بوداییان امروز، نقش فالانژهای دیروز در کشتار مسلمانان را بازی می‌کنند

بازتولید فاجعه صبرا و شتیلا در میانمار

این روزها کشتار مسلمانان در روهینگیا یادآور فاجعه‌ای است که حدود 40 سال پیش در سرزمین فلسطین اتفاق افتاد و عاملانش هرگز به مجازات خود نرسیدند. کشتار مسلمانان در روهینگیای میانمار مانند کشتن صدها فلسطینی در دو اردوگاه صبرا و شتیلاست که مظلومانه به رگبار بسته شدند. در فاجعه صبرا و شتیلا این دولت صهیونیستی بود که با پشتیبانی ابرقدرت آمریکا جنایت می‌کرد و حال در میانمار این ارتش و دولت میانمار است که با پشتیبانی آمریکا و صهیونیست‌ها همان جنایات را به شکلی دیگر تکرار می‌کند .
کد خبر: ۱۰۷۳۲۰۸

هرساله 16 سپتامبر (امروز) یادآور یکی از صفحات تلخ و دردناک تاریخ مجاهدت‌های فلسطین و لبنان بر ضد رژیم صهیونیستی است. دو اردوگاه صبرا و شتیلا از مجموع 12 اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان به ‌شمار می‌روند که در جنوب این کشور واقع شده‌اند. این دو اردوگاه، فلسطینی‌هایی را دربر می‌گرفت که از همان آغاز اشغال فلسطین در سال 1948 در آن پناه گرفته بودند و اغلب آنها از ساکنان منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی محسوب می‌شدند. این دو اردوگاه در زمان جنایت صهیونیست‌ها در سال 1982 حدود 90 هزار سکنه داشت که یک‌چهارم آنها را فقرای لبنانی تشکیل می‌دادند. در فاصله روزهای 16 تا 18 سپتامبر 1982 اردوگاه‌های صبرا و شتیلا به خاک و خون کشیده شد و هزاران زن و کودک و پیر و جوان و آواره فلسطینی توسط صهیونیست‌ها به فرماندهی آریل شارون، وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی و مزدوران وی یعنی نیروهای فالانژ لبنانی به رهبری سمیر جعجع و ایلی حبیقه به شهادت رسیدند .

نظامیان صهیونیست و نیروهای فالانژ لبنان از عصر روز پنجشنبه 16 سپتامبر 1982 با محاصره کامل اردوگاه صبرا و شتیلا به آن یورش برده و تا صبح روز شنبه 18 سپتامبر به فجیع‌ترین شکل به جنایات خود در این اردوگاه ادامه دادند.

گفته می‌شود در این قتل عام 3297 فلسطینی و لبنانی شهید شدند. صحنه‌های فجیع و غیرقابل توصیف در ماجرای کشتار صبرا و شتیلا کم نبود، عوامل حاضر در این کشتار فقط به کشتن 3000 نفر از مردم بسنده نکردند و آنها را قبل و بعد از مرگ نیز به فجیع‌ترین وضع در آوردند، بیشتر جنازه‌های برجای مانده از این کشتار، قطع عضو شده بودند.

وقتی آسمان گریست

«غازی خورشید» در کتاب خود «تروریسم صهیونیستی در فلسطین اشغالی» می‌نویسد: در خیابانی جسد پنج زن و چند کودک روی تلی از خاک افتاده بود، از جمله یک زن که مثله شده بود و در کنارش سر بریده دخترکی با نگاهی خشمگینانه به قاتلانش دیده می‌شد. زن جوانی را دیدم درحالی که طفل شیرخواره‌اش را در آغوش گرفته، گلوله‌ها از بدنش عبور کرده و در بدن طفل نشسته بود.

تونی کلیفتون، گزارشگر باسابقه غربی نیز در کتاب «آسمان گریست» می‌نویسد: آنچه مرا سخت تکان داد، این بود که شخصی بر اثر سوختن مرده بود. بعدا معلوم شد فالانژیست‌ها روی او بنزین ریخته‌ و او را آتش زده‌اند و فقط سفیدی دندانش در میان سر و صورتش که زغال شده بود، نمایان بود. این جنایت خوفناک درحالی صورت گرفت که براساس یک توطئه برنامه‌ریزی شده هیچ منبع خبری مستقل در منطقه حضور نداشت و همین باعث شده است تا ابعاد این جنایت همچنان در ابهام بماند .

هرچند جنایت صبرا و شتیلا بیش از پیش از چهره کریه و ماهیت پلید صهیونیست‌ها پرده برداشت و جهانیان را با ددمنشی این رژیم و حامیان آن بیشتر آشنا کرد، اما با این حال نه‌تنها مانع جنایات و تجاوزگری‌های بعدی صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین نشد، بلکه سکوت سردمداران غربی در قبال سیاست‌های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی، ضعف جهان عرب، اختلافات داخلی فلسطین و همسویی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم اسرائیل و همکاری امنیتی با آن در راستای سرکوب مقاومت و مبارزان فلسطینی، همواره رژیم غاصب صهیونیستی را به ادامه جنایت‌های خود تشویق کرده است.

زمین سوخته

به شیوه‌ای مشابه این روزها فاجعه صبرا و شتیلا در میانمار تکرار می‌شود. سازمان عفو بین‌الملل، تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرده است که نشان می‌دهد منازل مسلمانان روهینگیایی به شکل عمدی از سوی ارتش میانمار به آتش کشیده شده است. این سازمان به ثبت 80 آتش‌سوزی گسترده در نقاط مختلف استان راخین از 25 آگوست گذشته و پاکسازی مسلمانان روهینگیا اشاره می‌کند. الوف بلومکوست، یک نماینده سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: اوضاع در استان راخین بحرانی است و نیروهای دولتی دست به پاکسازی نژادی زده‌اند. سخت است که برداشت کرد آنچه رخ می‌دهد اقدام عمدی ارتش میانمار برای بیرون کردن روهینگیایی‌ها از کشورشان با هر ابزاری نباشد.

به گفته این منبع، نیروهای امنیتی از بنزین و موشک‌های دوش پرتاب برای سوزاندن منازل روستاییان مسلمان استفاده می‌کنند. روز پنجشنبه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در یک واکنش دیرهنگام از دولت میانمار خواست خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین را متوقف کند. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا نیز در سخنانی تأکید کرد: با آنگ سان سوچی، رهبر میانمار صحبت کردم و وی گفت در حال تلاش برای رساندن کمک به مسلمانان روهینگیاست که از خشونت‌های اخیر آسیب دیده‌اند.

400 هزار آواره

دفتر هماهنگی کمک‌های انساندوستانه سازمان ملل شمار پناهندگان روهینگیایی را که از میانمار به بنگلادش گریخته‌اند، 400 هزار نفر تخمین زده و می‌گوید 60 درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. اقدامات خشونت‌بار و سرکوبگرانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، جمعی از اقلیت مسلمان بی‌خانمان این کشور را به سوی مناطق مرزی فراری داده است. آوارگان حکایت‌های تلخ و تکان‌دهنده‌ای از برخورد سربازان ارتش میانمار نقل می‌کنند و می‌گویند سربازان به صورت عمد به طرف غیرنظامیان شلیک می‌کنند. آنها همچنین می‌گویند گرو‌ه‌های بودایی در پناه حمایت سربازان، روستاهای مسلمانان را با خاک یکسان کرده‌اند.

استیفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است: تعداد آوارگانی که وارد اردوگاه‌ها شده‌اند، بسیار زیاد است. به همه نوع وسایل زندگی نیاز بوده و هم‌اکنون کمبود‌های زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آنها سرپناه، غذا و آب سالم و بهداشتی است.

پس از سال‌ها مماشات و سکوت سرانجام روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی پشت درهای بسته خشونت در استان راخین میانمار را محکوم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، شورای امنیت بعد از مذاکرات خود خواستار برداشتن گام‌های فوری برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور شد. این شورا همچنین از تلاش‌های بنگلادش برای کمک به پناهجویان و حمایت سازمان ملل و دیگر تلاش‌های بین‌المللی استقبال کرد.

متئو ریکرافت، سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی بعد از مذاکرات در پشت درهای بسته گفت این نخستین بیانیه سازمان ملل بعد از 9 سال درباره اوضاع میانمار است.

مسلمانان، اصلی‌ترین قربانیان تروریسم

کرایگ کانسیداین، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه رایس آمریکا در صفحه شخصی خود در توییتر با محکومیت خشونت‌های اخیر ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، آن را یک «نسل‌کشی علیه مسلمانان» دانست.

وی نوشت: نسل‌کشی روهینگیا، جرایم جنگی در یمن، اشغال در حال جریان در نوار غزه (از سوی اسرائیل) همه و همه علیه مسلمانان است.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه «ویلیام مارش رایس» (دانشگاه پژوهشی خصوصی که در هیوستون ایالت تگزاس آمریکا واقع شده است) تاکید کرد: مسلمانان اصلی‌ترین قربانیان تروریسم هستند. روهینگیایی‌ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمارند که دولت میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها