10 فرمول موفقیت خودروسازان کره‌ای

این که چگونه نام خودروسازان کره‌ای پس از گذشت سال‌ها بتدریج با واژه کیفیت مترادف شد از موارد جالب دنیای صنعت و نوآوری است. سال 1395/ 2016، کیاموتورز از نظر موسسه تحقیقات و بازاریابی جی.دی.پاور، عنوان سلطان کیفیت اولیه را در جهان از آن خود کرد و در رقابت با دیگر خودروسازان نامدار، آنها را شکست داد. بله درست است و باید باور کنیم کیفیت اولیه محصولات کیاموتورز از خودروهایی همچون پورشه، لکسوس، مرسدس بنز، آئودی، هوندا یا هر خودروساز قدرتمند دیگر جهان پیشی گرفته است. نکته مهم دیگر این که به نظر نمی‌رسد این وضعیت به این زودی‌ها نیز تغییر کند!
کد خبر: ۱۰۵۳۹۱۱

اما این شرایط همیشه این گونه نبوده است. در حقیقت حتی در چند سال گذشته کیاموتورز رقیب چنین قدرتمندی نبود. خودروسازی کیا، حیات خود را در دهه 1330/ 1950 با ساخت دوچرخه آغاز کرد و اولین موفقیت بزرگ خود را در دهه 1360/ 1980، هنگام شراکت با فورد در ساخت اسپایراکونوباکس به‌دست آورد. این شرکت پس از غلبه بر بحران مالی و ورشکستگی اجتناب‌ناپذیر، امنیت کاری خود را در کار با هیوندای یافت که سهامدار اصلی بود. تاریخچه هیوندای هم شبیه کیاست. هیوندای کار خود را نه با خودروسازی، بلکه با مهندسی و ساخت‌وساز شروع کرده بود. هیوندای اولین خودروی خود را به عنوان ارزان‌ترین خودروی دهه 80 میلادی به بازار آمریکا فرستاد. این دو خودروساز اواسط دهه 1370/1990 به آرامی به دو برند و با هویت‌های مجزایی تبدیل شدند که امروز شاهد آن هستیم.

در مقاله زیر به 10 علت برای پاسخ به این پرسش اشاره می‌کنیم که چرا انتخاب یک خودروی کره‌ای تصمیم عاقلانه‌ای است؟!

ارزانقیمت در مقایسه با محصولات مشابه

فهرست ویژگی‌های خودروهای کره‌ای را با قیمت آنها شروع می‌کنیم. هر دو خودروساز کیا و هیوندای، روز به روز نسبت به گذشته، خودروهای ارزانقیمت‌تری به بازار عرضه می‌کنند. ویژگی‌هایی که اغلب در سدان‌های لوکس گرانقیمت لکسوس و ب‌ام‌و می‌بینیم، اکنون در بسیاری از خودروهای مقرون به‌صرفه کره‌ای وجود دارند.

در این خودروها می‌توان امکاناتی مثل چرم اصل ناپا در فضای داخلی خودرو، صندلی‌های گرم‌شونده عقب خودرو، آینه‌های تاشوی برقی، چراغ‌های سقف و داشبورد با قابلیت تنظیم میزان روشنایی یافت. همچنین آنها مجهز به سردکن صندلی‌های جلو مانند مدل‌هایی چون هیوندای سوناتا هستند. قیمت این خودروها زیر 40 هزار دلار (کمتر از 150 میلیون تومان) است و با قیمت پایه حدود 22000 دلار (تقریبا 83 میلیون تومان) شروع می‌شوند. مزایای جنبی در این خودروها با مبلغی بسیار ناچیز نسبت به رقبای ژاپنی و اروپایی، در دسترس قرار می‌گیرد تا جایی که خودروهایی مانند سوناتا در فهرست مناسب‌ترین خودروهای متوسط از نظر قیمت در آمریکا، مکان دوم را به خود اختصاص می‌دهد. در این فهرست کیااپتیما رتبه نهم را دارد.

خودروهای سنگین‌وزن هیبریدی

هر دو خودروی محصول کیاموتورز و هیوندای بسرعت هیبریدی شدند و همان ضمانت‌نامه مادام‌العمر در مورد تعویض باتری و قیمت مناسب‌شان، میزان فروش را بالا برده و جایگاه آنها را در بازارهای خودروهای سبز بخوبی تثبیت کرده است. تولید انبوه یونیک تمام جدید هیوندای، مستقیم تویوتاپریوس را هدف گرفته است و یک مدل تمام الکتریکی پلاگین هیبریدی رایج ارائه می‌کند. درضمن بتازگی خودروسازی کیا، نام خودروی کاملا جدید خود، کیا نیرو را به دلیل کم‌مصرف‌ترین خودروی هیبریدی که تنها با 4/1 باک بنزین، مسافتی معادل 6000 کیلومتر می‌پیماید، در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرده است.

آزادی عمل در انتخاب

شرکت‌های خودروسازی، امکانات متفاوت و جالبی در اختیارتان می‌گذارند تا هر قدر که بخواهید، می‌توانید خودرویتان را شخصی‌سازی و مطابق سلیقه و انتظارتان کنید. در حالی که گزینه ماشین لباسشویی، امکانی برای ارتقا و شخصی‌سازی خودروهایی مانند کیا کادنزاست و به نظر می‌رسد قیمت آن را بسیار بالا ببرد، اما فروش این خودرو رو به افزایش است و توانسته تایید بسیاری را هم به‌دست آورد. حتی اگر هیچ یک از این سازندگان خودرو در وسایل‌نقلیه خود عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشته باشند، اما هریک از این برندها، انواع متفاوتی از گزینه‌ها در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دهند که هرکس بنا به خواست خود می‌تواند انتخاب‌هایی داشته باشد.

کیفیت بی‌نظیر

آن روزهایی که مردم نسبت به فضای داخلی خودروهای کره‌ای اعتراض داشتند گذشته است. امروزه بسیاری از خودروهای هیوندای و کیاموتورز در آمریکا تولید می‌شوند و امکانات استانداردی ارائه می‌کنند که از نظر قیمت هم مناسب هستند و هر سال به دلیل کیفیت‌شان برنده جایزه می‌شوند.

در واقع این تغییر وضعیت، سال 1383/ 2004 اتفاق افتاد: هیوندای وقتی به دنبال بررسی جی.دی پاور و همکارانش از نظر کیفیت اولیه برند با هوندا برابری کرد، موجب شگفتی همه شد. این خودرو در این بررسی، پس از پورشه و لکسوس، رتبه سوم را به‌دست آورد.

مناسب خانواده

معمولا ساخت و تولید خودروهایی که مناسب خانواده‌ها و کودکان باشد، بسیار سخت است، اما شرکت خودروسازی کیا، مینی‌ون سدونا را با ارتفاع مناسب خودرو، صندلی‌های تاشو و زوایای درها به گونه‌ای طراحی کرده که مناسب خانواده‌هاست. از طرفی دیگر، هیوندای روی ایمنی سدان‌ها و هاچ‌بک‌های خود متمرکز شد و خودروهای خود را به کامپکت‌های کوچک یا شاسی‌بلندهایی تبدیل کرد که به دلیل عملکردشان، بیشترین فروش را در بازار دارند.

ضمانت عالی

وقتی شرکت خودروسازی هیوندای برای اولین بار در سال 1377/ 1998، ضمانت‌نامه ده ساله/ 160 هزار کیلومتر برای خودروهای خود درنظر گرفت، دنیا شگفت‌زده شد و این حیرت وقتی کیاموتورز نیز همین قانون ضمانت را پیش گرفت، بیشتر هم شد. این ضمانت که در آمریکا عنوان بهترین ضمانت را گرفته است، دستگاه انتقال قدرت خودرو را در این مدت طولانی پوشش می‌دهد و البته بیمه پنج ساله/ 96 هزار کیلومتر سپر تا سپر، باقی خودرو را نیز ضمانت می‌کند. از دیگر مزایای جنبی این ضمانت می‌توان به امداد جاده‌ای نامحدود پنج ساله و حفاظت از زنگ‌زدگی هفت ساله و یک بیمه‌نامه باورنکردنی تعویض مادام‌العمر باتری هیبریدی اشاره کرد. سالی که هیوندای این قانون ضمانت را اجرا کرد، شاهد افزایش فروش 82 درصدی در مدت یک سال بود. از طرفی با این که دستگاه انتقال توان کیا و ضمانت‌نامه‌های این وسیله نقلیه با هیوندای برابری می‌کند، امداد جاده‌ای پنج ساله این برند به 96 هزار کیلومتر محدود و البته حفاظت از زنگ‌زدگی آن هفت ساله است.

کامپکت‌های کوچک زیبا و خارق‌العاده

کیا و هیوندای، انتخاب کسانی هستند که خواهان خودرویی کوچک و کارآمدند که در عین حال در مصرف سوخت بهینه باشد. با وجود خریداران نسل زد (نسل اینترنت) که خواستار خودروهای اقتصادی کوچک، اما با فناوری بالا هستند، جای تعجبی ندارد که این‌روزها به تعداد خریداران وسایل‌نقلیه‌ای مانند هیوندای النترا و کیاسول، روز به روز افزوده می‌شود. این خودروهای کوچک کره‌ای منحصربه‌فرد و مقرون به صرفه مانند ولستر با هندلینگ عالی و عملکرد توربوشارژ، به‌روزترین فناوری‌ها را ارائه می‌کنند و مناسب خریدارانی هستند که قیمت خودرو برایشان مهم است.

ظاهر شیک و زیبا

پس از گذشت دهه‌ها ظاهر نامرتب و ناشناس، خودروهای کره‌ای مدرن به نقطه‌ای رسیده‌اند که بیشتر مدل‌هایشان توجه همه را به خود جلب می‌کنند. سال 1385/ 2006، شرکت هیوندای، توماس برکل‌ ـ طراح سابق ب‌ام‌و ـ را استخدام کرد تا بخش طراحی شرکت را مدیریت کند. تغییر ظاهر کیا هم به لطف استخدام پیتر شرایر از آئودی رخ داد. امروزه شرایر، طراح اصلی هر دو برند است، اما به زودی بازنشسته می‌شود. جایگزین او نیز لوک دونکرولک است که سابقا در بنتلی کار می‌کرد. این افراد آنچه را که در شرکت‌های آئودی، ب‌ام‌و و بنتلی یاد گرفته‌اند را به شرکت‌های خودروسازی کره‌ای آورده و اکنون برخی از این خودروها، بهترین ظاهر را میان خودروهای دنیا دارند. از روشنایی‌های ال‌ای‌دی، هم در بیرون و هم داخل خودرو گرفته تا خطوط بازطراحی‌شده و عملکرد گل‌پخش‌کن عقب، هر دو سازنده کره‌ای را میان بهترین گروه‌های طراحی جهان قرار داده است.

تجملی و پر از رفاه

سال 1395/ 2016، هیوندای نام اکوس (Equus) را کنار گذاشت و جنسیس را به خط تولید خودروهای لوکس خود اضافه کرد. همچنین کیا روی مدل کادنزا، دوباره کار کرد و به آن عملکردهایی افزود که آن را به جایگزین مناسبی برای بهترین سدان خود یعنی کی 900 (k900) تبدیل کند و البته هنوز هم مقرون‌به‌صرفه بود. با این که خودروسازان دیگر برای رسیدن به نتایج دلخواه به ارائه امکانات دیگر نیازمند هستند، اما خودروهای هیوندای و کیاموتورز، مدل‌های اصلی خود را به گونه‌ای تولید می‌کنند که لوازم جانبی را هم با خود داشته باشد و نتیجه آن می‌شود که با قیمتی بسیار ارزان و باورنکردنی می‌توانند با مرسدس بنز رقابت کنند.

آینده درخشان

بنا بر نظر پایگاه Cars.com خودروی اسپورتیج از خودروهای باسابقه کیاموتورز، بهترین خودرو در رده خود است. در ضمن هیوندای به درو کردن جوایز KBB و IIHS به دلیل ایمنی و هزینه پایین مالکیت در خط سوناتا ادامه می‌دهد. اما خبر مهم این است که سدان اسپرت اتینگر 2018 کیاموتورز با طراحی سدان اسپرت چرخ‌های عقب متحرک و موتور توربوی دوقلو در راه است که می‌تواند از ب‌ام‌و جلو بزند. به نظر می‌رسد هیوندای و کیا قصد قبضه کردن بازار را دارند!

خودروسازان کره‌ای را چه دوست داشته باشید و چه نداشته باشید، با درنظر گرفتن تمام موفقیت‌ها و مزایای برشمرده در این مقاله، غیرممکن است این حقیقت را بتوانید انکار کنید که آنها راه خود را پیدا کرده‌اند و در مسیر موفقیت قدم برمی‌دارند.

منبع: cheatsheet.com

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها