همزمان با گمانه‌زنی‌ها درخصوص ترکیب دولت دوازدهم، جام‌جم بررسی می‌کند

اقتدار بین‌المللی با دولت مقاومت

«دولت مقاومت»، کلیدواژه‌ای است که پیش از انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب تبیین شد و ایشان از نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولت مقاومت یاد کردند.
کد خبر: ۱۰۵۰۱۷۱

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی تا کنون به دلیل سیاست‌ها و آرمان‌هایی که پیروی کرده همواره تحت فشارهای مختلف بوده که از جمله آنها می‌توان به تحریم، جنگ و ترور اشاره کرد.

با وجود این کشورمان نه‌تنها مقابل این فشارها تسلیم نشده بلکه توانسته است با هدایت‌های امام‌خمینی‌(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، گفتمان انقلابی خود را به سایر کشورها نیز صادر کند.

براساس اصل 152 قانون اساسی، سیاست‏ خارجی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ براساس‏ نفی‏ هرگونه‏ سلطه‌جویی‏ و سلطه‏‌پذیری‏، حفظ استقلال‏ همه‏‌جانبه‏ و تمامیت‏ ارضی‏ کشور، دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏ تعهد در برابر قدرت‌های‏ سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل‏ با دول‏ غیر محارب‏ استوار است.

جمهوری اسلامی ایران براساس همین اصل و سایر اصول بنیادین انقلاب، سیاست‌های خود را در حدود 4 دهه که از عمرش می‌گذرد پیاده‌سازی و اجرا کرده است، اما در سال‌های اخیر بواسطه شدت تحریم‌ها و همچنین افزایش تلاش‌های غرب برای نفوذ در ارکان جمهوری اسلامی ایران، برخی جریان‌ها در داخل به دنبال تئوریزه کردن جریان سازش با نظام سلطه برآمدند که شاید همین مساله باعث شد که رهبر معظم انقلاب بار دیگر اصول انقلاب اسلامی را اینبار در قالب کلیدواژه دولت مقاومت یادآوری کنند.

ایشان در سخنانی که در دانشگاه امام‌ حسین (ع) داشتند فرمودند: امروز جمهوری اسلامی ایران، دولتِ مقاومت است و دولتِ مقاومت یعنی تسلیم زورگویی نشدن و در موضع اقتدار، ایستادن.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر این‌که دولتِ مقاومت دارای سیاست، اقتصاد، نیروهای مسلح، تحرک بین‌المللی و منطقه‌ نفوذ وسیع است گفتند: دولتِ مقاومت، نه اهل سلطه‌طلبی و دست‌اندازی به کشورهاست و نه اهل قرار گرفتن در موضع دفاعی و انفعالی.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: برخی تصور می‌کنند برای این‌که خود را از تهمتِ سلطه‌طلبی و اقتدارطلبی بین‌المللی و منطقه‌ای دور کنیم باید در لاک دفاعی فرو برویم درحالی‌که چنین تفکری اشتباه است.

مقابله با تحریم‌ها در دولت مقاومت

بحث دولت مقاومت و اهمیت پیگیری چنین سیاستی، زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که به فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته نگاهی بیندازیم به این معنی که هر زمان از اصول و آرمان‌ها، اندکی فاصله گرفتیم دشمنان بر شدت توطئه‌های خود افزودند و هر زمان با قدرت بر مواضع خود پافشاری کردیم، عقب‌نشینی دشمن را به‌دنبال داشت. مذاکرات هسته‌ای و عهدشکنی‌های غرب در عمل به تعهداتش نیز نشان داد اگرچه دیپلماسی به عنوان یکی از ابزار دولت‌ها برای پیشبرد اهداف خود غیرقابل کتمان است، اما به تنهایی نمی‌تواند راهگشا باشد و پیگیری سایر مولفه‌های قدرت‌آفرین در کنار دیپلماسی می‌تواند به تحقق اهداف انقلاب کمک کند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه در مطلبی در صفحه توییتر خود با تاکید بر این‌که دولت مقاومت می‌تواند تحریم‌ها را مثل داعش، پس بزند نوشت: مذاکرات نتوانست، همه تحریم‌ها را بردارد و انفعال و ضعف، تحریم‌های بیشتری را هم رقم خواهد زد.

براین اساس به‌نظر می‌رسد اکنون که رئیس‌جمهور در حال بررسی برای چینش اعضای کابینه دوازدهم است با به‌کارگیری چهره‌های انقلابی و متخصص می‌تواند گام موثری در تقویت دولت مقاومت بردارد.

پرهیز از انفعال

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند دولت مقاومت در موضع انفعالی قرار نمی‌گیرد و این واقعیتی است که آن را بخصوص در تحولات اخیر منطقه در سال‌های گذشته مشاهده کردیم.

دکتر مصطفی مصلح‌زاده، استاد دانشگاه در همین زمینه با اشاره به این‌که قدرت ما بازدارنده است یعنی مانع از تجاوز دیگران به ما و دیگر مظلومان می‌شویم، گفت: با چنین قدرتی نشان دادیم که اجازه تجاوز آمریکا به سوریه، عراق، و... را نمی‌دهیم و در مقابل آن سکوت نمی‌کنیم.

مصلح‌زاده در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به این‌که دولت جمهوری اسلامی ایران نماینده فرهنگی است که نام آن را فرهنگ عاشورایی می‌گذاریم، افزود: این فرهنگ تسلیم زور و فشار غیر منطقی نمی‌شود و مقاومت می‌کند، حتی مقاومتش می‌تواند تاریخی و تاریخ ساز باشد و دیگران باید از این مقاومت الگو بگیرند.

وی با بیان این‌که دولت مقاومت جمهوری اسلامی ایران عدالت خواه است تصریح کرد: به این ترتیب باید با هر گونه تجازو و ظلم از سوی هر کشوری به دیگران مبارزه کنیم.

مصلح‌زاده گفت: کشورمان شاخصه‌های لازم برای قرار گرفتن در میان ده کشور برتر دنیا از نظر قدرت سیاسی، اقتصادی، نظامی و... را دارد. بنابراین نباید اجازه زورگویی و تحمیل خواسته‌های سازمان ملل و یا برخی کشورهای اروپایی آمریکایی را به کشورمان بدهیم. همچنین نباید در مقابل ظلم قدرت‌های سلطه‌گر در مورد کشورهای ضعیف سکوت کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به چنین ویژگی‌هایی، باید رفتار دولتمردان ما در سیاست خارجی و داخلی بیانگر این قدرت، عقلانیت و جهان‌گرایی باشد.

دولت مقاومت جنگ‌طلب نیست

دکتر حمیدرضا مقدم‌فر نیز به جا‌م‌جم گفت: جمهوری اسلامی ایران دولت مقاومتی است که به واسطه ایجاد توانمندی و نفوذ معنوی در میان ملت‌ها، دشمنان جرات تهاجم به آن را ندارند.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم، گفت: گروه‌ها و طیف‌هایی از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و... محور مقاومت را تشکیل می‌دهند، اما تنها از جمهوری اسلامی ایران می‌توان به عنوان دولت مقاومت یاد کرد. یعنی واحد، نظام و ساختار سیاسی.

وی ایستادگی در مقابل دشمن و استقلال‌طلبی را از ویژگی‌های دولت مقاومت عنوان و بیان کرد: چنین دولتی خاستگاه اسلامی و دینی دارد و رهبری منسجم آن را هدایت می‌کند.

وی گفت: آن چیزی که بیش از سایر اجزای محور مقاومت دشمنان از آن هراس دارند دولت مقاومت است و تکیه گاه سایر اجزای محور مقاومت یعنی حزب‌الله لبنان، حماس و... بر همین دولت مقاومت جمهوری اسلامی ایران است. این دولت هم الهام‌بخش است و هم الگو و مدلی به آنها ارائه داده است و برای دیگران جنبه درس‌پذیری و تبعیت‌پذیری دارد. مقدم‌فر با تاکید بر این‌که دولت مقاومت جنگ طلب نیست در عین حال گفت: این دولت صلح‌طلب اما در عین حال به دنبال اقتدار است و این اقتدار دشمن را از فکر تجاوز بازمی‌دارد.

ترکیب قدرت سخت و نرم

دکتر محسن اسلامی نیز در همین زمینه با اشاره به این‌که ایران به خوبی قادر به مدیریت بحران سوریه، عراق و... بود، گفت: مدیریت این بحران‌ها نشان دهنده پیشروی ترکیب قدرت نرم و سخت است، نشان‌دهنده طراحی خوبی است که از سوی رهبری ترسیم شده و این الگوسازی به خوبی پیش رفته است.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به این‌که دولت مقاومت توانایی و ظرفیت‌های کنشگری، مقابله و مذاکره را در سطح بین‌الملل دارد گفت: به تعبیر رهبری، این دولت مقاومت نه صرفا در امور نظامی بلکه امور اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... خودش را توانمند می‌کند و این توانمندی به دولت اجازه می‌دهد در عرصه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و...بازدارندگی ایجاد کند.

وی ادامه داد: در عرصه سیاست خارجی در صورت شکل‌گیری دولت مقاومت سیاست خارجی موفق بوده و دستاوردهایی به همراه خواهد داشت در غیر این صورت سیاست خارجی وابسته خواهد بود.

اسلامی تصریح کرد: شاید آنچه بیش از همه در موضوع دولت مقاومت مطرح می‌شود مباحث نظامی و دفاعی است، اما در گام‌های بعدی باید مولفه‌های دیگر اقتصادی، سیاسی،فرهنگی و... را در نظر داشته باشیم. باید توجه کنیم بازدارندگی صرفا در امور نظامی نیست بلکه در امور سخت و نرم نیز هست.

این استاد دانشگاه افزود: دولت مقاومت ترکیب قدرت نرم و سخت است که جمهوری اسلامی ایران به خوبی توانسته است آن را مدل‌سازی کند، به این معنی که هم توانایی استفاده از موشک و تجهیزات داخلی تولید شده را دارد و هم توانایی کنترل و ثبات را در مقاطع تحریم، به این معنی که در ترکیب قدرت نرم و سخت به خوبی پیش رفته است.

حرکت همزمان توانمندی نظامی و دیپلماسی

رهبر معظم انقلاب همچنین همواره به قدرت نظامی به مثابه یکی از عوامل اقتدار اشاره کرده‌اند و در این زمینه بارها از اقتدار موشکی به عنوان یکی از مولفه‌های قدر‌ت‌آفرین نام‌ برده‌اند.

دکتر نوذر شفیعی هم در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که اساس جمهوری اسلامی ایران نفی سلطه است، گفت: برای سلطه‌پذیر نبودن باید توانمند باشید و دلیل تاکید بر افزایش توانمندی نیروهای مسلح این است که در عرصه بین‌الملل با واقعیت‌هایی مواجه هستیم و این عرصه فاقد قدرت مرکزی جهت برقراری عدالت بین کشورهاست.

وی ادامه داد: بنابراین درچنین شرایطی ناچار به اتکای به خود و افزایش توانمندی‌های نظامی هستیم.

شفیعی با اشاره به این‌که ارتقای توانمندی‌های نظامی و... بخشی از نظام مقاومت است، تصریح کرد: بخش دیگر آن به اراده مربوط می‌شود یعنی بخش نرم‌افزاری، به این معنی که باید گفتمان مقاومت و دیپلماسی مقاومت در حوزه نرم‌افزاری هم مدنظر باشد.

وی گفت: دیپلماسی و توانمندی نظامی ما باید توامان در نظر گرفته شود تا بتواند عنصر قدرتی برای کشور باشد که البته به معنی انعطاف‌ناپذیری نیست.

بخشی از بیانات رهبر انقلاب درباره «دولت مقاومت»

دولت مقاومت دارای سیاست، اقتصاد، نیروهای مسلح، تحرک بین المللی و منطقه نفوذ وسیع است.

دولت مقاومت، نه اهل سلطه طلبی و دست اندازی به کشورهاست و نه اهل قرار گرفتن در موضع دفاعی و انفعالی.

برخی تصور می کنند برای این‌که خود را از تهمتِ سلطه طلبی و اقتدار طلبی بین المللی و منطقه ای، دور کنیم باید در لاک دفاعی فرو برویم درحالی‌که چنین تفکری اشتباه است.

موضع دولت مقاومت، «قدرت بازدارنده» و «اقتدار بازدارندگی» است و جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته، مسیر «اقتدار بازدارنده» را با اتکا به همت و تلاش و ابتکار و استعدادهای خود ادامه خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها