پژوهشگران از آزمایش فرضیه‌ای خبر داده‌‌اند که ویروس زیکا را در درمان سرطان مغز مؤثر می‌داند

درمان سرطان مغز با ویروس زیکا

پژوهشگران دانشگاه کمبریج ادعا می‌کنند، ویروس زیکا در نابودسازی سلول‌های سرطانی مغز کاربرد دارد. چنانچه این ادعا در مطالعات آزمایشگاهی به اثبات برسد، چند قدم با درمان مؤثرتر یکی از حادترین انواع سرطان مغز فاصله خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۰۳۴۰۸۴

در این پژوهش که بزودی وارد فاز آزمایشگاهی می‌شود، تأثیر ویروس زیکا در درمان گلیوبلاستوما که شایع‌ترین نوع سرطان مغز است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ویروس زیکا در نوزادان به علت حمله به سلول‌های بنیادی در حال رشد مغز موجب ناتوانی‌ مغزی مزمن می‌شود، درحالی که همین ویروس در بزرگسالان که ساختار مغزشان کاملا شکل گرفته است، فقط منجر به علائم خفیف شبه‌آنفلوآنزا می‌شود. سلول‌های سرطانی در بیماری گلیوبلاستوما مشابه سلول‌های مغزی در حال رشد هستند و از این‌رو تصور می‌شود که ویروس زیکا بتواند با حمله به سلول‌های سرطانی و حفظ بافت‌های سالم در نابودسازی تومور بدخیم گلیوبلاستوما کارساز واقع شود. راهکارهای درمانی فعلی به علت این‌که علاوه بر سلول‌های سرطانی به بافت‌های مغزی سالم نیز آسیب می‌رسانند، باید با دوز پایین اِعمال شوند و این یک عامل محدودکننده درمان است.

ویروس زیکا از طریق نیش پشه منتقل می‌شود و پس از شیوع ناگهانی‌اش که در سال 1394/ 2015 از برزیل آغاز شد، تاکنون به بیش از 60 کشور جهان انتقال یافته است. با توجه به این‌که ابتلا به زیکا در نوزادان و کودکان، تهدیدی جهانی در حوزه بهداشت و درمان محسوب می‌شود، کشف راهکارهای مقابله با این ویروس در کشورهای آلوده در صدر اقدامات پژوهشی قرار دارد. در این میان، عده‌ای نیز بر این باورند که می‌توان از قابلیت ویروس زیکا در عبور از سد خونی ‌ـ‌ مغزی و هدف‌گیری انتخابی سلول‌های بنیادی مغز به منظور کاهش سرعت رشد یکی از بدخیم‌ترین انواع تورمورهای مغزی بهره گرفت.

منبع: رویترز

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها