بکش و خوش هیکلم کن!

بارها از عواقب دارو‌های غیر مجاز بدنسازی و عواقب آن شنیده‌ایم. می‌دانیم که بسیاری از این دارو‌ها باعث ایجاد آسیب جدی بر کلیه می‌شود و بافت کلیه را از بین می‌برد.
کد خبر: ۱۰۲۰۴۷۳

مستند شوک که از شبکه سه سیما پخش می‌شود یکی از برنامه‌های خود را به موضوع استفاده نادرست از مکمل‌ها و داروهای غیراستاندارد بدنسازی اختصاص داد.

ابتدا برنامه به صحبت‌هایی درباره ورود به باشگاه و پیشنهادات مصرف دارو پرداخت. از واقعیت‌هایی که زیاد هم به چشم نمی‌آیند. امروزه در بیشتر مواقع ورود به باشگاه‌ها با پیشنهاد به مصرف قرص و دارو‌های مکمل در همان اوایل کار همراه شده است. یعنی فرقی ندارد که زن باشید یا مرد و حتی محدودیت سنی هم نمی‌تواند مانعی بر سر راه مکمل‌های غذایی و دارویی باشد.

آسیب‌دیدگان

این دارو‌ها با ایجاد دیدی مثبت در جامعه نسبت به خود، واقعیت دیگری در پشت سر دارند و آن هم مضر بودنشان است. در این برنامه آسیب‌دیدگان مختلف که بیماری‌های کلیوی با مصرف این دارو گریبانگیرشان شده، حرف زدند.

خانم ورزشکار

خانمی که مدت‌ها از بیماری کلیه رنج می‌برد درباره مصرف دارو گفت: مدتی بود که به باشگاه می‌آمدم و می‌خواستم بدنم شکل ظاهری خوبی پیدا کند و سالم بماند. از همان ابتدا با ترغیب مربی از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کردم. این مکمل‌ها به نظر مضر نمی‌آمدند و کاملا طبیعی بودند. کمی از مصرف مکمل‌ها گذشت که ناگهان با جوش‌هایی در پوستم مواجه شدم. این دارو ابتدا روی پوستم اثر گذاشته بود و کم‌کم اثرات خود را بر کلیه‌ام نشان داد. درد‌های شدید کلیه و کم‌کاری آن از عوارض بعدی این دارو‌ها برای من بود.

به جای تمرین دیالیز می‌کنم

پسر جوان که زمانی یکی از ورزشکاران جوان و خوش آتیه به‌حساب می‌آمد درباره بیماری‌اش گفت: من افتخارات زیادی در زمینه پرورش اندام کسب کرده‌ام. همیشه کنار ورزش از دارو‌های بدنسازی هم استفاده می‌کردم و فکر می‌کردم این دارو‌ها می‌تواند به ورزشم کمک کند، اما نه‌تنها کمک نکرد، بلکه کلیه‌هایم را هم دچار مشکل جدی کرد. حالا به جای رفتن به باشگاه، هفته‌ای سه بار برای دیالیز باید به دکتر مراجعه کنم.

نکته

یک موضوع مهم دیگر تجویزهای مربیان است. مردم باید بدانند که پزشک و مربی دو نفر جدا هستند و کار تخصصیشان هم جداست. یک مربی، پزشک نیست پس نباید کورکورانه تجویز‌های دارویی مربیان را عمل کرد. هر دارو فقط با تجویز پزشک متخصص باید
استفاده شود.

فروش بدون نسخه ممنوع

در قسمتی از برنامه مجریان با مراجعه به داروخانه‌ای درخواست مکمل کردند که با ممانعت دکتر داروساز مواجه شدند.

دکتر دارو‌ساز، فروش دارو‌های مکمل بدون تجویز دکتر را یک کار خطرناک دانست و گفت: درخصوص فروش دارو‌های استروئیدی باید گفت اکثر داروخانه‌ها این دارو‌های را بدون تجویز پزشک به مشتری نمی‌دهند؛ چرا که عوارض آنها بسیار خطرناک است. دارو‌های استروئیدی در افزایش رشد‌های بافت بدن تاثیرات بسزایی دارد، اما بسیاری از آنها نه‌تنها این کار را به خوبی انجام نمی‌دهند، بلکه تاثیرات مخربی بر اعضای داخلی و خارجی بدن نیز می‌گذارند.

مهدی بهروز، متخصص تغذیه هم در این باره می‌گوید: متاسفانه بین جوان‌ها باب شده است که اگر می‌خواهند ورزش کنند باید از مکمل‌های غذایی و دارو یی استفاده کنند.حال این جوان یا نوجوان به این فکر نمی‌کند که ویتامین و ارزش غذایی روزانه خود را به‌صورت کامل دارد و فقط براساس یک باور نادرست مکمل هم استفاده می‌کند، خواه این مکمل‌ها غیر‌استاندارد و خواه استاندارد
باشد.

مربی‌ها هم می‌توانند نقش موثری در جلب یا جدا کردن فرد از مکمل‌ها داشته باشند. مربی اگر علم تغذیه داشته باشد می‌تواند کمک شایانی به ورزشکار کند یا اگر علم مکمل‌شناسی داشته باشد می‌تواند به‌صورت درست کمک کند، اما مربی بدون علم نباید مکمل تجویز کند و نباید تغذیه فرد را کنترل کند.مربی صرفا کارش طراحی تمرین و سیستم‌های تمرینی است.

مکمل از اعتیاد خطرناک‌تر است

پژمان فزون‌خواه، رئیس کمیته فیتنس فدراسیون ورزش‌های همگانی: شاید بعضی از افراد فکر کنند مساله اعتیاد بزرگ‌ترین مشکلی است که جامعه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما باید بگویم که آمار‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد. طبق تحقیقات، آمار و ارقام به دست آمده نشان می‌دهند که مساله استفاده از دارو‌های مکمل در باشگاه حتی قبل از اعتیاد برای جامعه می‌تواند مشکل‌ساز باشد. درگیری جوانان جامعه ما با دارو‌های نیرو‌زا و دارو‌های مکمل ورزش، دامنگیر بیشتر جوانان ما که به باشگاه می‌روند شده و این موضوع از میزان اعتیاد در جامعه چشمگیر‌تر است. ما در مورد افراد معتاد به مواد مخدر می‌توانیم قدرت تشخیص داشته باشیم یا حتی در مواقعی خانواده‌هایشان را تشخیص دهیم، اما بحث دارو‌های تکنولوژی ورزش حواس خود را بر قشری از افراد جامعه متمرکز کرده که جوان هستند و می‌خواهند بسیار سالم در باشگاه‌ها ورزش کنند.

یعنی جوانانی که هدف خوب زندگی کردن و سالم بودن را دارند، اما متاسفانه به پای این دارو‌ها شاید حتی آینده خود را بسوزانند. متاسفانه تعداد این جوانان خیلی بیشتر از آمار مبتلایان به اعتیاد است.

تا ده سال قبل اگر کسی دارو مکمل با خود داشت به عنوان یک مجرم شناخته ‌شده و به مراجع قانونی تحویل داده می‌شد و عوارض بدی وجود داشت برای کسانی که این دارو‌ها را وارد می‌کردند، اما امروزه مکمل‌ها یک کار خوب و امتیاز مثبت به حساب می‌آید. باشگاهی که مکمل می‌فروشد، یک باشگاه امتیازدار و خوب است. حتی بعضی از داروخانه‌ها متولی این کار شده‌اند.

یک فرد وقتی وارد باشگاه می‌شود از همان ابتدا دیگران ترغیبش می‌کنند که به مکمل‌ها روی بیاورد. حرف اصلی این است که این باشگاه‌ها شاید ریشه اصلی فروش نیست، تنها کاری که انجام می‌شود پلمب باشگاه است. سعی نمی‌کنیم ریشه اصلی را پیدا و آن را از پایه درست کنیم. باید سعی کنیم بفهمیم چرا در این باشگاه‌ها کار فرهنگی‌ای شکل نمی‌گیرد و به جای این‌که به نفع ورزشکاران باشد، سلامتی آنها را به خطر می‌اندازد.

باید این را دانست که باشگاه‌ها انتهای زنجیره هستند. کسی که در راس ورزش نشسته و بی‌تدبیر است یا کسی که مافیای واردات این دارو‌هاست و... را باید پیدا کرد.اگر هیچ یک از این افراد در قضیه ورود به مکمل‌ها در باشگاه مقصر نبودند آن زمان می‌توان باشگاه را مقصر دانست. همه چیز گردن مربی‌هایی که در باشگاه‌ها تمرین می‌دهند، افتاده است.

توصیه‌های آقای بازیگر

پوریا پورسرخ، بازیگر سینما و تلویزیون: من به‌عنوان کسی که محیط‌های مختلف ورزشی را امتحان کرده است باید بگویم خیلی بهتر است یک نظارت بسیار دقیق بر باشگاه‌ها شود و بسیار صادقانه برای جوانانی که می‌خواهند ورزش کنند فرهنگ‌سازی شود. استفاده بی‌رویه از مکمل‌های دارویی مثل هر مشکل دیگری که در جامعه ما وجود دارد می‌تواند یک بحث مخرب باشد که مردم به‌دلیل نداشتن اطلاعات کافی درگیر آن شوند. این مسائل در جامعه ما کم نبوده و به‌دلیل ناآگاهی‌ها درگیر مواردی شدیم که می‌توانستیم خیلی زودتر از آنها جلوگیری کنیم. حتما یک بحث سود مالی در ورود مکمل‌ها وجود دارد که بعضی افراد به این سمت روی می‌آورند وگرنه کسی دلش برای هیکل جوانان نمی‌سوزد که از روی خیر‌خواهی این کار را بکند.

پای‌مافیا وسط است

مسعود سرابی، قهرمان پرورش اندام: ما ابتدا باید اطلاع‌رسانی کنیم که مبحث مکمل‌های تقلبی و مکمل‌های استاندارد جداست. مکمل‌های استاندارد مکمل‌هایی است که مورد تائید سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد. در سال‌های گذشته یک عده به‌عنوان مافیا در کار واردات دارو‌های مکمل افتاده‌اند و سعی می‌کنند بیشترین سود را از آن ببرند. هیچ چیزی جز سود برای این افراد وجود ندارد.

نکته قابل توجه این که باید حواسمان باشد نوجوانان در تمرین‌ها از دارو‌های مضر استفاده نکنند. آنها در سن رشد هستند و ممکن است ضرر‌هایی که آنها را تهدید می‌کند از بقیه سنین بیشتر باشد و آسیب ببینند و بقیه عمرش را در بیماری بگذراند، اگر کاری می‌کند که به نفعش نیست برای نبود آگاهی در زمینه‌های مختلف است. مراقبت و اطلاع‌رسانی از آن جهت مهم جلوه می‌کند که یک فرد بخصوص یک جوان دلش نمی‌خواهد آسیب ببیند.

غزاله مالکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها