عرضه موادی مانند پفک، اسنک، نوشابه، آدامس، شکلات، پاستیل و سوسیس‌ در بوفه‌های مدارس‌ ممنوع است

بوفه مدارس زیر ذره‌بین

هر سال با آغاز فصل مدارس، سلامت بوفه‌های مدارس به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین تبدیل می‌شود. این‌که دانش‌آموز در فضای مدرسه به غذای سالم و بهداشتی دسترسی داشته باشد، خواسته منطقی والدین است که البته در برخی مدارس، نشانی از بوفه سالم دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۵۸۴۸

به گزارش جام‌جم، زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، نیز در این باره تاکید می‌کند:‌ عرضه مواد خوراکی ناسالم و کم ارزش که استانداردهای لازم را نداشته باشد، در بوفه مدارس ممنوع است.

آ‌ن‌طور که او می‌گوید: دغدغه‌های والدین و اولیای مدارس منجر به تدوین دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم مدارس شد که در سال 93 به امضای وزیران آموزش و پرورش و بهداشت رسید و به تمام مدارس کشور ابلاغ شد.

براساس این تفاهم‌نامه، مواد خوراکی سالم و باارزش به موادی گفته می‌شود که ضمن تامین حدود 300 تا 500 کالری از انرژی مورد نیاز دانش‌آموزان، به عنوان میان‌وعده، مطابق با استانداردهای بهداشتی تهیه شده باشد و با دارا بودن شرایط بهداشتی در پایگاه تغذیه سالم به دانش‌آموزان عرضه و
فروخته شود.

مواد غذایی مجاز و سالم در بوفه‌ها

مواد غذایی عرضه شده در بوفه‌های مدارس باید دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد، نام و نشان کارخانه، تاریخ تولید و انقضای معتبر، ترکیبات تشکیل‌دهنده، ارزش غذایی و دارای پوشش سالم و تمیز باشد و به تائید کارشناسان تغذیه در معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رسیده باشد.

به گفته مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، خرما، انواع مغزها (بادام‌زمینی، بادام، بادام هندی، فندق، پسته) کشمش، نخودچی، توت خشک، انجیر خشک، انواع ماست، انواع پنیر (پاستوریزه و استریلیزه)، میوه سالم شسته و ضدعفونی شده در بسته‌بندی‌های یک‌نفره وکیوم شده از جمله مواد غذایی سالم برای عرضه در بوفه مدارس هستند.

انواع میوه خشک، نوشیدنی‌ها همچون انواع شیر، دوغ بدون گاز، انواع آبمیوه طبیعی، آب معدنی، بیسکویت، کیک و کلوچه، بیسکویت ساده و سبوس‌دار و بدون کرم، کیک وکلوچه ترجیحا از نوع غنی شده و تهیه شده با روغن حاوی اسید چرب با ترانس زیر 5 درصد، انواع آش، انواع سوپ، لوبیا، عدس پخته، حلیم، شله زرد، سمنو و فرنی به شرطی که بهداشتی و سالم تهیه و عرضه شوند، از دیگر مواد غذایی سالم اعلام شده از سوی وزارت بهداشت برای عرضه در بوفه مدارس است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به مواد غذایی ممنوعه در بوفه مدارس هم اشاره و عنوان می‌کند: عرضه مواد غذایی همچون انواع پفک، اسنک، نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر، آدامس، بستنی یخی، شکلات، پاستیل، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشک و آلو و آلوچه (غیربهداشتی) در بوفه‌های مدارس، ممنوع است.

تغذیه سالم با میان وعده سالم

کارشناسان بهداشت و تغذیه تاکید می‌کنند برای حفظ سلامتی کودکان بهتر است والدین میان وعده فرزندانشان را برای زنگ‌های تفریح در خانه تهیه کنند، زیرا سالم تر هستند. به عنوان مثال میوه، شیر و لقمه سالم مثل نان و پنیر و گردو، نان و تخم‌مرغ، نان و پنیر و خیار، نان و پنیر گوجه فرنگی و نان و کره و عسل از مناسب‌ترین میان وعده‌ها برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

توجه خانواده‌ها به تغذیه کودکان می‌تواند ضامن سلامتی آنها باشد، زیرا باوجود کنترل شدید بوفه‌های مدارس نیز احتمال خطر وجود دارد.

در سال تحصیلی گذشته بیش از 100 هزار بازرسی از بوفه مدارس انجام شد. خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دراین‌باره می‌گوید: امسال شرایط بوفه‌ها را سختگیرانه‌تر کنترل می‌کنیم، به طوری که ورود 20 قلم از مواد غذایی به بوفه‌ها را ممنوع اعلام کرده‌ایم.

علاوه بر این، او از مسئولان آموزش و پرورش می‌خواهد بوفه‌های مدارس با ابعاد و تجهیزات مناسب احداث شوند و از حداقل استانداردها نیز برخوردار باشند.

با توجه به تاثیر تغذیه کودکان در حفظ سلامتی آنها باید از والدین و اولیای مدارس خواست در این راه قدم‌های جدی‌تری بردارند و با رواج تغذیه سالم بین دانش‌آموزان زمینه را برای رشد جسمی و‌ آموزشی مناسب نسل آینده‌ساز کشور فراهم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها