به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان دکتر نیره پورملائی گفت: تالاب بین المللی هامون در سالهای گذشته میزبان گونه های مختلف پرندگان مهاجر و نیمه مهاجر آبزی در فصول مختلف بوده است.
کد خبر: ۱۰۳۸۵۵۴

برخی از این گونه ها به صورت مهاجر عبوری و برخی برای گذراندن فصل تولید مثل به این تالاب مهاجرت می نمودند و موجب ایجاد تنوع زیستی و چشم انداز متفاوت در این پهنه اکولوژی می شدند پس از چندین سال خشکسالی با ورود مجدد آب از رودخانه هیرمند و نیز تمهیدات صورت گرفته توسط دوستداران محیط زیست و همکاری مردم محلی و نیز اقدامات فنی اداره محیط زیست که منجر به ماندگاری بیشتر آب شده است.

پورملائی ادامه داد: اکنون شاهد تخم گذاری و تولید مثل بسیاری از گونه های پرنده در بخشهای مختلف تالاب می باشیم، مشاهده پرندگان، لانه ها و تخم گذاری آنها در تالاب نوید حیات مجدد گونه های جانوری در تالاب می باشد گونه هایی مانند پرستوی دریایی، چوب پا، چنگر معمولی، چنگر نوک سرخ، حواصیل، کاکائی، بوتیمار و فلامینگو در هامون هیرمند و صابوری و نیز در بخشهایی از هامون صابوری از عمده مشاهداتی می باشد که این روزها در تالاب چشم نواز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به اینکه آب ورودی تالاب نسبت به سالیان دور پرآبی بسیار کاهش یافته است و نیز این امر می تواند موجب تغییر در شرایط زیستی این گونه های پرنده گردد، لذا می بایست تمهیداتی در راستای حفظ و نگهداشت منابع آبی تالاب فراهم آید.

پورملائی خاطر نشان کرد: اخذ حق آبه محیط زیست از محل چاه نیمه‌ها در برنامه عمل اداره محیط زیست قرار دارد که در کنار برنامه های فنی و اجرایی راهکار مناسبی برای حفظ شرایط زیستی اکوسیستم تالاب محسوب می گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها