متن و حاشیه روز داغ بهارستان

بررسی صلاحیت‌ وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم از صبح دیروز با حضور رئیس‌جمهور در جلسه علنی مجلس آغاز شد و حسن روحانی طی سخنانی به دفاع از خط مشی دولت دوازدهم و وزیران معرفی شده پرداخت.
کد خبر: ۱۰۶۲۸۷۳

در جلسه دیروز پس از سخنان روحانی، نمایندگان موافق و مخالف خط مشی کابینه پیشنهادی به اظهارنظر پرداختند و سپس بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا آغاز شد.

رئیس‌جمهور در جلسه بررسی اصول و خط‌مشی دولت دوازدهم و روند رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی، تعامل گسترده با جهان و حفظ عزت و کرامت ایرانیان را اولویت‌های سیاست خارجی در دولت دوازدهم ذکر کرد و گفت: پرونده هسته‌ای ایران به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مسائل کشور با مذاکرات کارشناسانه و عزتمندانه و با اجماع ملی و حمایت‌های رهبری به سرانجام رسید و فصل تازه‌ای از تعاملات و همکاری‌ها با جهان گشوده شد. رئیس‌جمهور اضافه کرد: جهانیان در ماه‌های اخیر به وضوح دیده‌اند که آمریکا ـ بویژه در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ ـ توافقات بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و به دنیا و حتی متحدان خود نشان داده است که ایالات متحده نه شریک خوبی است و نه طرف مذاکره‌ای قابل اعتماد.

روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ پرافتخار خود به همه تعهدات بین‌المللی پایبند بوده و خواهد بود؛ اما با پشتوانه حمایت و استقامت مردم بزرگ ایران در برابر بدعهدی‌ها با اعتماد به نفس و هوشمندی از حقوق ملت ایران پاسداری می‌کند. وی اضافه کرد: دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند که تجربه شکست‌خورده تحریم و تحمیل، دولت‌های گذشته‌شان را به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه بازگردند، یقینا در مدت زمان کوتاهی ـ نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز ـ به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهیم گشت.

رئیس‌جمهور سپس به معرفی وزرای پیشنهادی پرداخت.

مخالفان و موافقان خط مشی کابینه پیشنهادی

در ادامه بررسی صلاحیت وزرا، چند نفر از نمایندگان در مخالفت و موافقت با اصول کلی و خط مشی کابینه پیشنهادی، به اظهارنظر پرداختند. مخالفان عقیده داشتند که کابینه و هیات دولتی که معرفی شده با وعده‌های رئیس‌جمهور در ایام انتخابات و روزهای اخیر همخوانی ندارد و کابینه‌ای که معرفی شده تفاوت اساسی با کابینه قبلی ندارد. موافقان نیز اصلاح ساختار اقتصادی کشور به منظور دستیابی به رشد مستمر و ثبات اقتصادی، فراهم‌سازی رشد پایدار و افزایش درون‌زایی اقتصادی را به عنوان نقاط قوت برنامه اقتصادی دولت و وزرای پیشنهادی عنوان کردند.

در ادامه نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور درباره کلیات برنامه‌های پیشنهادی دولت دوازدهم صحبت کرد.

بررسی صلاحیت وزیر آموزش و پرورش

مجلس پس از بررسی کلیات کابینه وارد بررسی صلاحیت وزیران شد و در ابتدا صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را بررسی کرد. سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه و محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مخالفت با وزیر پیشنهادی و فرهاد تجری نماینده مردم قصر شیرین، محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد، ولی داداشی نماینده مردم آستارا و جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در موافقت با وزیر پیشنهادی صحبت کردند. سپس سیدمحمد بطحایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بازطراحی فعالیت‌های تربیتی و فوق برنامه بر اساس الگوی تربیت متوازن و تأکید بر تربیت اسلامی دانش‌آموزان و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را از برنامه‌های پیش‌روی وزارتخانه متبوع خود خواند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمدجواد آذری‌جهرمی دومین وزیر پیشنهادی بود که بررسی صلاحیت وی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس صورت گرفت.

در ابتدا نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه، سیده‌حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین و محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با انتقاد از برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات از نگاه جوانگرایانه آقای روحانی تشکر کردند، اما نسبت به تخصص وی وعدم شفافیت در سوابق کاری وی ایراد وارد کردند.

اما محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران، حسین افضلی نماینده مردم اقلید و رمضان علی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در موافقت با وزیر با اشاره به سوابق و عملکرد وزیر پیشنهادی، وی را فردی علمی و جوان که می‌تواند در این وزارتخانه به بهترین نحو برنامه‌های دولت را پیش ببرد، عنوان کردند.

در ادامه وزیر پیشنهادی نیز در دفاع از خود تاکید کرد دکترین ما در عرصه فضای مجازی، دکترین مقام معظم رهبری است که فرمودند فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید و تهدید آن به قدری قوی است که می‌تواند فضای مجازی را به قتلگاه جوانان تبدیل کند و فرصت آن هم به قدری موثر است که می‌تواند یک کلام حرف ما را به گوش دنیا برساند.

پس از بررسی برنامه‌های وزیر ارتباطات، نمایندگان به بررسی برنامه‌های وزیر اطلاعات پرداختند که ادامه این بررسی به امروز موکول شد.

معرفی نشدن وزیر علوم، مشکل قانونی ندارد

یکی از مباحث مطرح در جلسه دیروز، موضوع معرفی نشدن وزیر علوم در جمع وزرای پیشنهادی بود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان در همین زمینه، تذکر او را وارد ندانست و گفت: در قانون قید نشده است که رئیس‌جمهور باید «همه» اعضای کابینه را معرفی کند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مباحث پیش آمده درباره عدم معرفی وزیر علوم توسط رئیس‌جمهور به همراه سایر وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم، توضیح داد: براساس اصل 135 قانون اساسی، رئیس‌جمهور می‌تواند به مدت سه ماه برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند، سرپرست تعیین کند. وی افزود: بر این اساس تعیین سرپرست برای وزارتخانه‌ها هم می‌تواند در ابتدای کار دولت جدید باشد و هم در میانه کار و منعی از این بابت وجود ندارد.

گلایه‌ها و شوخی‌های جلسه رأی اعتماد

جلسه علنی دو نوبته دیروز که به معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور و شنیدن سخنان مخالفان و موافقان اختصاص داشت، با حواشی همراه بود.

انتقاد روحانی از بی‌حوصلگی نمایندگان، انتقاد وی از آخوندی پیش از دفاع و وعده ابطحی به ظریف درباره سخنان مفصل در مخالفت با او از حاشیه‌های جلسه علنی دیروز مجلس بود.

روحانی زمانی که می‌خواست عباس آخوندی را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کند، ابتدا انتقادات خود را از او مطرح کرد و سپس به دفاع پرداخت. روحانی گفت: ما با آقای آخوندی به توافق کامل نرسیدیم من از ابتدای دولت یازدهم به ایشان گفتم کلید حل مشکل مسکن در بافت فرسوده است، اما ایشان برنامه‌های دیگری داشت، ولی در این دولت بجد از ایشان خواهیم خواست موضوع بافت فرسوده را مدنظر قرار دهد.

زمانی که سیدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در مخالفت با کلیت کابینه پیشنهادی سخن می‌گفت و از واردات بی‌رویه بوق،‌ زیپ و سنگ‌پا در دولت قبل انتقاد کرد، نمایشگر مجلس، تصادفا چهره محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه را نشان داد که ابطحی بلافاصله گفت: آقای ظریف هم دارند می‌خندند، اما بنده هنگام رای اعتماد به ایشان مفصل در موضع مخالفت صحبت خواهم کرد.

ربیعی وزیر پیشنهادی کار در جلسه دیروز حضور نداشت که لاریجانی در این باره گفت: ربیعی، وزیر کار تصادف کرده و در راه مانده است که خوشبختانه به خیر گذشت.

رئیس‌جمهور در زمان دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصادی گفت: وقتی آقای طیب‌نیا را انتخاب کردیم، گفتیم به وی خبر دهید، گفتند در راه اصفهان است و ما گفتیم برگردد، وقتی هم خواستیم این وزیر( کرباسیان) را انتخاب کنیم، گفتند او هم در راه اصفهان است و گفتیم برگردد؛ سرنوشت وزارت اقتصاد است که وزرا در راه اصفهان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها