صـافی کـف پا ؛ بی‌خطر، اما دردسرساز!

تقریبا همه بچه‌ها هنگام تولد به علت شل بودن تاندون‌ها و لیگامان‌های کف پا و همچنین به دلیل ضعیف بودن عضلات این ناحیه، کف پایی صاف دارند که بتدریج و با رشد کودک این بافت‌های نرم سفت شده و عضلات قوی می‌شوند به‌طوری که قوس کف پا شکل می‌گیرد. قوس کف پا باعث تقسیم وزن بدن میان پنجه و پاشنه پا می‌شود. اما متأسفانه در گروهی از کودکان به‌دلایل مختلف این قوس ایجاد نمی‌شود که به درد در کف، مچ و زانوی پا و در نهایت کمر درد منجر می‌شود. خوشبختانه تشخیص و درمان صافی کف پا در سنین هفت الی هشت سالگی می‌تواند از بسیاری از کمردردها و زانو دردها در دوران بزرگسالی جلوگیری کند. اهمیت تشخیص بموقع و درمان زودهنگام این مشکل ما را بر آن داشت تا درباره صافی کف پا عوارض نشانه‌ها و درمان آن با دکتر ابراهیم انتظاری، عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران و عضو هیات علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفت‌وگو بنشینیم.
کد خبر: ۱۰۷۶۵۳۱

پاهایی که کف شان قوس ندارد

 یکی از اختلالات اسکلتی ـ عضلانی، صافی کف پا است که این اختلال همراه با انحراف زانو در کودکان به عنوان اختلالات اسکلتی ـ عضلانی بسیار دیده می‌شود.

صافی کف پا معمولا دلایل ژنتیک یا مادرزادی دارد، اما اگر بموقع شناسایی شود،قابل پیشگیری خواهد بود.یکی ازعوامل ایجاد اختلال صافی کف پا علاوه براختلال مادرزادی، پوشیدن کفش نامناسب است. تشخیص این عارضه از سن دبستان یا کمی پیش از آن حائز اهمیت است.

اگر در کودکی این مشکل از سنین هفت، هشت سالگی به بعد بروز کند، احتمال این که از کفش نامناسب باشد زیاد است. پس توصیه می‌شود والدین هنگام خرید کفش برای فرزندان شان به نوع کفش توجه کنند و توجه داشته باشند کفش‌های اسپرت که بندی نیستند در افزایش و به وجود آمدن صافی موثر هستند.

ردیابی کف پای صاف

تشخیص صافی کف پا با متخصصان ار توپدی و فیزیوتراپی است. البته معمولا این مساله ابتدا از طریق مادر و پدر تشحیص داده می‌شود. البته تا سه، چهار سالگی اهمیت چندانی ندارد چون وزن زیادی روی پا نیامده و استخوان‌ها هنوز کامل شکل نگرفته است.

یکی از راه‌های معمول تشخیص صافی کف پا از طریق ایستادن، بدون کفش روی یک سطح سفت است، بویژه اگر پا خیس باشد از روی اثر به‌جا مانده از کف پا می‌توان صافی را تشخیص داد، اما طی سال‌های اخیر، متخصصان با استفاده از دستگاه هایی، کف پا را اسکن و صافی را تشخیص می‌دهند.

صافی کف پا زودتر تشخیص داده شود

تشخیص و درمان صافی کف پا در هفت هشت سالگی می‌تواند از بسیاری از کمردردها و زانو دردها در دوران بزرگسالی جلوگیری کند. سن تشخیص و درمان این اختلال در دوران کودکی است و والدین و مربیان مدارس با تشخیص بموقع می‌توانند با انجام حرکات ورزشی از سوی فیزیوتراپ‌ها از گسترش این اختلال جلوگیری کنند.

البته اگر زود تشخیص داده شود جلوی آن به وسیله کفی و کفش مخصوص نیز گرفته می‌شود .گرچه دیدگاه‌های بسیاری در ارتباط با استفاده از کفی طبی برای درمان صافی کف پا وجود دارد. برخی می‌گویند افراد دچار اختلال از کفی مناسب استفاده کنند و ورزش‌های کف ومچ پا را انجام دهند و برخی می‌گویند نیاز به استفاده از کفی مخصوص نیست.

کمردرد و انحراف مچ پا؛ ایستگاه آخر!

 توجه داشته باشید اگر گودی کف پا افزایش یابد باعث تغییر مچ و ساق پا و کمر درد می‌شود. کف پای صاف عوارض و خطراتی ایجاد می‌کند که باید آنها را جدی گرفت و به آنها توجه کرد؛ از جمله آن که باعث ایجاد کمر درد‌های شدید و همچنین دردهای پا و ساق پا می‌شود.

در واقع، تغییر شکل کف و مچ پا منجر می‌شود وزن به طور طبیعی در کف پا تقسیم نشود و مچ، کف و پاشنه پا درد بگیرد. همچنین به مرور زمان، روی زانو و کمر تاثیر می‌گذارد .

کف پای صاف، قابل پیشگیری

 اختلالات کف پای صاف قابل پیشگیری است به شرطی که از دوران دبستان متوجه باشیم و اقدام کنیم.

اگر نسبت به پیشگیری از بروز کف پای صاف در کودکی اقدام نشود، بعد از سن رشد حتما باید از کفی برای پوشیدن کفش استفاده شود و ورزش‌های کف پا نیز به طور مرتب انجام شود. همچنین توصیه می‌شود مربیان ورزش در مدارس زیر نظر فیزیوتراپیست‌ها آموزش ببینند که چگونه حرکت‌های ورزشی را برای دانش آموزان انجام دهند تا به رفع صافی کف پا یا پیشگیری از آن کمک شود .

اصلاح صافی کف پا؛ چگونه؟

 استفاده از کفش نامناسب یکی از مهم‌ترین علل ایجاد کف پای صاف در کودکان بخصوص در پسران است، بویژه کفش‌های نرم و اسپرت که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد در سنین رشد به بزرگی و پهن شدن پا و در نهایت صافی کف پا منجر می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود از کفش‌های چرمی با کف مناسب استفاده شود. توصیه می‌شود از کفش‌های چرمی که وسط پا را جمع می‌کند، استفاده شود یا این که حداقل از کفش‌های بندی استفاده شود که بند آنها سفت بسته شده و اجازه ندهد پا در کفش رها شود.

البته فیزیوتراپیست‌ها با استفاده از کفی طبی مناسب و تجویز ورزش کمک می‌کنند تا این عارضه رفع شود. همچنین والدین می‌توانند در خانه با ورزش‌هایی نظیر قرار دادن شیشه نوشابه روی زمین و حرکت دادن کف پا روی آن به ایجاد گودی کف پا در فرزندشان کمک کنند. همچنین می‌توانند ملحفه‌ای روی زمین پهن کنند و از فرزندشان بخواهند با انگشتان خود آن را جمع کند.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها