بازتاب گزارش جام‌جم درباره قدیمی‌ترین هتل اهواز

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در واکنش به گزارش تصویری جام‌جم از هتل قو به عنوان قدیمی‌ترین هتل اهواز توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۱۰۴۲۱۸۲

نگار نخلی، خبرنگار جام‌جم در خوزستان در این گزارش تصویری، وضعیت اسفناک و مخروبه هتل قو به عنوان قدیمی‌ترین هتل شهر اهواز را که ثبت ملی شده است، به تصویر کشیده بود.

در همین حال معاون میراث‌فرهنگی خوزستان درواکنش به این گزارش گفت: هتل قوی اهواز بنایی ثبتی است، اما متأسفانه با وجود پیگیری‌ها و اقدامات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان، مالک این بنا برای مرمت آن همکاری لازم را نداشته است.

مرجان شوشتری در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا افزود: این بنای تاریخی، برخلاف آنچه در برخی منابع ذکر شده، مربوط به دوره پهلوی است؛ اما اهمیت هتل قو به این است که دوره گذار معماری سنتی خوزستان به معماری مدرن را در خود جای داده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان، با اشاره به این‌که هتل قو به‌شماره 3354 در تاریخ 15 اسفند سال 1379 در فهرست میراث‌ملی ثبت شده است، اضافه کرد: این بنا در محدوده بافت تاریخی مصوب اهواز قرار دارد.

بودجه مرمتی هتل قو برگشت خورد

شوشتری افزود: براساس طرح مشارکت با مالکان خصوصی بناهای تاریخی، در سال 94 مبلغی برای حفظ، نگهداری و مرمت این بنای تاریخی درنظر گرفته شد. این در حالی است که با توجه به مشکلات مالی مالک، به‌صورت شفاهی به ایشان اعلام شد که نیازی به آورده و هزینه‌ای ازسوی مالک نیست و مالک فقط باید موافقت خود را با آغاز عملیات مرمت اعلام کند و تفاهم‌نامه را امضا کند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان تصریح کرد: پس از پایان مذاکره‌های لازم در مورد هزینه‌های مرمت و اختصاص بودجه ازسوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، با توجه به این‌که برپایی کارگاه مرمت برای این هتل سه‌طبقه احتمال بروز خطراتی را به‌همراه داشت، از مالک که در همین بنا ساکن بود خواستیم تا در محل دیگری، کنار هتل قو، ساکن شود، ولی متاسفانه مالک موافقت نکرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خطراتی که برپایی کارگاه مرمت و بازسازی داشت و همکاری نکردن مالک، ادامه کار متوقف شد و بودجه در نظرگرفته‌شده هم برگشت خورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها