یک قرن پیش جنگ جهانی سبب شد، حدود 65 میلیون مرد خانه‌های خود را ترک کنند و به میدان‌های نبرد بروند، در این بین میلیون‌ها زن برای گذران زندگی به سختی مجبور به کار کردن شدند.
کد خبر: ۱۰۲۷۸۱۸
تصویر زنان در قاب جنگ جهانی اول

به گزارش جام جم آنلاین؛ از بریتانیا گرفته تا روسیه و از شبه قاره هند تا آفریقا، زنان به تنهایی عهده‌دار زندگی شدند و همه مسؤولیت‌ها را پذیرفتند. در ابتدای جنگ حدود 170 هزار زن بریتانیایی در کارخانه مهمات‌سازی کار می‌کردند که این رقم در سال 1918 میلادی به بیش از 600 هزار نفر رسیده بود و البته اتفاق مذکور در کشورهای مختلف به همین شکل دنبال می‌شد.

پس از شروع جنگ جهانی اول، زنان در کشورهایی که مورد تهاجم قرار گرفته بود به صف مدافعان کشور پیوستند. بسیاری از آنها در کشورهای درگیر جنگ در کنار مردان در خانه و کارخانه، سازمان های دولتی پشتیبانی جبهه ها بودند و گروهی دیگر داوطلبانه به یادگیری فنون نظامی پرداخته و به خط مقدم نبرد اعزام شدند.

در حالی که هزاران زن نظامی در جبهه های نبرد جان خود را از دست می دادند بسیاری دیگر که زنده ماندند قربانی سوء استفاده و تجاوز می‌شدند.

مورخان گزارشات بسیاری از تجاوز سربازان امپراتوری آلمان به زنان بلژیکی در جریان جنگ منتشر کرده اند که از آن به عنوان جنایت جنگی یاد می‌شود. در این میان جنگ، خانه و زندگی بسیاری از زنان را گرفت و آنان را آواره کرد. شمار زیادی نیز خانواده و همسر خود را از دست دادند و تا پایان عمر در سختی و تنگدستی گذراندند.

اما در ادامه، آلبوم تصاویر حضور زنان در جنگ جهانی اول برگرفته از «مجله سلاح» را با هم ورق می زنیم.

«لورِتا پرفکتوس» عضو مرکز پشتیبانی نیروی دریایی آمریکا در مارس 1917، به عنوان نخستین زن فعال ارتش آمریکا که شغلی غیر از پرستاری داشت.

زنان در حال کار کردن در کارخانه مهمات‌سازی Gray & Davis Co در شهر کمبریج. این زنان در شرایط بسیار سخت کار می‌کردند و فضای شغلی آنها بسیار خطرناک بود. به عنوان مثال در همان سال‌ها انفجار کارخانه مهمات‌سازی Barnbow در شهر لیدز انگلستان باعث شد 35 نفر جان خود را از دست بدهند.

«ماریا بوچکاروا» که با نام مستعار «یاشکا» شناخته می‌شد، یکی از سربازان روسی در سال 1917 بود که نخستین گردان زنان روسیه را راه‌اندازی کرد.

گروه Hello Girls در حال کار کردن. ارتش آمریکا بیش از 400 زن را به عنوان اپراتورهای تلفن خود تعلیم داده بود تا در کشورهای فرانسه و انگلستان، برای مرکز Army Signal وابسته به ارتش فعالیت کنند.

پرستاران در حال پانسمان زخم‌های سربازان در فرانسه، در سال 1915 میلادی.

تجمع زنان طرفدار صلح در نیویورک در آغاز جنگ جهانی اول. سال 1914

سه تن از زنان عضو ارتش رادیویی امریکا موسوم به Women's Radio Corps

زنان دهقان آلمانی به سختی در زمین کشاورزی کار می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها