمال غربی سوریه کشته شده است. به گزارش اسکای نیوز، ارتش ترکیه در بیانیهای صحت خبر کشته شدن یکی از نظامیان خود را در شمال سوریه تائید کرد. بکر بوزداغ، معاون نخستوزیر و سخنگوی دولت ترکیه دوشنبهشب اعلام کرد عملیات نیروهای ارتش این کشور در عفرین واقع در شمال سوریه آنگونه ادامه دارد که از پیش برای آن برنامهریزی شده بود. رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه با بیان این که هیچ طمعی به خاک سوریه ندارد، آمریکا را به دلیل تسلیح نیروهای کرد در نوار شمالی سوریه سرزنش و تاکید کرد آنکارا یک قدم هم از عملیات عفرین عقبنشینی نمیکند.

از سوی دیگر، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از آوارگی بیش از 126 هزار نفر از زمان آغاز حمله نظامی ترکیه به شهر عفرین سوریه موسوم به عملیات شاخه زیتون خبر داد. گفته میشود
هم اکنون بیش از 300 هزار نفر در معرض آوارگی قرار دارند. وی در ادامه افزود: ما تماسهای خود را برای حل و فصل اوضاع در منطقه آغاز کردهایم، چرا که 60 درصد ساکنان عفرین به کمک نیاز دارند. ارتش ترکیه آغاز حمله نظامی خود را با نام شاخه زیتون در تاریخ 20 ژانویه (30 دی) علیه کردها در شهر عفرین واقع در شمال سوریه اعلام کرد. این حمله نظامی باعث کشته شدن غیرنظامیان و ویران شدن منازل آنها در این شهر شده است. بر اساس اخبار رسیده تاکنون 15 سرباز ترک کشته و
33 نفر دیگر زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها