با بازگشایی مدارس، فصل جدیدی از زندگی فرزندانمان رقم می‌خورد و دانش‌آموزان در مسیری گام برخواهند داشت که آینده و سرنوشت زندگی فردی و اجتماعی آنان رقم خواهد خورد.
کد خبر: ۱۰۸۱۲۶۰

در اوایل سال تحصیلی سازگاری دانش‌آموزان با شرایط جدید و توانمندی آنان در مهارت‌های اجتماعی، دغدغه‌های فکری والدین و دانش‌آموزان است. والدین از یک طرف نگران سرنوشت فرزند خود هستند و هزاران سوال که آیا فرزندانشان واکنش‌های صحیحی به عوامل اجتماعی محیط خارج از خانه نشان خواهند داد و آیا تصمیم‌گیری‌های آنان درست خواهد بود یا غلط و آیا از عهده مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌اند بر خواهند آمد یا دچار چالش‌های اجتماعی خواهند شد.

از طرفی دانش‌آموزان با استرس و نگرانی جدایی از خانواده و وارد شدن به محیطی جدید مواجه خواهند شد و بعضی هم نگران درس خواندن و انجام تکالیف مدرسه و کسب نمره عالی و عده‌ای هم ترس از قربانی شدن در محیط‌های اجتماعی. همه اینها دغدغه‌هایی است که برای والدین و دانش‌آموزان می‌تواند مشغولیت فکری فراهم کند.

خانواده‌ها نباید نگران شرایط جدید باشند و براحتی می‌توان با برقراری ارتباط عاطفی و همکاری دوسویه بین والدین و دانش‌آموزان، این مشکلات و مسائل را حل کنند.

مهارت اجتماعی را به فرزندان خود آموزش بدهید؛ زیرا دانش‌آموزان باید شناخت دقیقی از توانایی‌ها، احساسات، عقاید و هیجانات خود داشته باشند. شما باید به فرزندتان آسیب‌های اجتماعی از جمله آسیب‌های موجود در مدارس را گوشزد کنید. همچنین راه‌های پیشگیری از این آسیب‌ها را به او یاد بدهید. اجازه بدهید فرزندتان به‌طور مستمر اتفاق‌هایی را که در مدرسه رخ می‌دهد برای شما تعریف کند و واکنش‌های او را بسنجید و در صورتی که واکنش‌های او مناسب نبوده او را راهنمایی کنید. با خاطرات او همراه شوید و او را یاری کنید. دوستان او را بشناسید و شاخصه‌های یک دوست خوب را برای او بیان کنید؛ همچنین به او یاد بدهید که با افراد غریبه ارتباط برقرار نکند.

میزان عشق و علاقه خود را با میزان موفقیت دانش‌آموز خود تغییر بدهید؛ زیرا دانش‌آموز باید همیشه از اعتماد و تکیه پدر و مادر خود مطمئن باشد و بداند در هر شرایطی والدین او تکیه‌گاه او خواهند بود.

سرهنگ مراد مرادی - کارشناس ارشد آسیب‌های اجتماعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها