بودجه 97 تکلیف هدفمندی یارانه‌ها را مشخص می‌کند

یارانه نقدی 8 ساله نمی‌شود؟

با واریز یارانه آذرماه 1396، اجرای هدفمندی یارانه‌ها هفت‌ساله می‌شود؛ در این هفت سال حدود 280 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است اما به نظر می‌رسد در لایحه بودجه سال 1397 قرار است تغییرات جدی در روند پرداخت یارانه نقدی به مردم صورت گیرد.
کد خبر: ۱۱۰۰۹۷۸

امروز در حالی لایحه بودجه سال 97 از سوی دولت تحویل مجلس شورای اسلامی می‌شود که بیشتر مردم و مسئولان منتظر اعلام جزئیات آن برای قانون هدفمندی یارانه‌ها هستند.

در دو سه سال اخیر، مجلس مصوباتی در زمینه حذف یارانه پردرآمدها داشت اما دولت آنها را به طور کامل اجرا نکرد. برخی نمایندگان مجلس در این زمینه معتقدند اگر دولت در بودجه سال 97 به این موضوع مهم به صورت جدی نپرداخته باشد نمایندگان مردم اقدام می‌کنند تا فقط نیازمندان یارانه بگیرند.

از سوی دیگر در هفت سالی که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده، هیچ‌گاه یارانه بخش‌های صنعتی، تولیدی و اشتغال به طور کامل پرداخت نشده است و همین روند باعث شد تا رکود اقتصادی تشدید شود.

اگر در لایحه بودجه سال 97 روند پرداخت یارانه نقدی دچار دگرگونی اساسی شود و براساس برخی گمانه‌ها فقط به اقشار نیازمند (افراد تحت‌پوشش کمیته امداد، بهزیستی و روستاییان) محدود شود، می‌توان گفت پرداخت سراسری یارانه نقدی احتمالا هشت‌ساله نخواهد شد.

پرداخت یارانه به روستاییان

منصور مرادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به این‌که مهم‌ترین موضوعی که اکنون همه مردم پیگیر آن هستند هدفمندی یارانه‌هاست، گفت: نمایندگان مجلس در نظر دارند به منظور توسعه اشتغال در روستاها، یارانه نقدی ساکنان آن برقرار بماند و براساس درآمد، یارانه افراد غیرنیازمند را حذف کنند.

وی با تاکید بر این‌که قانون هدفمندی یارانه‌ها در طول ده سال گذشته با ایراداتی در اجرا همراه بود، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که انتظار می‌رفت دولت‌ها نسبت به آن تعهد داشته باشند و تحت هیچ شرایطی آن را دور نزنند یارانه تولید بود، اما متاسفانه شاهد این موضوع بودیم که دولت‌های دهم و یازدهم تا حد زیادی به این بخش بی‌توجهی کردند و معضلاتی را به‌وجود آوردند.

مرادی با بیان این‌که ثروتمندان باید از فهرست یارانه‌بگیران حذف شوند، افزود: با حذف یارانه افراد ثروتمند می‌توان منابع درآمدی دولت را به بخش تولید داد، البته به شرط آن‌که دولت این درآمدها را در بخش‌های دیگر هزینه نکند و فقط به بخش تولید اختصاص دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اجرای هدفمندی یارانه‌ها را ناقص ارزیابی کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته همواره بودجه جاری کشور رو به رشد بوده در حالی که بودجه بخش‌های تولیدی هر روز کوچک‌تر شده است. نمایندگان مجلس در این زمینه در نظر دارند تا قانونی را به تصویب برسانند که حذف یارانه نقدی با درآمد افراد منطبق باشد که باید رقم آن در مجلس مشخص شود.

مرادی با تاکید بر این‌که ماهانه 3000 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود، عنوان کرد: خرد کردن سرمایه‌های کلان،کار درستی نیست و با این روش نه مشکلی از مردم حل خواهد شد و نه می‌توان از این مبلغ برای سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های تولیدی و رفع مشکل اشتغال بهره برد. به نظر می‌رسد با توجه به وضع موجود افراد غیرنیازمند باید از فهرست یارانه‌بگیران حذف شوند تا درآمد حاصل از آن صرف
تولید شود.

مصوبه مجلس اجرا نشده است

شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و حذف شش میلیون یارانه‌بگیر غیرنیازمند امتناع کرده، به جام‌جم گفت: مجلس شورای اسلامی پیشتر‌ تصویب کرد یارانه شش میلیون نفر غیرنیازمند از فهرست یارانه‌بگیران حذف شود، اما دولت به دلیل این‌که در آستانه انتخابات قرار داشت، اجرای این قانون را هر روز به تعویق انداخت و باعث شد تا ثروتمندان همچنان در فهرست یارانه‌بگیران قرار داشته باشند.

وی با بیان این‌که بخش‌هایی از قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت ناقص اجرا شده، تصریح کرد: در بودجه سال آینده، اولویت اول نمایندگان مجلس اختصاص یارانه تولید است که اگر این روند در طول ده سال گذشته اجرا می‌شد، اکنون شاهد بنگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل نبودیم.

هدفمندی را از صندوق رأی دور کنیم

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره اجرا نشدن قانون هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت به خبرنگار ما گفت: تا زمانی که قانون هدفمندی یارانه‌ها با صندوق رأی در ارتباط باشد، نمی‌توان شاهد اجرا شدن این قانون در کشور بود. طبق قانون قرار بود دولت یازدهم شش میلیون نفر را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کند اما بعد از برآورد متوجه شد که اگر این کار را انجام دهد به تعداد افراد حذف شده، رأی کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید مصالح کشور را در نظر بگیرد و عینک سیاسی را در مباحث اقتصادی بردارد. یوسفیان‌ملا اظهار کرد: طبق قانون، یارانه نقدی برای افرادی است که درآمد آنها کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد، اما افرادی که درآمد ده میلیون تومانی دارند، نباید در فهرست یارانه‌بگیران ثبت‌نام کنند و اگر این کار انجام شد، دولت باید نسبت به حذف آنها اقدام کند و چنین موضوعاتی است که باعث می‌شود بودجه‌های مهم تولیدی و صنعتی در کشور پرداخت نشود.

تعیین تکلیف حذف یارانه غیرنیازمندان

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حذف سری جدید از یارانه‌بگیران غیرنیازمند را منوط به تصویب لایحه بودجه سال 97 کل کشور اعلام کرد و گفت: فعلا در این باره منتظر اعتبار تخصیصی یارانه نقدی هستیم.

احمد میدری در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که چه میزان از یارانه‌بگیران ثروتمند در ماه‌های اخیر حذف شده‌اند، اظهار کرد: فعلا در این باره اتفاقی نیفتاده است و هنوز مشخص نیست که آیا ثروتمندان سال آینده هم یارانه دریافت خواهند کرد یا خیر. البته درباره یارانه ثروتمندان نمی‌توان اظهارنظر جدیدی کرد و باید منتظر بمانیم تا تصمیم نمایندگان مجلس در این باره را بدانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها