عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح نمود؛

از خبر رد لایحه اصلاح قانون کار تا پیام زنده باد کارگر

وزیر راه و شهرسازی در حالی به واردات تجهیزات مربوط به حمل و نقل ریلی کشور اعتراف کرد که قاضی پور در سوالش این موضوع را مورد انتقاد قرار داده بود.
کد خبر: ۱۰۲۰۸۷۸
انتقاد قاضی‌پور به واردات ریل

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی سوال نادر قاضی پور از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درخصوص علل بی برنامگی در حمل و نقل ریلی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

قاضی پور در این خصوص گفت: وزارت راه و شهرسازی، ریل‌های کارخانه نبرد اصفهان را نخرید و از کشورهای هند، ترکیه و چین، ریل وارد می‌کند.

وی از انعقاد قرارداد واردات ۴۰ هزار تن ریل به ارزش ۸۰ میلیون یورو از ترکیه خبر داد و گفت: چین هم صادرات ریل به ایران را آغاز کرده است.

قاضی پور معتقد بود که واردات ریل موجب ضعف صنعت فولاد و نگرانی تولید کنندگان می شود.

عضو کمیسیون صنایع خطاب به آخوندی گفت: شما با عدم توجه به تولید داخل، آن را فلج می کنید این در حالی است که تولید داخل اجرای استانداردهای بین‌المللی است.

عضو فراکسیون ولایت مجلس گفت: در قانون بودجه ۹۲ قرار شد که راه آهن از داخل شهر قم جمع شود اما اقدامی نشد چون راه آهن در منطقه مستضعف نشین نیروگاه قرار دارد. اگر این راه آهن از کنار ویلای شما رد می شد و شب و روز شما را یکی می کرد قطعاً برای جمع آوری آن اقدام می کردید.

نماینده قم خطاب به آخوندی اظهار داشت: شما بیشتر به خرید هواپیما از اروپا علاقه دارید تا توسعه خطوط ریلی.

قاضی پور با انتقاد از هیئت رئیسه مجلس مبنی بر اعلام وصول دیرهنگام سوالش گفت: اگر سوال بنده زودتر مطرح میشد فاجعه قطار مشهد- تبریز رخ نمی داد.

وی تصریح کرد: بعد از آن که تاریخ سوال بنده مشخص شد راه آهن نقده - ارومیه ریل گذاری شد اما الان عده ای می گویند به خاطر پیگیری های آنها این خط ریل گذاری شده است.

در ادامه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گزارشی از عملکرد این وزارت خانه در حوزه ریل ارائه داد و خاطرنشان کرد: سیاست محوری ما این است که حمل و نقل را از خودرو محوری به سمت ریل محوری سوق دهیم و در این راستا، ۳ سیاست اصلی را تصویب کردیم. اول شهرسازی ریل محور است. باید شبکه های راه آهن به مترو اتصال پیدا کند. ایستگاه ها باید به داخل شهر بیاید تا ایستگاه راه آهن محور توسعه قرار گیرد.

وی ایجاد راه آهن حومه ای را از دیگر برنامه های وزارت راه و شهرسازی خواند و تأکید کرد: یکی از مواد برنامه ششم توسعه، ایجاد راه آهن حومه ای است. فقط در کلانشهرها، میلیون ها نفر بین حومه و شهر حرکت می کنند. در این راستا خط آهن ویژه ای برای تهران طراحی کرده ایم که ۱۵۰ واگن خریداری شد.

آخوندی از تلاش وزارت راه و شهرسازی برای اتصال راه آهن ایران به شبکه ریلی آسیایی خبر داد و تصریح کرد: حمل و نقل ترکیبی ریل بندر از برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی است و تلاش داریم شبکه های ریلی کشور را به بنادر متصل کنیم. در این راستا، ۲۰۰ واگن به قیمت ۶۰۰ میلیارد تومان وارد کشور شده است.

وزیر راه و شهرسازی از سرعت ریل گذاری در ایران خبر داد و گفت: این سرعت ادامه دارد و نیازمند هزینه است.

در ادامه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه خاطرنشان کرد: از آقای آخوندی تشکر می کنم که آماری از واردات در این وزارتخانه ارائه دادند و حرف بنده را تأیید کردند.

وی با بیان اینکه سوال بنده سیاسی نیست و نظارتی است ادامه داد: ۱۱ اردیبهشت سالروز کارگر است، اما در داخل کشور به کارگران بهایی داده نمی شود.

قاضی پور تصریح کرد: طبق اظهارات آقای آخوندی تمام قراردادهای این وزارت خانه وارداتی است و در راستای ایجاد اشتغال ملی، کاری انجام نمی شود.

در پایان نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه اظهار کرد: از پاسخ های وزیر راضی نشده است و سپس پاسخ های آخوندی به رأی مجلس گذاشته شد.

نمایندگان نیز با ۷۳ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف، ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از سوال های وزیر قانع شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها