اتحادیه عرب؛ لانه دشمنان امت عربی و اسلامی

72 سال پیش، تشکیلاتی به نام جامعه الدول العربیه یا همان اتحادیه عرب تشکیل شد تا حافظ منافع کشورهای عرب باشد. در طول این سال‌ها این اتحادیه نه توانسته از حقوق اعراب در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی حفاظت کند و نه موفق شده، فضایی از همکاری بین خود کشورهای عرب به وجود آورد، به گونه‌ای که شبیه اتحادیه اروپا ـ که این تشکیلات از روی آن الگو‌برداری شده بود ـ منجر به توسعه و رونق بازارهای عربی شود.
کد خبر: ۱۰۹۹۵۱۸

به اعتقاد بسیاری از ناظران، از مدت‌ها پیش اتحادیه عرب به نهادی نمایشی و ظاهری تبدیل شده که هیچ کارکرد مهمی در جهان عرب ندارد، اما ضعف ساختار این اتحادیه درعین حال زمینه را فراهم آورده است تا دولت‌های برخوردار از توان مالی و نظامی عرب ازجمله عربستان سعودی و مصر ـ که دفتر این اتحادیه در پایتخت آن قرار دارد ـ از این اتحادیه در جهت اهداف خاص خود بهره‌برداری کنند. به سفارش همین دولت‌هاست که هر از گاه این اتحادیه با تشکیل نشستی علیه این یا آن کشور عرب یا غیر عرب خط و نشان می‌کشد و بیانیه‌های شدید و غلیظ صادر می‌کند‌؛ بیانیه‌هایی که قبل از همه صادر‌کنندگانش می‌دانند هیچ اثر یا خاصیتی ندارد.

لانه شیطان

نشست اخیر اتحادیه عرب و بیانیه ضد‌ایرانی و ضد‌حزب‌الله این مجموعه، حتی افکار عمومی جهان عرب را مشوش کرد، به طوری که برخی منابع از این اتحادیه به عنوان یک لانه شیطان یاد کردند. آن‌طور که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داده است، یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به اجلاس اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره که به درخواست سعودی برگزار شد، گفت: برای اتحادیه عرب همین ننگ کافی است که افکار عمومی جهان عرب، آن را لانه و مرکز اشغال شیطان‌های دشمن امت اسلامی و عربی می‌داند. این منبع رسمی تاکید کرد: طرف‌هایی که به حمایت همه جانبه از تروریسم تکفیری پرداخته و ملت یمن را قتل عام می‌کنند، شایستگی سخن گفتن درباره امنیت کشورهای عربی را ندارند، زیرا آنها خود تهدید اصلی برای منافع و امنیت ملی کشورهای عربی هستند.

در همین رابطه فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه نیز گفت: نقش عربستان در کنار اسرائیل، ویرانی اتحادیه عرب و نابودی آرمان فلسطین است. وی با اشاره به بیانیه اتحادیه عرب افزود: هرکس حزب‌الله را به تروریستی بودن متهم کند، خود تروریست است. المقداد درباره موضع اتحادیه عرب درباره مقاومت حزب‌الله گفت: ما فقط می‌توانیم بگوییم، اتحادیه عرب دیگر نه اتحادیه است و نه عرب و هر موضعی که تحت فشار اسرائیل بگیرد، تصمیمی غیر‌خردمندانه و بسیار دور از اهدافی خواهد بود که این اتحادیه برای آن تاسیس شده است. وی در پایان توضیح داد، آنچه عربستان سعودی برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد، نیازی به تفسیر ندارد.

عجیب نیست

پایگاه خبری المیادین در مقاله‌ای با اشاره به تروریست نامیدن حزب‌الله از سوی اتحادیه عرب نوشت: این توصیف و تعهد وزرای خارجه رژیم‌های عربی به تحت پیگرد قرار دادن حزب‌الله و جنبش انصارالله و تاکید تلویحی بر تحت تعقیب قرار دادن جنبش حماس و جهاد اسلامی و کمیته‌های مردمی نشان داد که آنها ناتوان‌تر از آن هستند که اهل جنگ یا صلح و ثبات باشند. چنین رفتارهایی نمی‌تواند، باعث ترس کسی بشود یا تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌های آنها داشته باشد.

المیادین تأکید کرد: حزب‌الله لبنان یک گروه تروریستی نیست، بلکه گروهی است که برای آزادی عرب‌ها و مسلمانان و آزادی سرزمین‌های مقدس در فلسطین مبارزه می‌کند و ان‌شاءالله روزی برای آزادسازی اراضی اشغالی پیشقدم خواهد شد. تروریست‌ها همان رژیم صهیونیستی و حامیان آن از میان رژیم‌های عربی هستند که وزرای خارجه آنها نمایندگی این کشورها در اتحادیه عرب را بر عهده داشتند. المیادین در ادامه مقاله خود افزود: نه رژیم صهیونیستی و نه رژیم‌های عربی، حق صحبت کردن در رابطه با تروریسم را ندارند، هر دوی آنها برادران شیطان و دشمن خدا و انسان هستند.

بیانیه خفت‌بار

حزب رفاه موریتانی ضمن حمایت از ایران و حزب‌الله در برابر هجمه‌های عربی ـ غربی ـ صهیونیستی، بیانیه اخیر اتحادیه عرب را خفت‌بار توصیف کرد. آن‌طور که تسنیم گزارش می‌دهد، این حزب در بیانیه خود یاد آور شد: موج فروپاشی اخلاقی که امت عربی امروز با آن مواجه است، از حد و مرز معقول خود فراتر رفته است. آخرین پوشش بدی‌های حاکمان امت مغلوب به دست رژیم‌های واپس گرا و فرسوده افتاده است که روی دوش ملت‌های عربی سوار شده‌اند. این اقدام موارد پنهان مربوط به مناسبات رژیم‌های حاشیه خلیج فارس با دشمن صهیونیستی را روشن می‌کند که بیشترین و بدترین سابقه را در طول تاریخ عرب‌ها دارد. حاکمان رژیم‌های خلیج فارس از جمله حاکمان عربستان سعودی از مدت‌ها پیش به دنبال از بین بردن آرمان فلسطین هستند، اما چیزی که مرحله کنونی را متمایز می‌کند، علنی و آشکار بودن و وقاحت رژیم‌های عربی در هماهنگی با رژیم صهیونیستی و دویدن پشت طرح‌های رئیس‌جمهور آمریکاست. آن هم در شرایطی که وی دفتر هیات دیپلماتیک فلسطین در آمریکا را مسدود کرده است. در پایان این بیانیه آمده است: ما انزجار خود را از تصمیم‌های خفت بار اتحادیه عرب اعلام می‌کنیم و آن را تنها یک بمب تبلیغاتی در راستای مجموعه رسوایی‌های گروه موسوم به اتحادیه عرب می‌دانیم.

چه کسی باید محکوم شود

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با ابراز شگفتی نسبت به بیانیه اخیر اتحادیه عرب علیه ایران و حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: توصیف حزب‌الله و جنبش‌های مقاومت را به تروریستی بودن رد می‌کنیم. در این بیانیه گفته شد: آن کسی که باید محکوم شود، دشمن صهیونیستی و اقداماتش علیه ملت فلسطین است و ما از این که در بیانیه وزرای خارجه عرب، اشاره‌ به تروریسم صهیونیستی نشد که روزانه ملت فلسطین را هدف قرار می‌دهد، شگفت زده شدیم. حماس با دعوت از کشورهای عربی برای حمایت از مبارزات مردم فلسطین و اتحاد در مقابل اسرائیل، خواستار حل اختلافات از طریق گفت‌وگو شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها