سال 95 با انبوهی از نوآوری‌ها در زمینه‌های مختلف فناوری به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. پیشرفت فناوری دیجیتال در سال 95 به مراتب پررنگ‌تر از سال‌های پیش بود.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۵۱
6 رویکرد فناوری در سال 96

کافی است نگاهی به تعداد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که صاحب گوشی هوشمند شدند بیندازیم تا به عمق این مساله پی ببریم! اما در سال 96، دنیای فناوری چه حال و هوایی دارد و آیا می‌توان باز هم شاهد پویایی در آن بود؟ چه حوزه‌هایی در سال جدید بیشتر رونق می‌گیرد و رشد می‌کند؟ بیایید با هم جنبه‌هایی از فناوری که احتمالا بیشترین رشد را در سال نو خواهند داشت، بررسی کنیم.

1اوجگیری فناوریهای مبتنی بر تقاضا

یکی از خبرسازترین پیشرفت‌ها در زمینه فناوری دیجیتال، عرضه و اوجگیری اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب ایرانی (مثل اسنپ و تپسی) بود. با این‌که حرف و حدیث‌ها در مورد باید و نبایدهای مربوط به این خدمات هنوز پایان نیافته، اما روند استقبال مشتریان گویای چیز دیگری است. البته فقط در ایران شاهد چنین رویکردی نبودیم. در سال 95 تقریبا در همه جای جهان شاهد پدیدار شدن و رشد شدید انواع خدمات مبتنی بر تقاضای مشتریان بودیم که البته حوزه‌های مختلفی نظیر تاکسی، مکان اقامت، پخت غذا، انتقال خریدهای روزانه و خلاصه موارد دیگری را در بر می‌گرفت. بسیاری از کارشناسان بر این باورند فناوری‌هایی که به ارائه خدمات، آن هم براساس تقاضای مشتریان می‌پردازند و البته موجب رفاه بیشتر و کاهش هزینه‌ها می‌شود، در سال 96 نیز با رشدی قابل توجه در ایران و نیز سراسر جهان روبه‌رو خواهند شد.

2 واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

یکی از خبرسازترین پدیده‌های سال 95، بازی معروف پوکمون‌گو بود که در مدت کوتاهی توانست میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان را به خود جلب کند. اصلی‌ترین وجه تمایز این بازی با دیگر بازی‌های موجود در بازار، اجرای آن بر اساس فناوری واقعیت افزوده بود. هرچه فراگیرتر شدن فناوری واقعیت افزوده نه فقط در بازی‌های دیجیتال، بلکه در زمینه‌های دیگری نظیر تبلیغات، بازاریابی و آموزش از اصلی‌ترین پیش‌بینی‌های کارشناسان حوزه فناوری دیجیتال برای سال 96 خورشیدی است. در سال 95 همچنین شاهد عرضه انواع عینک‌ها و تجهیزات ویژه واقعیت مجازی از سوی برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده تجهیزات الکترونیک بودیم. با این‌که واقعیت مجازی در حال حاضر بیشتر در صنعت سرگرمی و بازی کاربرد دارد، اما احتمالا بزودی شاهد گسترش آن به جنبه‌های دیگری از زندگی روزمره نظیر آموزش و درمان هم باشیم. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در سال 96، باز هم شاهد عرضه محصولاتی مشابه، افزایش کارایی تجهیزات مربوط به واقعیت مجازی و البته کاهش قیمت این تجهیزات خواهیم بود. اخباری که از گوشه و کنار دنیا در مورد پروژه‌های مختلف شرکت‌های بزرگ دنیا در این زمینه به بیرون درز می‌کند همگی تائیدکننده این پیش‌بینی است.

3 ساماندهی اینترنت اشیا

با این‌که چند سالی است تجهیزات مختلفی با محوریت هوشمندسازی خانه به بازار آمده‌اند و اپلیکیشن‌های گوناگونی نیز به همین منظور طراحی شده‌اند، نوعی هرج و مرج در این بازار به چشم می‌خورد. نبود یک هاب مرکزی قدرتمند برای مدیریت همه این تجهیزات، اصلی‌ترین دلیل این هرج و مرج است.

با این حال، در سال 95، سه شرکت اصلی فعال در حوزه فناوری دیجیتال یعنی گوگل، اپل و آمازون، اقداماتی جدی را در زمینه طراحی و عرضه محصولاتی برای مدیریت هوشمند خانه به انجام رساندند که برای نمونه می‌توان به دستگاه اکو که توسط آمازون عرضه شده، اشاره کرد.

وجود یک هسته کارآمد برای مدیریت هرچه بهتر گجت‌های ریز و درشت هوشمند موجود در خانه، مسیر را برای استقبال بیشتر کاربران و در نتیجه رشد این حوزه در سال 96 فراهم می‌کند. به همین دلیل احتمالا در سال آینده شاهد توجه بیشتر بازار به اینترنت اشیا خواهیم بود.

4توجه بیشتر به کلان داده

هرچه استفاده بیشتری از دنیای آنلاین داشته باشیم، حجم اطلاعاتی که از خود به جا می‌گذاریم نیز افزایش می‌یابد. با در نظر گرفتن تعداد افرادی که سال آینده به جمع کاربران دنیای مجازی اضافه می‌شوند و نیز افزایش دفعات استفاده از آن، به این نتیجه می‌رسیم که حجم این اطلاعات به طور قابل توجهی زیاد خواهد شد. در این میان، بهره‌گیری از این اطلاعات (که در اصطلاح کلان داده نامیده می‌شود) می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. در سال 95، چند استارت‌آپ در دنیا موفق شدند الگوریتم‌هایی برای استخراج الگوهایی از کلان داده در حوزه سلامت طراحی کنند. برای نمونه، بررسی داده‌های دریافتی از دستبندهای هوشمند سالمندان و تعیین الگوی سکته در آنها می‌تواند زمینه را برای هشداردهی به این افراد فراهم کند. البته این یادگیری ماشینی می‌تواند در حوزه‌های دیگری نظیر فروش، آموزش، کنترل ترافیک و... کاربرد داشته باشد.

سودمندی‌های بررسی کلان داده و استخراج الگوهای موجود و اتخاذ تصمیماتی مناسب براساس یادگیری ماشینی به حدی زیاد است که بی‌تردید یکی از رویکردهای اصلی فناوری در سال 96 به شمار خواهد رفت.

5کاهش قیمت پوشیدنی‌ها

تا همین چند سال پیش داشتن یک دستبند هوشمند با قابلیت‌هایی مثل پایش سلامت برای بسیاری از کاربران بیشتر به یک رویا شباهت داشت که البته دلیل آن نیز قیمت بالای این محصولات بود.

با این وصف، در سال 95 شاهد هجوم انواع ابزارهای پوشیدنی به بازار بودیم که البته یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، کاهش قیمت حسگرها و در نتیجه، افزایش سهولت تولید این دسته از محصولات بود. روند موجود در سال 96 نیز ادامه می‌یابد و باز هم شاهد عرضه انواع تجهیزات پوشیدنی البته با تنوع بیشتر، کارکردهای متفاوت‌تر و قیمت کمتر خواهیم بود. گفتنی است این روند می‌تواند بازار برخی محصولات دیگر نظیر انواع اپلیکیشن‌هایی را که برای این تجهیزات نوشته می‌شود نیز رونق بخشد.

6 پرواز پهپادهای بیشتر

چند ماه پیش پست جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد برنامه‌ای برای طراحی و استفاده از پهپاد به منظور انتقال بسته‌های مختلف در دست اجرا دارد. همچنین یکی از معروف‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران و نیز چند دانشگاه معروف نیز رقابت‌هایی را در سال 95 برای طراحی پهپاد
ترتیب دادند. واقعیت این است که پهپادها به دلیل طراحی نه‌چندان پیچیده (در مقایسه با خودروهای هوشمند بدون راننده) و نیز هزینه به نسبت پایین، گزینه‌ای مطلوب برای انجام بسیاری از کارها به‌شمار می‌روند.

به همین دلیل تعداد شرکت‌های ریز و درشتی که سال 95 به طراحی انواع پهپاد پرداختند به طور قابل توجهی افزایش یافت. این رویه به احتمال زیاد در سال 96 نیز ادامه می‌یابد و شاهد گسترش کاربردهای این وسیله در زندگی روزمره خواهیم بود.

صالح سپهری فری

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها