کاروانسرای شاه‌عباسی، میراثی ماندگار در رفسنجان

کاروانسرای شاه‌عباسی کشکوئیه که مربوط به دوران قاجاریه است کشکوئیه و میراث فرهنگی رفسنجان احیا می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۹۴۷۶

به گزارش فارس، آثار باستانی میراثی ماندگار برای همه دوران است، این آثار از هر کشوری که باشد، دارای ارزش و مقامی والا بوده و کار دست انسان و اغلب با مشقت فراوان تولید شده‌اند، همچنین در تک‌تک این آثار ردپایی از فرهنگ ، رسم و رسوم آن ملت و تمدن دیرینه آنها به جا مانده است و اسلامی‌ بودن این آثار بدان معناست که در زمان ظهور اسلام، دنیا در اوج تمدن قرار داشته است.

در شهر کشکوئیه رفسنجان چندین بنای تاریخی از جمله کاروانسرا، چاپارخانه، آب‌انبار، حمام قدیمی زندی و خانه‌های اربابی قدیمی با سبک سنتی وجود دارد که در حال تخریب هستند، 10 اثر از بین این آثار فراوان در بخش کشکوئیه به ثبت رسیده است که شاخص‌ترین آن کاروانسرای شاه‌عباسی است.

*کاروانسرای شاه‌عباسی یک سرمایه است

علی کارگر در گفت‌وگو با فارس درباره آثار تاریخی شهر کشکوئیه اظهار داشت: درمورد تاریخچه کشکوئیه آن چه کاملاً معتبر و قابل است، وجود کاروانسرای شاه‌عباسی در این محل است.شهردار کشکوئیه ادامه داد: با آغاز حکومت صفویان و تأکید شاهان صفوی بویژه شاه‌عباس مبنی بر گسترش تجارت با اروپا راه‌های زیادی در این منطقه احیا و یا احداث شده‌اند و به دستور وی کاروانسراهای متعددی در بین راه‌ها ساخته شد که تعدادشان 999 کاروانسرا بوده است.

وی ادامه داد: از جمله راه‌هایی که در منطقه کرمان احیا و ایجاد شده، می‌توان به دو راه کرمان - رفسنجان ـ شهربابک اشاره کرد و از جمله کاروانسراهایی که در کنار راه کرمان ـ رفسنجان ـ یزد ساخته شدند، کاروانسراهای رفسنجان، کبوترخان، بی‌بی‌حیات، کشکوئیه و انار است.

مسیر دسترسی به کاروانسرا آزاد می‌شود

کارگر تصریح کرد: کاروانسرای کشکوئیه از جمله کاروانسراهای بین‌راهی عصر قاجاریه به شمار می‌رود که برای استفاده کاروانیان بوده است، محوطه‌های خارجی و داخلی این بنا دارای ایوان‌ها، اطاق‌ها و فضاهای سرباز و پوشیده است.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان کاروانسرای کشکوئیه به شماره ثبتی 13575 و در سال 1384 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کارگر خاطرنشان کرد: عدم رسیدگی به این عمارات نکته قابل توجهی است و از آن جایی که این کاروانسرا در میان باغ‌های پسته قرار گرفته است و به واسطه فاصله 500 متری از شهر و نداشتن راه مستقیم، نتوانسته سرمایه‌گذاری را به خود جلب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها