از سوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل صورت گرفت

محکومیت پاکسازی قومی در میانمار

کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل هشدار داد شرایط مسلمانان میانمار مثالی از پاکسازی قومی است.زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل اعلام کرد، شرایط کنونی در میانمار علیه مسلمانان روهینگیا،‌ پاکسازی قومی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی بشدت از حمله سیستماتیک حکومت میانمار به مسلمانان روهینگیا انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۰۷۲۰۱۱

در همین حال ناظران حقوق بشر و مسلمانان روهینگیایی که در حال فرار از استان راخین هستند، می‌گویند: ارتش و بوداییان راخین، کمپین آتش‌زنی با هدف بیرون راندن مسلمانان روهینگیا به راه انداخته‌اند، درحالی که رهبر معنوی بوداییان تبت برای اولین بار در واکنش به کشتار مسلمانان روهینگیای میانمار گفت: بودا به مسلمانانی که از خشونت می‌گریزند، کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طی هفته‌های اخیر صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از میانمار گریخته و وارد بنگلادش شده‌اند. آنها از خشونت میانمار فراری شده‌اند. دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبت علیه این خشونت‌ها سخن گفت؛ خشونتی که به گفته گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار جان حداقل بیش از هزار تن را ـ که بیشترشان مسلمانان روهینگیایی بودند ـ گرفته است.

دالایی لاما، رهبر 82 ساله تبتی در پاسخ پرسش خبرنگاران در باره این بحران گفت: کسانی که برخی مسلمانان را آزار و اذیت می‌کنند، باید بودا را به یاد داشته باشند. قطعا بودا به یاری مسلمانان ستمدیده می‌آید. من درد آنها را حس می‌کنم. بسیار غم‌انگیز است.

در همین حال، ناظران حقوق بشر و مسلمانان روهینگیایی که در حال فرار از استان راخین هستند، می‌گویند: ارتش و بوداییان راخین کمپین آتش‌زنی با هدف بیرون راندن مسلمانان روهینجا را به راه انداخته‌اند. از سوی دیگر، برخی اسناد و مدارک منتشر شده مبنی بر این‌که دولت مین‌هایی کار گذاشته که تاکنون جان چند تن از غیرنظامیانی را که در حال فرار هستند، گرفته است. عفو بین‌الملل، ارتش میانمار را به استفاده از مین‌های ضدنفر متهم کرده که طی هفته گذشته، باعث جراحت‌ جدی به دست‌کم پنج نظامی شده است. به گفته عفو بین‌الملل، دو تن از زخمی‌شدگان کودک هستند و گزارش‌هایی مبنی بر فوت یک مرد دیگر نیز وجود دارد.

در ادامه واکنش به کشتار مسلمانان میانمار، سازمان ملل نیز هشدار داد، وضعیت فعلی در میانمار نمونه کامل پاکسازی نژادی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، درگیری‌ نژادی در میانمار گویا پس از دو هفته در ایالت راخین ـ که منجر به آواره شدن حدود 300 هزار نفر شده ـ شدت یافته است. به گفته یکی از روحانیون مسجدی در میانمار، حدود 70 نفر یکشنبه شب با چوب و قمه تهدید کردند که به مسجدی در مرکز شهر تائونگ دوین گی حمله می‌کنند. این روحانی در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرد، از ترس حمله این افراد چراغ‌های مسجد را خاموش کردند و شبانه متواری شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها