رئیس پلیس فتا خبر داد

رشد 63 درصدی جرایم سایبری

رئیس پلیس فتای کشور از رشد 63 درصدی جرایم، کشف 88 درصدی جرایم، تغییر زمان کشف جرم از چهار روز به 44 روز و بررسی فروش مواد محترقه در فضای مجازی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۷۵۱۱

به گزارش جام‌جم، سردار سیدکمال هادیانفر دیروز در« نخستین همایش ملی رویارویی با جرایم سایبری؛ چالش‌ها و راهکارها» با اشاره به شکل‌گیری پلیس فتا در سال 1388 عنوان کرد: از اواخر بهمن سال 89 پلیس فتا در کشور کار خود را آغاز کرد. چشم‌انداز پلیس فتا در افق 1404 رسیدن به سازمان فعال برای انجام تمام امور قانونی و صیانت از حاکمیت کشور در فضای سایبر است.

وی تصریح کرد: با توجه به رشد 63 درصدی جرایم سایبری بیش از 88 درصد جرایم در فضای سایبری کشف شده است؛ این در حالی است که در بهترین شرایط در کشورهای پیشرفته تا 17 درصد قادر به کشف جرایم هستند.

رئیس پلیس فتای کشور با بیان این که پلیس فتا در زمینه کشف جرایم و توسعه همکاری‌های بین‌المللی، زمینه تبادل اطلاعات و دانش با 138 کشور جهان را به وجود آورده است، بیان کرد: فضای مجازی در عین مفید بودن می‌تواند بهشت امن هنجارشکنان باشد.

وی عنوان کرد: نرخ قربانی برای کلاهبرداری آنلاین، کارت‌های اعتباری، فیشینگ، فارمینگ، دسکتاپ فیشینگ، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی افراد یا دسترسی به حساب یک ایمیل و سرقت هویت، بین یک تا 17 درصد جمعیت آنلاین برای 21 کشور در نقاط مختلف دنیا متغیر است. این در حالی است که نرخ سرقت از منازل، دزدی خودرو برای همین کشورها 5 درصد است که این آمار در کشورهای کمتر توسعه‌یافته بالاتر است.

این مقام انتظامی اضافه کرد: روزانه صد هزار سایت در دنیا متولد می‌شود و هفته‌ای 80 هزار سایت با انگیزه مجرمانه ساخته می‌شود. همچنین تولد 476 سایت مجرمانه در هر ساعت در دنیا مجرمان را بر آن داشته که از این سهولت و دسترسی نهایت استفاده را کرده و خود را در پشت دیگران پنهان کنند. به همین دلیل امروز پنهان ماندن هویت، به عنوان یکی از چالش‌های اصلی فضای سایبری مطرح است.

وی در رابطه با ثبت کانال‌های بالای 5000 عضو نیز تصریح کرد: با توجه به قانونی که قرار بود کانال‌های تلگرامی بالای 5000 عضو در سامانه وزارت ارشاد ثبت شوند تاکنون مدیران 4000 کانال به وزارت ارشاد مراجعه و کانال‌شان را ثبت کرده‌اند؛ سقف تعداد کانال‌های 5000 عضو در کشور 11 هزار کانال است و افرادی نیز که برای ثبت کانال مراجعه نکنند به آنها فراخوان داده می‌شود.

رئیس پلیس فتای ناجا درباره تقسیم‌بندی جرایم سایبری متذکر شد، اکنون با دو دسته جرم در کشور مواجه‌ایم؛ جرایم تکامل‌یافته که با جرایم قدیمی و رایانه‌ای ترکیب می‌شود و جرم جدید شکل می‌گیرد و دومین نوع جرم نیز پدیده جرایم نوظهور است و با توجه به قوانین موجود نمی‌توان با این جرایم برخورد کرد.

سردار هادیانفر ادامه داد: در گذشته جرایم کمتر از چهار روز کشف می‌شد، اما اکنون به 44 روز رسیده که نشان از پیچیدگی جرایم دارد؛ عمر فناوری اطلاعات سه ماه است و قوانین باید شکل پویا داشته باشد.

وی با اشاره به پدیده «پول مجازی» در فضای سایبر خاطرنشان کرد: در دنیا بیش از 63 نوع «پول مجازی» در حال دادوستد است و در برخی کشورها خرید و فروش این پول‌ها آزاد شده است؛ این نوع پول‌ها در بازار سیاه کشور نیز دیده می‌شود و هر «بیت‌کوین» اکنون بیش از هزار دلار در کشور توسط هکرها خریداری می‌شود.

رئیس پلیس فتای ناجا با اشاره به رصد پلیس فتا درباره خرید و فروش مواد محترقه در فضای مجازی عنوان کرد: تمام فضای مجازی توسط پلیس رصد می‌شود، اخبار و اطلاعات جمع‌آوری شده و مجرمان به پلیس پیشگیری معرفی می‌شوند که برخورد قانونی با آنها صورت می‌گیرد.

عناوین مجرمانه تولید نکنیم

وزیر دادگستری هم در این همایش با بیان این که اکنون ضریب نفوذ اینترنت در کشور 57 درصد است، خاطرنشان کرد: زمانی که از منظر جرم‌شناسی و مبارزه با آسیب‌ها در این فضا روبه‌رو می‌شویم، فضای تاریک و مبهم در ذهنمان غلبه پیدا می‌کند و هر کس از منظر خود به این فضا می‌نگرد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد: امروز برای پیشرفت کشور باید با قدرت و در اوج در فضای سایبر حضور داشته باشیم؛ امنیت و سلامت نیز در گرو فناوری و تکنیک فن است.

وی با بیان این که نمی‌توان دست روی دست گذاشت و شاهد افزایش جرم بود، تصریح کرد: هر فناوری می‌تواند ابزار کنترلی خود را بسازد، بنابراین باید جلساتی با متخصصان سخت‌افزار، نرم‌افزار و کارشناسان حوزه رایانه برگزار کنیم و از آنها نیز کمک بگیریم. وی ادامه داد: خواهشمندم عناوین مجرمانه جدید تولید نکنیم. سعی کنیم اقدامات انجام شده در جهت محدودسازی حوزه فناوری نباشد بلکه به متخصصان برای بهره‌وری این فضا کمک کنیم.وزیر دادگستری ادامه داد: فضای سایبر بیشتر از ایجاد ضرر، نفع‌رسان است به شرطی که از این فضا خوب استفاده کنیم و نگذاریم دانش آن در انحصار تولیدکنندگان آن باشد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به افزایش توانایی‌های فنی پلیس فتا یادآور شد: در حال حاضر اشراف بیشتری در فضای مجازی صورت گرفته است و سیستم‌های امنیتی پیشرفته‌تر شده و اشراف به مجرمان در فضای مجازی بیشتر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها