دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام از تشکیل هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام با 25 عضو طبق مصوبه امروز مجمع خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۵۴۰۴
رضایی: هیئت عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام تشکیل می شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محسن رضایی در نشست خبری گفت: در نشست امروز مجمع درباره تشکیل این هیأت عالی ضوابط و شرایط تعیین اعضای آن بحث و بررسی شد و به تصویب مجمع رسید.

وی افزود: هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل می شود و وظایفی که قبلا در صحن مجمع داشتیم به این هیأت عالی منتقل خواهد شد.

رضایی این هیأت عالی را دارای نقشی مهم و تعیین کننده در اجرای سیاست های کلی نظام و نهایی ترین مرجع رسیدگی به این سیاست ها دانست .

وی گفت: در این هیأت عالی سیاست های کلی نظام ارزیابی و کارشناسی می شود و گزارش هایی درباره میزان اجرایی شدن سیاست ها و برنامه ها و یا انحراف آن در قوای سه گانه تهیه خواهد شد.

رضایی افزود: ارزیابی ها از میزان اجرا یا انحراف از سیاست های کلی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز با استفاده از مراکز پژوهشی و دستگاه های نظارتی در قالب گزارش ها تدوین و ارائه می شود و برای اصلاح عملکردها به قوای سه گانه ابلاغ خواهد شد تا فعالیت ها و برنامه هایشان را اصلاح و گزارش اقداماتشان را به مجمع ارائه کنند.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام شمار اعضای این هیأت عالی را 25 عضو اعلام و اضافه کرد: سران قوای سه گانه، رئیس و دبیر مجمع با حق رأی در این هیأت عالی عضویت دارند و 20 عضو دیگر آن از اعضای مجمع خواهند بود که در جلسات آینده انتخاب می شوند.

وی افزود: وزرا، معاونان اول قوای سه گانه و روسای کمیسیون های مجلس شورای اسلامی نیز بدون حق رأی در جلسات این هیأت عالی حضور خواهند داشت.

رضایی در باره ضمانت اجرایی تصمیمات هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام گفت: مقرر شد آیین نامه نظارت بر این سیاست ها بازنگری شود و قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود ضمانت اجرایی دارد و هر قانونی که مغایر با سیاست های کلی تصویب شود ما این حق را داریم که آن را اصلاح کنیم.

در موضوع موشکی از هیچ کس اجازه نمی گیریم

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در موضوع برنامه دفاعی و موشکی کشورمان از هیچ کس اجازه نمی گیریم.

محسن رضایی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات مقامات فرانسوی مبنی بر سفر به ایران برای مذاکره با مقامات کشورمان در خصوص کاهش برنامه های دفاعی گفت: در سفر مقامات اروپایی و خارجی به کشورمان ، دولتمردان ما سیاست های قطعی نظام را به آنان خواهند گفت ما برای دفاع از ملت و کشور هر آنچه مشروع و سازگار با استانداردهای بین المللی باشد خواهیم داشت .

وی بار دیگر تاکید کرد: مسأله موشکی مهم ترین بخش دفاعی کشورمان را شامل می شود، بسیاری خواهان محدودیت آن هستند تا در فرصت های مناسب برای ما تهدید ایجاد کنند. ما با کمک موشک ها امنیت خود و منطقه را تامین می کنیم . موشک های ما برای صلح است و با هیچ کس در این خصوص مذاکره نمی کنیم.

اقدامات بارزانی سبب ناامنی شد

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره رویدادهای منطقه کردستان عراق و اقدام مسعود بارزانی در فراخوان مردم منطقه به حضور در خیابان ها گفت: اقداماتی که در شمال عراق انجام شد نادرست و خلاف قانون اساسی این کشور بود.

وی افزود: این اقدامات در حالی صورت گرفت که در مناطق شمالی عراق مانند اربیل و دیگر استان ها کسب و کار در حال رونق و پیشرفت اقتصادی خوبی ایجاد شده بود اما اقدامات بارزانی سبب ناامنی شد و ریسک سرمایه گذاری را در این مناطق افزایش داد به نحوی که میلیاردها دلار خسارت به شمال عراق وارد کرد .

رضایی ابراز امیدواری کرد همه طرف ها در منطقه کردستان عراق از پیشمرگ های کرد که با تدبیر عقب نشینی و از درگیری با ارتش عراق جلوگیری کردند درس بگیرند و مانند آنان تابع قانون اساسی باشند.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدام روسیه برای امضای قراردادهای نفتی با منطقه کردستان عراق و احتمال بی ثباتی بیشتر در این منطقه در طی این اقدام گفت: قانون اساسی عراق، قانونی بسیار پیشرفته و تامین کننده حقوق مردم در مناطق مختلف عراق است پیشنهاد می کنیم کسانی که با عراق کار می کنند در چارچوب قانون اساسی این کشور باشد که در این صورت نظم و ثبات عراق پایدار می ماند و همه بهره می برند.

رضایی همچنین درباره اجرای بسته تحریمی امریکا علیه سپاه پاسداران از 10 آبان گفت: آقای اوباما در دفاع از برجام جمله ای تاریخی دارد که گفته بود ادامه تحریم ها علیه ایران ممکن نبود که اگر ادامه می یافت به اقتصاد امریکا آسیب می رسید .

ترامپ در قافیه شعرش می ماند

وی تصریح کرد: بر این اساس آقای ترامپ شعری می گوید که در قافیه اش خواهد ماند این آرزویی است که در ذهن او می ماند و در عمل شکست می خورد.

رضایی همچنین در باره اقدام کشورمان در صورت نقض یا بی خاصیت شدن برجام گفت: ممکن است برخی کشورها برجام را بی خاصیت کنند که از نظر ما بی خاصیت شدن توافق هسته ای هیچ تفاوتی با نقض آن ندارد که در این صورت ما بی تفاوت نخواهیم بود.

وی افزود: برخی تحلیلگران می گویند آقای ترامپ نمی خواهد برجام را پاره کند بلکه با فشار بر کنگره درصدد است آن را بی خاصیت کند که این اقدام کار خطایی است و مردم و مسئولان نظام بی تفاوت نخواهند ماند.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره اعلام رئیس جمهور مبنی بر ایجاد یک و نیم میلیون شغل در سال گذشته تاکید کرد: هر یک از قوا که آمار می دهند حتما باید مستندات آن را نیز برای تحقیق، ارزیابی و درست نمایی ارائه کنند؛ پژوهشگران و دستگاه های نظارتی می توانند بر اساس این مستندات نظرشان را اعلام کنند.

رضایی همچنین گفت: دو موضوع آب و مسائل پولی و بانکی کشور در دستور کار کمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است .

وی افزود: این دو موضوع اولویت کمیسیون های تخصصی، دبیرخانه و مجمع است که عده ای از اعضای مجمع نیز اعلام کردند دیدگاه هایی در این خصوص دارند که مقرر شد دیدگاه هایشان را به کمیسیون ها ارائه کنند.

رضایی این دو موضوع را بسیار بااهمیت دانست و اضافه کرد: این اولویت ها از مدتی پیش در دبیرخانه مجمع مطرح شده است که نتایج آن به جلسات مجمع ارائه و بررسی می شود و نتایج نهایی به رهبر معظم انقلاب ارائه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها