رشد صادرات صنعت گل در گرو دانش تولید این محصول است

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات گفت: رشد صادرات صنعت تولید گل و گیاهان زینتی کشور، در گرو دانش محوری تولید این محصول و بهره گیری از روش‌های روزآمد پرورش گیاه است.
کد خبر: ۱۱۱۲۲۹۱

به گزارش مهر، محمدرضا شفیعی اظهار داشت: در حال حاضر درآمدهای جهانی سالانه برخی کشورها از صنعت گل و گیاهان زینتی، رقمی بسیار بالاست و با وجود آن که کشورمان در این زمینه از استعداد لازم برخوردار است، اما کمتر از یک درصد درآمد سالانه صنعت گل در جهان، به ایران تعلق دارد.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات افزود: این در حالی است که دو درصد از سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در جهان، متعلق به کشور ماست که نسبت به ظرفیت مذکور، میزان صادرات کنونی پایین است.

شفیعی بیان کرد: چنانچه به دنبال آن هستیم که درآمدزایی و ارزآوری این صنعت در کشور افزایش یابد، باید در تولید گل و گیاه، دانش محوری و بهره گیری از روشهای روزآمد جهانی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات خاطرنشان ساخت: ارتقای بهره وری در صنعت گل کشور ضروری به نظر میرسد تا بتوانیم تولید را افزایش و هزینه تولید را کاهش دهیم و حداکثر بازدهی تولید گل را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: درآمد سالانه کشور از صادرات گل و گیاهان زینتی هم اکنون حدود 20 میلیون دلار است، اما اگر بتوانیم دانش محوری را در این صنعت وارد کنیم و از متد روز بهره بگیریم، این رقم افزایش چشمگیری خواهد داشت.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات ادامه داد: در همین راستا پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی پیاده سازی طرحهای تحقیقاتی این حوزه را در دستور کار قرار داده و امسال بیش از 20 طرح پژوهشی اجرایی شده است.

شفیعی عنوان کرد: اجرای این طرحهای پژوهشی و استفاده از روشهای دانش محور و نوین، علاوه بر آن که ارتقای بهره وری، افزایش کیفیت تولید و رشد صادرات گل و گیاه را به دنبال دارد، نقش مهمی نیز در ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی در این صنعت ایفا میکند.

گفتنی است شهرستان محلات، بیشترین سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی را در کشور به خود اختصاص داده و 80درصد تولید گلهای فصلی نشایی، 21درصد تولید درخت و درختچه‌‌های زینتی، 14درصد تولید گلها و گیاهان آپارتمانی و همچنین 12درصد تولید گل شاخه بریده کشور در این منطقه انجام میپذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها