بهینه سازی تولید بذر سیب زمینی در اردبیل

با تحقیقات انجام شده کیفیت بذرهای سیب‌زمینی تولید شده در اردبیل بهبود یافت .
کد خبر: ۱۱۱۳۱۱۵

سالانه بین 600 تا 850 هزار تن سیبزمینی در استان اردبیل تولید میشود و این استان با تولید حدود یک چهارم تا یک پنجم سیبزمینی کشور، جزو سه استان اصلی تولید کننده این محصول به شمار میرود.

تولیدات استان اردبیل تنها به محصول نهایی سیبزمینی محدود نمیشود بلکه این استان قطب تولید بذر سیبزمینی در کشور به شمار میرود.

برای تولید بذر سیبزمینی در ابتدا ریز غدههای سیبزمینی (مینی تیوبر) تولید میشود. این ریز غدهها از کشت بافت سیبزمینی در محیطهای کشت ویژه به صورت کاملا ایزوله و عاری از آلودگیهای مختلف تولید میشوند و پس از یک مرحله کشت مجدد، سیبزمینی به دست آمده به عنوان بذر مادر برای کاشت در مزارع استفاده میشود.

در چند سال اخیر گامهای بلندی برای تولید بذر مادری سیبزمینی در استان اردبیل برداشته شده است به طوری که این استان یکی از مراکز پیشرو در تولید و عملآوری بذر سیبزمینی در کشور است .

تحقیقات پیشرفته تولید بذر سیبزمینی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از انجام تحقیقات پیشرفته درباره سیبزمینی و تولید دو میلیون عدد بذر مینی تیوبر (ریز غده) در استان خبر داد.

داوود حسن پناه با اشاره به ادامه تحقیقات در خصوص افزایش ضریب تکثیر بذرهای سیبزمینی تولید شده و پائین آوردن هزینه تولید در این ارتباط افزود : مینی تیوبر ریز غدههای حاصل از کشت بافت سیبزمینی است که در آزمایشگاههای کاملا ایزوله و عاری از هرگونه آلودگیهای مختلف تولید میشود که میتواند بذر پایه سیبزمینی کاران را تامین و کشور را از واردات بذر سیبزمینی بی نیاز کند.

وی با یادآوری اینکه استان اردبیل یکی از استانهای مهم کشور در زمینه تولید سیبزمینی است افزود: در این استان سه شرکت تولید ریزغده سیبزمینی فعالیت میکنند که این سه شرکت میتوانند سالانه بیش از دو میلیون بذر ریز غده سیبزمینی تولید کنند. با این حال به دلیل بالا بودن نیاز کشور به بذر سالم سیبزمینی ضروری است که این میزان تولید را بیشتر کنیم .

این پژوهشگر با بیان اینکه بذور سیبزمینی تولید شده در استان اردبیل عاری از هرگونه عامل بیماریزاست افزود : در تامین بذر وارداتی بیم از بیماری و آلودگی بذر وجود داشت که با تامین بذر در داخل کشور نیاز سیبزمینی کاران به صورت کامل تامین خواهد شد.

حسن پناه تصریح کرد: با تحقیقات انجام شده، به جای کشت مستقیم گیاهچهها در گلخانه از میکرو تیوبرهایی که به صورت آزمایشگاهی پرورش یافته اند برای کشت استفاده میشود که بذور مینی تیوبر (ریز غده) بدست آمده از این گلخانهها پس از تکثیر به صورت بذر الیت و سوپر الیت در اختیار زارعین قرار میگیرند.

بالا بودن محصول دهی بذرهای تولید شده

علی اردبیلی مدیر یکی از سه شرکت تولیدکنندگان بذر سیبزمینی در استان با بیان اینکه پیش از این کشاورزان استان مجبور به واردات بیرویه بذر سیبزمینی از کشورهای خارجی مثل آلمان بودند گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر اردبیل با تولید بذر سیبزمینی سبلان به عنوان بذر ملی توانسته است موفق عمل کند به طوری که استانداردهای جهانی نیز بذر تولیدی استان را تأیید میکنند.

وی با خاطرنشان کردن اینکه از هر بوته مینیتیوبر تولید شده در استان ، 45 بذر مادری مینیتیوبر تولید میشود اضافه کرد: تولید مینیتیوبر یک کار فنی پیچیده است و بعد از چند سال تلاش و جرأت و توان پژوهشگران و محققان استان طبق استاندارد جهانی در حال انجام است .

مینیتیوبر تولید شده در گلدانها در اندازههای درشت و با تغذیه مناسب از یک وضعیت رشد مناسب برخوردار هستند که برخی از تولیدکنندگان ما با استفاده از این بذر حتی 48 تن در هکتار نیز سیبزمینی تولید کردهاند.

در حالی که به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان بیش از 30 درصد از بذور سیبزمینی تولید شده در اردبیل به سایر استانها صادر میشود ، انتظار میرود با انجام حمایتهای بیشتر ،
میزان تولید بذر مرغوب سیبزمینی در استان اردبیل افزایش یابد و شاهد صادرات
بذرهای تولید شده در استان به خارج از کشور باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها