jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۱۰۴۷۹۵۲   ۱۳ تير ۱۳۹۶  |  ۱۰:۲۰

استرس می تواند نتیجه یک سال تلاش کنکوری ها را خراب کند اما به راحتی با تغذیه مناسب می توان جلوی استرس را گرفت.

کنکوری‌ها برای کاهش استرس چه بخورند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از میزان، کنکور غول سال‌های گذشته جوانان ایرانی اگرچه در سال‌های اخیر به یک تفریح برای جوانان قبل از ورود به دانشگاه تبدیل شده و فقط تعدادی از شرکت کنندگان هستند که برای کسب صندلی بهتر در دانشگاه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، اما هستند هنوز هم کسانی که در شب‌های کنکور استرس می‌گیرند.

برای اینکه در روزهای منتهی به کنکور بتوان بر استرس غلبه کرد باید روی خورد و خوراک دقت شود و افراد کنکوری غذای را بخورند که بر استرس آن‌ها اضافه نکند. غذا موضوعی مهم در کاهش استرس است. اگرچه برای دوری از استرس روش‌های مختلفی وجود دارد، اما از غذا نباید غافل شد. سروتونین یک ماده شیمیایی آرامش بخش است و در مقابل کورتیزول و آدرنالین دو هورمون استرس هستند که کاهش آن‌ها و افزایش سروتونین بسیار در کاهش این بحران روحی که به مرور بسیار به بدن آسیب می‌رساند کمک می‌کنند. یک رژیم غذایی سالم باعث تقویت سیستم بدن، کاهش فشار خون و کم کردن اثر استرس می‌شود.

یکی از موضوعات مهم این است که بتوان از طریق غذاهای دارای کربوهیدرات دار، سروتونین جذب کرد. بهترین مواد غذایی برای اینکار غلات سبوس تدار، نان جو، پاستا و ماکارانی است. البته باید دقت کنید که غذاهای دارای کربوهیدرات‌های ساده را به اندازه کمی مصرف کنید. به عنوان مثال قند و نوشابه دارای ضرر است، اما مصرف کم آن در روزهای منتهی به کنکور توصیه می‌شود.

شیر و دانه خوراکی بخورید

افرادی که دارای استرس کنکور هستند نباید به هیچ وجه مصرف شیر را فراموش کنند. کنکوری‌ها صبح هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خواب حتما یک لیوان شیر گرم بخورند. مغز‌ها را نباید به هیچ وجه از سبد غذایی فرد کنکوری حذف کرد. پسته، گردو و بادام منبع غذایی چزبی‌های سالم هستند و باید روزانه یک مشت مصرف شود.

اواکادو و اسفناج بخورید

پشت کنکوری‌ها باید برای جذب آهن و دوری از استرس و پایان خستگی و سردرد، سویا پخته با سبزیجاتی مانند اسفناج مصرف کنند. سبزیجات خام مانند کرفس و هویج هم در کاهش استرس موثر هستند. اگر احساس می‌کنید که فشار خون شما بالا می‌رود و باعث استرس می‌شود، آواکادو بخورید. این میوه از موز پتاسیم بیشتری دارد.

ورزش کنید

ورزش‌های هوازی از مهمترین راهکارهای ذخیره اکسیژن است. هرچه اکسیژن در بدن بیشتر وجود داشته باشد، استرس از فرد دور‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم کنکوری‌ها در روزهای باقی مانده روزی نیم ساعت حداقل ورزش کنند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
نگاه طالبان به ابتکار صلح منطقه‌ای

نگاه طالبان به ابتکار صلح منطقه‌ای

موضوع دیدار هیات طالبان با مقامات جمهوری اسلامی از منظرهای مختلفی قابل بررسی است. شاید ریشه اصلی این مساله به روابط بین طالبان و آمریکا برگردد.

مشتری بانک درگیر شناسه شهاب نیست

مشتری بانک درگیر شناسه شهاب نیست

کد یا شناسه شهاب همان شناسه‌ای است که بانک‌ها مشتری را از طریق آن شناسایی می‌کنند،یعنی برای اشخاص حقیقی کد ملی، اشخاص حقوقی شناسه ملی و برای اتباع خارجی همان شماره فراگیر اتباع خارجی است.

فرانسه بر مدار سیاست اجبار

فرانسه بر مدار سیاست اجبار

سیاست‌های فرانسه طی سال‌های گذشته تابعی از سازوکارهای دیپلماسی اجبار،‌ همکاری‌های حقوقی و فشارهای سیاسی علیه ایران بوده است.

گفتگو

بیشتر
راه میانبر رشد کسب‌وکار

گفت‌وگو با دکتر علی رودگر، از پایه‌گذاران هک رشد کسب‌وکار در ایران که موجب رشد بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و بزرگ‌ مقیاس کشور شده است

راه میانبر رشد کسب‌وکار

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
اسرار یک سکه مجازی

اگر از بیت‌کوین، ارزش آن، قوانین خرید و فروش و جزئیات دیگر آن خبر ندارید، این گزارش را بخوانید

اسرار یک سکه مجازی

غائله غربالگری

انتشار اخبار تایید نشده درباره حذف غربالگری اجباری با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد

غائله غربالگری

پیشخوان

بیشتر