jamejamsima
سیما عمومی کد خبر: ۱۰۴۹۵   ۰۷ تير ۱۳۸۱  |  ۱۶:۵۳

در تولید برنامه های تلویزیونی وقتی نخستین پرسش تهیه کننده از خود این باشد که چه عواملی در جذب مخاطب و بیننده تلویزیونی دخالت دارند تا برنامه تولیدی من با توجه به جنس، فرم ومحتوا جزوتاثیرگذارترین ها قرار بگیرد؛ و براستی درتکاپوی رسیدن به پاسخهای درست باشد

و در مرحله پیش تولید، تمام عوامل دخیل در جذب بیننده را لحاظ کند، آن وقت به یقین می توان گفت که حتی اگر یک کارگردان متوسط و کم تجربه با دارا بودن چنین دیدگاهی بخواهد برنامه سازی کند، دست کم تولیدش نمره ای بالاتر از حد متوسط دریافت خواهد کرد؛ به همین ترتیب اگر یک کارگردان با تجربه بدون توجه به عوامل جذب مخاطب بخواهد برنامه سازی کند، نتیجه ، چیزی در حدود کسب نمره تجدیدی و یا حتی ردی پیشبینی می شود.در نظر داشتن این عوامل ، در ساخت برنامه های تلویزیونی مجله ای یا ترکیبی ، بشدت در جذب مخاطب تاثیرگذار است آنچه در یک برنامه ترکیبی و یا مجله ای تلویزیونی تفاوت ها را آشکار خواهد کرد، همانا نوآوری و ابتکار و خلاقیت است ؛ خلاقیتی و تازه آفرینی ای که محصول فکر و ایده تهیه کننده با عوامل خواهد بود. در چنین برنامه هایی از بار دراماتیک آنچنانی که در سریال ها با توجه به جنس کار وجود دارد، خبری نیست در برنامه های نمایشی با استفاده از عناصر صحنه و المان های داخلی و استودیویی نظیر بازی بازیگرانی که محبوب بینندگان تلویزیون هستند و موسیقی و آواز و عناصر خارجی مانند انتخاب لوکیشن های خاص و جذاب می توان تا حدودی به جذب مخاطب و بیننده امیدوار بود در برنامه های نمایشی مانند سریال های تلویزیونی تله تئاترها و فیلمهای داستانی و تلویزیونی ، موضوع و تم و محتوا درباره هر سریال یا برنامه نمایشی ، متفاوت است ؛ چیزی که در برنامه های مجله ای هرگز متصور نیست و تهیه کننده چنین برنامه ای با کوچکترین سهل انگاری ، در دام ساده سازی و ساده انگاری خواهد افتاد و از سوی بیننده طرد خواهد شد. آنچه در حال حاضر به عنوان یک معضل ، بینندگان را می آزارد، به تعبیری همسانی و یکسانی در ساخت برنامه های مجله ای و تا حدودی ترکیبی است در برنامه هایی که بیشتر به عنوان برنامه های مجله ای شناخته شده اند، قرار است برای بیننده تلویزیونی ، خوراکی تدارک شود که از هر لحاظ متنوع باشد اگر این برنامه به سینما می پردازد، باید سینما را در قالب یک برنامه مجله ای تلویزیونی تعریف کند در غیر این صورت دیگر برنامه ای مجله ای نیست ؛ قسمتی است از یک فیلم سینمایی که قرار است مثلا در این ساعت پخش شود تا جدول پخش پر گردد و اگر فیلم خارجی است که صدالبته چنین است برای گریز از کپی رایت و باقی قضایا، تنها استفاده از ساختار برنامه مجله ای بهانه می شود در حال حاضر برای برنامه هایی که جزو برنامه های مجله ای یا ترکیبی دسته بندی می شوند، قطعا باید عناصر چهارگانه نوآوری ، تازه آفرینی ، خلاقیت و شراکت لحاظ شود؛ مواردی که از آن در مدیریت برنامه سازی و مدیریت شبکه تلویزیونی به عنوان عناصر چهارگانه پیشرفت ظرفیت یاد می شود به این مفهوم که ظرفیت بیشتر مساوی با جذب مخاطب و بیننده بیشتر است در قسمت پایانی این مطلب همراه ذکر مثالهایی عناصر چهارگانه پیشرفت ظرفیت بیشتر توضیح داده خواهد شد.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر