در 16 سال گذشته 19 قلاده یوز براثر تصادف کشته شده‌است

یوزها در جاده می‌میرند

‌ مهم‌ترین عامل تهدید یوز در کشور تلفات جاده‌ای ‌است، چون در 16 سال گذشته 19 قلاده یوز بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند. افزون براین رحم اجاره‌ای آخرین راهکار برای بارداری «دلبر» است و قرار شده ‌کمیته راهبری یوز تشکیل شود؛ اینها برخی نکات مهمی است که روز گذشته در نشست خبری تشریح اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوز ایرانی مطرح شد.
کد خبر: ۱۰۷۴۵۶۴

به گزارش جام‌جم، دیروز ‌هومن جوکار، مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوز در نشست خبری‌‌ از ورود دام به مناطق و تلفات جاده‌ای به‌عنوان عوامل اصلی تهدیدکننده بقای یوزپلنگ یاد کرد و گفت: به همین دلیل تعامل بین دستگاهی بخصوص با وزارت راه برای امن کردن جاده‌‌های محل تردد یوز بسیار حائزاهمیت است.‌

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درباره کوشکی و دلبر؛ دو یوزپلنگی که در اسارت نگهداری می‌شوند، نیز یادآور شد: ما از سال گذشته به نتیجه رسیدیم که متأسفانه امکان جفتگیری طبیعی این دو یوزپلنگ عملا دیگر وجود ندارد و باید به گزینه‌های دیگری رو آورد.

به این ترتیب متخصصان برای این کار شناسایی شدند، سفری به آلمان انجام شد تا کار این متخصصان از نزدیک بررسی شود. به این شکل جفتگیری مداخله‌گرانه این دو یوزپلنگ در دستور کار قرار گرفت‌.

به گفته جوکار، اسپرم کوشکی نیز گرفته شده تا اگر برای این یوز اتفاقی افتاد بتوان از آن استفاده کرد و لقاح مصنوعی را از دست نداد.

آن طور که او گفت این کار مراتبی دارد و این موضوع که دوستی از مرکز رویان اعلام کرده بود از رحم جایگزین استفاده می‌شود مرحله آخری است که ما سراغ آن خواهیم رفت.‌ به گفته او‌، طی سه ماه گذشته پنج قلاده یوز در میاندشت، پنج قلاده در شاهرود، شش قلاده در توران، یکی در نایبندان و دو قلاده نر در دره‌انجیر یعنی مجموعاً 19 قلاده یوزپلنگ شناسایی شده است.

‌جوکار ادامه داد: بر این اساس که 19 یوز را طی سه ماه اخیر شناسایی کرده‌ایم و با در نظر داشتن این که اصلاً در برخی مناطق دوربین تله‌ای نداریم، اغلب اعلام می‌کنم کمتر از
50 یوز داریم که آمار متورمی نیست.‌

لزوم تشکیل کمیته راهبری یوز

مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست ‌نیز دراین نشست گفت: ‌به‌دلیل وضعیت بحرانی یوز، پروژه یوز از حدود
16 سال قبل آغاز به کار کرد.

به گفته او،‌ این پروژه از مجموعه سازمان حفاظت محیط‌زیست جدا نیست و در قالب یک پروژه بین‌المللی دفتر حیات‌وحش در معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست تعریف شده است.‌

‌خرازیان‌مقدم‌ با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته راهبری یوز ایرانی، بیان کرد: پیشنهاد تشکیل کمیته از سوی بقیه مسئولان مورد استقبال قرار گرفته است. بنا داریم افراد جدیدی از هیات علمی دانشگاه‌‌ها، استان‌های ذی‌ربط و تشکل‌های محیط زیستی متخصص به این کمیته اضافه کنیم تا تمام تصمیمات برای یوز ایرانی براساس خرد جمعی گرفته شود.‌

وی با بیان این‌که موضوع تکثیر و پرورش یوز در اسارت را باید جدی‌تر گرفت، گفت: در شرایط کنونی مجبور هستیم برخلاف میل باطنی در طبیعت دست ببریم و به تکثیر و پرورش یوز اقدام کنیم. در کمیته راهبری یوز پلنگ این موضوع نیز پیگیری و بررسی خواهد شد.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها