علی لاریجانی با رأی نمایندگان، دهمین سال ریاست خود بر مجلس را آغاز کرد

حضور پررنگ اصولگرایان در هیات رئیسه مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعضای هیات رئیسه بهارستان را برای سال دوم فعالیت مجلس دهم انتخاب کردند و علی لاریجانی را به عنوان تنها کاندیدای ریاست مجلس در سمت خود ابقا کردند.
کد خبر: ۱۰۳۷۲۲۳

به گزارش جام‌جم، نمایندگان مجلس در رای‌گیری روز گذشته هیات رئیسه از میان 268رای اخذ شده با 204 رای موافق و 64 رای باطله به علی لاریجانی رای مثبت دادند. میزان رای باطله نشان از آن داشت که یک‌چهارم مجلس با ریاست علی لاریجانی موافقتی ندارد.

نمایندگان همچنین از بین علی مطهری، مسعود پزشکیان، هادی قوامی و حمیدرضا حاجی‌بابایی، با رای موافق خود مسعود پزشکیان و علی مطهری را به ترتیب با 179 و 163 رای به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس انتخاب کردند. در ادامه نیز احمد امیرآبادی فراهانی، فریده اولاد قباد، اکبر رنجبرزاده، محمدحسین فرهنگی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، غلامرضا کاتب، محمدعلی وکیلی و علی‌اصغر یوسف‌نژاد برای سمت دبیری هیات رئیسه اعلام کاندیداتوری کردند که از این بین اکبر رنجبرزاده، محمدحسین فرهنگی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، غلامرضا کاتب، محمدعلی وکیلی و احمد امیرآبادی فراهانی به عنوان شش دبیر هیات رئیسه انتخاب شدند. ‌پیش از این علی‌اصغر یوسف‌نژاد در سمت دبیری هیات رئیسه حضور داشت که با رای بهارستان‌نشینان، محمدحسین فرهنگی جایگزین وی شد.

همچنین بهروز نعمتی، محمدقسیم عثمانی، رسول خضری، محمد آشوری، مجید ناصری‌نژاد، اسدالله عباسی، محمد محمودی شاه‌نشین و محمد فیضی برای سمت کارپردازی (ناظر) هیات رئیسه مجلس کاندیدا شدند که نمایندگان، محمد آشوری، بهروز نعمتی و اسدالله عباسی را به عنوان سه ناظر هیات رئیسه انتخاب کردند. پیش از این در ترکیب هیات‌رئیسه سال اول مجلس محمدقسیم عثمانی یکی از سه ناظر هیات‌رئیسه بود که با رای نمایندگان اسدالله عباسی جایگزین وی شد.

افزایش وزن فراکسیون ولایت در هیات رئیسه

انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برای سال دوم فعالیت مجلس دهم درحالی برگزار شد که نمایندگان عضو فراکسیون ولایت، دو قدم پیشروی و اصلاح‌طلبان، دو قدم عقب‌نشینی در جریان حضور در هیات‌رئیسه داشتند.

درحالی که قبل از برگزاری این انتخابات جلسات متعددی بین فراکسیون‌های امید، ولایی و مستقلین برگزار شده بود و طبق توافق سه فراکسیون مقرر شده بود که با حفظ رئیس، معرفی دو کاندیدای نایب رئیسی از سوی فراکسیون امید و معرفی یک کاندیدای نایب رئیسی از سوی هر کدام از فراکسیون‌های مستقلین و ولایی و همچنین تقسیم سایر کرسی‌های هیات‌رئیسه به نسبت 3ـ 3ـ 3 صورت گیرد، اما از 12 کرسی هیات رئیسه 9 کرسی به فراکسیون ولایت و 3 کرسی به فراکسیون امید رسید.

البته در جلسه دیروز آنچه میان فراکسیون‌ها توافق شده بود، صورت نگرفت و برخی از نمایندگان خارج از توافقات صورت گرفته به برخی نامزدها رای دادند که همین امر موجبات ناراحتی فراکسیون‌ها را فراهم کرد. در انتخاب دبیران و ناظران هیات رئیسه مجلس که قرار بود بین سه فراکسیون به شکل مساوی تقسیم شود، خلاف توافقات صورت گرفته عمل شد و این اقدام باعث شد نمایندگان مجلس هم در رای دادن به کاندیداهای معرفی شده از سوی فراکسیون‌های خود، به کاندیداها به صورت غیرتشکیلاتی رای دهند.

گلایه از کاندیداهای خارج لیست

محمدرضا تابش، عضو فراکسیون امید مجلس با ابراز نا خرسندی از نتیجه رای‌گیری به عمل آمده گفت: برنامه ما تثبیت رئیس و نواب رئیس مجلس بود و در سایر جایگاه‌ها قرار بود 3ـ 3ـ 3 عمل کنیم.

وی با اشاره به این‌که طبق قولی که به مردم داده بودیم، نهایتا لیستی تهیه شد و یک کاندیدا از میان خانم‌ها و یک کاندیدا نیز از اهل تسنن معرفی شد، افزود: ما دست وحدت و به اجماع رسیدن را دراز کردیم، پای آن هم ایستادیم. دیگران هم تا حدی ایستادند، اما من متأسفم که کاندیداهای اهل تسنن و نماینده زن مجلس حذف شدند چون یک عده خارج از لیست آمده و کاندیدا شدند.

علی مطهری نیز در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که در انتخاب دبیران تغییرات زیادی ایجاد شد؛ گفت: البته مقداری طبیعی است. بالاخره نمایندگان همیشه تا حدی به آن توافق فراکسیون‌ها عمل می‌کنند و تا حدی هم نظر خود را نهایی می‌کنند، این طبیعی است در همه دوره‌های انتخابات هیات رئیسه اتفاق می‌افتد و امر غیرطبیعی نیست.

ترکیب هیات رئیسه جدید متوازن است

در همین حال اردشیر نوریان؛ عضو فراکسیون ولایت در گفت‌وگو با جام‌جم ترکیب هیات رئیسه جدید را متوازن و متعادل دانست و گفت: رئیس مجلس متعلق به هر سه فراکسیون است. رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی افزود: البته رای ندادن 64 نفر به آقای لاریجانی این پیام را داشت که ایشان مورد وفاق تندروهای دو طیف سیاسی داخلی مجلس نیستند، ولی درنهایت ترکیب هیات رئیسه به گونه‌ای شد که تعادل و توزیع مناسبی صورت گرفت تا در آینده شاهد مدیریت متعادلی باشیم.

هیات رئیسه جدید توانمند است

قاسم احمدی لاشکی، عضو فراکسیون مستقلین هم با بیان این‌که وزن هیات رئیسه هم‌اکنون به سمت طیف ولایت چرخیده گفت: اگر در آینده معیار اداره مجلس برمبنای سلایق سیاسی نباشد، افراد خوب و توانمندی انتخاب شده‌اند که می‌توانند در بحث قانونگذاری و نظارت، نظرات نمایندگان را منعکس کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ ریاست مجلس از جمله افرادی است که مورد توافق سه طیف سیاسی داخلی مجلس است و همین امر ثبات و آرامش را بر مجلس حاکم کرده است.

سمت

نام

آراء

فراکسیون

رئیس مجلس

علی لاریجانی

204

ائتلاف سه فراکسیون (فراکسیون ولایت)

نایب رئیس اول

مسعود پزشکیان

179

امید

نایب رئیس دوم

علی مطهری

163

امید

دبیر

اکبر رنجبرزاده

183

مستقلین ولایی ـ ولایت

دبیر

محمدحسین فرهنگی

182

مستقلین ولایی ـ ولایت

دبیر

سیدامیرحسین قاضیزاده

179

ولایی ـ ولایت

دبیر

غلامرضا کاتب

178

ولایی ـ ولایت

دبیر

محمدعلی وکیلی

171

امید

دبیر

احمد امیر آبادیفراهانی

165

ولایی ـ ولایت

ناظر

محمد آشوری

164

مستقلین ولایی ـ ولایت

ناظر

بهروز نعمتی

129

مستقلین ولایی ـ ولایت

ناظر

اسدالله عباسی

122

ولایی ـ ولایت

فاطمه امیری

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها