انفجار روز جمعه در زیارتگاه صوفیان لعل شهباز قلندر در ایالت سند پاکستان، خونین‌ترین حمله تروریستی طی دو سال اخیر در این کشور بود که 90 کشته و 340 زخمی بر جا گذاشت. در پی این حمله،‌ روابط پاکستان با افغانستان دچار تنش شده است. مسجد لعل، یکی از مراکز اعزام شبه‌نظامی به افغانستان بود و در دوره پرویز مشرف، ارتش با عملیاتی گسترده علیه این مسجد - که در پایتخت پاکستان قرار داشت - افراطی‌ها را سرکوب کرد.
کد خبر: ۱۰۰۳۹۲۱

مسئولیت حمله انتحاری در ایالت سند را گروه جماعت الاحرار به عهده گرفته است. پایگاه اصلی این گروه که یکی از شاخه‌های منشعب شده از گروه طالبان پاکستان است در خود پاکستان قرار دارد، اما اسلام‌آباد اعلام کرده، رهبران این گروه در افغانستان به‌سر می‌برند و دولت وحدت ملی باید آنان را تحویل دولت پاکستان داده یا اقدام موثری برای نابودی آنان صورت دهد.

گروه جماعت الاحرار که در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد، آگوست سال 2014 تشکیل شد و پس از آن اقدام به ترور مردم بی‌گناه، شخصیت‌های مذهبی و نیروهای نظامی و امنیتی کرد.

جنگ اعلام نشده

رئیس‌جمهور افغانستان در کنفرانس امنیتی مونیخ طی سخنانی، ضمن متهم کردن پاکستان به دخالت در امور داخلی کشورش اعلام کرد، جنگ در افغانستان داخلی نیست، بلکه جنگ اعلام نشده بین دو کشور است.

اشرف غنی با اشاره به حملات تروریستی در خاک دو کشور افغانستان و پاکستان گفت: اقدامات اخیر تروریستی در ولایت‌های هلمند، قندهار و کابل در افغانستان و حملات اخیر در لاهور و سند در پاکستان ثابت کرد، تفکیک خوب و بد میان تروریسم وجود ندارد و اگر چنین تفکیکی وجود داشته باشد، ما در مبارزه با تروریسم بازنده خواهیم شد.

وی با متهم کردن پاکستان به استفاده ابزاری از تروریست‌ها خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد، یکی از کشورها از عوامل و گروه‌های غیردولتی به عنوان ابزار برای پیشبرد سیاست‌های خود استفاده می‌کند، اما در این رویارویی سرنوشت همه یکسان خواهد بود.

مناطق مرزی، صحنه تبادل آتش

سخنان رئیس‌جمهور افغانستان در حالی عنوان شده که روز گذشته برای دومین روز پیاپی، ارتش پاکستان مناطقی را در مرز مشترک با افغانستان با سلاح سنگین هدف قرار داد که بر اثر آن 20 نفر کشته شدند. طرف پاکستانی معتقد است، بیشتر کشته شده‌ها از اعضای تحریک طالبان پاکستان و جماعت الاحرار بودند. گفتنی است، 37 نفر دیگر هم روز شنبه در درگیری‌های مرزی کشته شدند.

در همین ارتباط، خبرگزاری داون طی گزارشی اعلام کرد، بعد از این‌که افغانستان با احضار مقامات پاکستانی به عملیات ارتش این کشور در مرز مشترک اعتراض کرد، دو کشور روابط پر تنش را باردیگر تجربه می‌کنند.

کابل اعتراض اسلام آباد مبنی بر حضور تروریست‌ها در مرز این کشور را رد و اعلام کرد، ارتش پاکستان به این بهانه قصد نفوذ در خاک افغانستان را دارد. در همین ارتباط، روابط‌عمومی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: نظامیان فقط تروریست‌ها را در مرز افغانستان هدف قرار می‌دهند.

با بالا گرفتن درگیری‌ در مرز افغانستان، بسیاری از مردم منطقه خیبر ایجنسی در حال ترک خانه‌های خود هستند و در همین حال، ارتش پاکستان خود را برای یک عملیات گسترده در مناطق مرزی آماده می‌کند.

ارتش پاکستان مجوز شلیک داد

ارتش پاکستان عملیات در مرز افغانستان را گسترش داده و در حال حاضر، نظامیان با بستن مرز چمن به سربازان دستور تیر داده‌اند و طبق آن، هر شخصی که قصد ورود به پاکستان را داشته باشد، هدف قرار می‌گیرد.

به گزارش داون، بعد از بسته شدن مرزهای پاکستان به افغانستان، تعداد زیادی کامیون حامل مواد مختلف در دو طرف مرز متوقف شده‌اند که منتظر پایان یافتن عملیات ارتش پاکستان و باز شدن مرز هستند.

گزارش‌ها حاکی است، سربازان ارتش هر شخص را که به مرز نزدیک شود، بدون توجه به این‌که مسلح باشد یا غیرمسلح، هدف قرار می‌دهند.

در پی این تنش‌ها مرز تورخم در استان ننگرهار و مرز جنوبی اسپین بولدک در استان قندهار هم بسته شده و این موضوع مشکلاتی را برای مردم عادی منطقه ایجاد کرده است. گفتنی است، مرز بین پاکستان و افغانستان، یکی از مرزهای پر تردد بین دو همسایه در جهان است و تنش‌های اخیر، لطمات زیادی به مردم دوکشور وارد کرده است.

کاهش نفوذ اطلاعات ارتش پاکستان بر طالبان

سید احمد موسوی مبلغ

کارشناس مسائل افغانستان

گروه‌های متعددی در پاکستان، حملات تروریستی انجام می‌دهند که طالبان، فقط یکی از آنهاست. این گروه‌ها از جمله لشکر جهنگوی، از ظرفیت بالای انجام چنین عملیاتی در حد عملیات زیارتگاه صوفیان لعل شهباز قلندر برخوردارند و با طالبان دچار اختلافات مبنایی هستند. نفوذ و نظارت موثر آی‌اس‌آی (اطلاعات ارتش پاکستان) بر این گروه‌ها تا حدودی تضعیف شده و از بین رفته است. به همین علت، هر از گاه شاهد وقوع این حملات در خاک پاکستان هستیم. همچنین طالبان به عنوان یکی از گروه‌های شبه‌نظامی از نظارت کامل و سنتی آی‌اس‌آی خارج شده است. این موضوع بر دو مبنا استوار است: نکته نخست این‌که نسل اول این جماعت به سرکردگی ملا محمد عمر در قید حیات نیستند یا از مدیریت این گروه کنار گذاشته شده‌اند. دیگر این‌که میان دسته‌های مختلف طالبان از نظر مبنای فکری و ایدئولوژی اختلافاتی ایجاد شده و آنها به بخش‌های مختلف و گاهی متعارض تقسیم شده‌اند. در نتیجه‌گیری، قابل ذکر است که کثرت گروه‌های طالبانی، دلیل اصلی کاهش نفوذ پاکستان بر این شبه‌نظامیان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها