نقد و بررسی گیم FF12 برای PS4

تبلور مجدد یک حماسه

پس از این سال‌ها، فانتزی دوازدهم، مهمان کنسول PS4 شده است. نیک‌تر از این، آن‌که اسکواِر اینِکس تنها به انتشار مجدد و بازپرداخت سطحی این گیم اکتفا نکرده و انواع و اقسام بهینه‌سازی‌ها را در ابعاد مختلف آن پیاده‌سازی کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۶۴۱۹
تبلور مجدد یک حماسه

عظمت سری فاینال فانتزی و حقی که بر گردن صنعت گیم دارد بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما در همین سری، یکسری عناوین به خیلی خوب اکتفا کردند، برخی دیگر تا سرحد ممتازی پیش رفتند و بعضی هم نه تنها مرزهای ممتازی را درنوردیده، که استانداردهای نوینی به این عرصه ارائه کردند. فاینال فانتزی 12 از این دسته عناوین بود؛ اثری که گرافیک آن روی کنسول PS2، هر انسانی را انگشت به دهان می‌گذاشت و گیم‌پلی آن، عناصری را به سبک تلفیقی نقش‌آفرینی اکشن و نوبتی اضافه کرد که تنها موسیقی خارق‌العاده هیتوشی ساکیموتو می‌توانست ضرباهنگ آن را همچون یک مترونوم دقیق پاسخ بگوید. اکنون، پس از این همه سال، فانتزی دوازدهم، مهمان کنسول PS4 شده است. نیک‌تر از این، آن‌که اسکواِر اینِکس تنها به انتشار مجدد و بازپرداخت سطحی این گیم اکتفا نکرده و انواع و اقسام بهینه‌سازی‌ها را در ابعاد مختلف آن پیاده‌سازی کرده است.

طلایه‌داران تحول

تقریبا همیشه هر وقت یک عنوان جدید از سری فاینتال فانتزی بخواهد منتشر شود، انتظار داریم مرزهای متداول استاندارد کمی و کیفی را در گیم‌ها جابه‌جا کند. قسمت دوازدهم (از قسمت‌های شماره‌دار) فانتزی نهایی، این تحولات و نوآوری‌ها را تا آنجا پیش می‌برد که انگار با هویتی منحصر‌به‌فرد و یک عنوان عظیم انحصاری روبه‌رو هستیم، نه یک قسمت از یکسری عقبه‌دار. علاوه بر ظاهر خوش‌قریحه و صوت آهنگین، شالوده گیم‌پلی، دل هر عاشق نقش‌آفرینی را به لرزه درمی‌آورد. حتی پس از 11سالی که از انتشار این گیم می‌گذرد، هنوز هم جامه آن مندرس نشده و به‌راحتی می‌توان لذتی را از آن برد که شاید در خیلی از عناوین امروزی غایب باشد. فاینال فانتزی 12 و عناوینی مانند Shadow of the Colossus مصادیق حقیقی این هستند که اگر سازندگان به سمت کمال تیر بیندازند، عناوینشان تاریخ انقضا نخواهد داشت. هرچه از یک نقش‌آفرینی خوب بخواهید، مانند داستان‌ها و فعالیت‌های فرعی خوب، شخصیت‌های دوست‌داشتنی و جذاب و یک روایت عظیم و حماسی، همه در این گیم به شما عرضه خواهد شد و چه خوب که همه اینها با تعداد قابل توجهی بهینه‌سازی کیفی همراهی شده تا مخاطب امروزی را هم شگفت‌زده کند.

این یعنی حتی آنهایی که قبلا این گیم را روی PS2 تجربه کرده‌اند، می‌توانند از آن لذت ببرند. بسیاری از مکان‌های پدیداری دشمنان و حتی کالاهای قابل خریداری در فروشگاه‌ها دچار تغییر شده‌اند. بعضی دیگر از این تغییرات روی License Board، محل تعیین و توسعه قابلیت‌ها و مهارت‌های کاراکترها اعمال شده تا تنوع بیشتری به شخصیت‌ها داده شود. علاوه بر اینها، دوبله ژاپنی و زمان‌های بارگذاری سریع‌تر، قابلیت انتخاب بین دو نسخه موسیقی (نسخه اصلی و نسخه تنظیم مجدد) ساندتراک هیتوشی ساکیموتو از دیگر افزوده‌های خوشایند این نسخه هستند.

تنوع، شرط پایایی

حتی اگر این نسخه چنین تغییراتی را به خود ندیده بود، باز هم نحوه برخورد آن با عناصر تکراری و نوآوری خاصی که صورت داده، هنوز طراوت سابق را دارد. ماموریت‌های فرعی بسیار خوبی در زمینه شکار و جایزه‌بگیری هیولاهای خاص یا حتی سرقت – که از پیش‌زمینه داستانی شخصیت اصلی بهره می‌گیرد – برای بازیکن فراهم است.

نکته دیگر این که این قسمت در دنیای Ivalice رخ می‌دهد؛ جهانی که خارج دنیای اصلی سری فاینال فانتزی واقع شده است. مانند دیگر گیم‌هایی که در این دنیا روایت می‌شوند، از جمله Vagrant Story و Final Fantasy Tactics با جزئیات زیادی در داستان روبه‌رو هستید و چند ساعتی طول می‌کشد تا بتوانید به انواع و اقسام اسامی که به گوشتان می‌خورد و اطلاعات پیرامونشان عادت کنید. اما این قسمت، روایت دو حکومت کوچک به نام دالماسکا و نابرادیاست که در آتش جنگ دو امپراتوری بزرگ، روزاریا و آرکادیا گرفتار شده‌اند. در طول تلاش شما برای بهبود اوضاع نابسامان، شش شخصیت مختلف با پیش‌زمینه‌های بشدت متفاوت، شما را یاری می‌کنند.

مهره سرباز

وجه تمایز فاینال فانتزی 12 با رقبایش، سیستمی موسوم به گامبیت بود. فرض کنید در یک گیم نقش‌آفرینی نوبتی بتوانید خود را از شر تکرارهای مداوم دستورات خلاص کنید و یکجور برنامه برای شخصیت‌ها بنویسید که خودشان، مطابق دستور شما، مدیریت نبرد را در دست بگیرند. گامبیت دقیقا همین را به شما ارائه می‌کند. با تعریف یکسری فرامین «اگر آن وقت» به‌صورت بسیار ساده می‌توانید به نوعی به مبارزان خود برنامه بدهید و خودتان تنها در صورت لزوم وارد عمل شوید. تماشای این‌که فرامین تعریف شده شما با تاثیر بسزا به پیروزی در نبردها می‌انجامد، حس رضایت بالایی را به شما منتقل خواهد کرد.

البته گفتنی است تا سه چهار ساعت اول به این سیستم دسترسی نخواهید داشت، اما سازندگان با ارائه گزینه‌ای دیگر برای افزایش سرعت گیم‌پلی به سه یا چهار برابر، این کاستی را هم جبران کرده‌اند تا خیلی زودتر به پیشرفت‌های لازم برسید.

اگر هوادار این گیم بوده‌اید و احساس می‌کنید آن‌قدر که باید آن را تجربه نکرده‌اید، آن را تهیه کنید. اگر اهل گیم‌های نقش‌آفرینی هستید و تجربه انجام این گیم را ندارید، تهیه‌اش کنید که برایتان سورپرایزهای قابل توجهی خواهد داشت و درنهایت اگر تاریخ گیم برایتان ارزش خاصی دارد و احساس نیاز می‌کنید بهترین انحصاری‌ها را حتما تجربه کنید، این عنوان را از دست ندهید!

Final Fantasy XII

The Zodiac Age

سازنده Square Enix

ناشر Square Enix

سبک نقش‌آفرینی

پلتفرم PS4

رده سنی 13سال به بالا

سیاوش شهبازی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها