رهبری، مردم و وحدت؛ استوانه‌های یک انقلاب

اگر بخواهیم درباره حفظ و حراست از انقلاب صحبت کنیم، یقینا نمی‌توانیم علت‌ها و دلایل به‌وجود آمدن انقلاب را فراموش کرده و یا به آنها توجهی نکنیم و ورود به این بحث منهای چرایی بوجود آمدن انقلاب، شروع یک تحلیل یا برداشت انحرافی است.
کد خبر: ۹۹۸۵۴۸

لذا چنانچه بخواهیم انقلاب را تحلیل کنیم باید ببینیم چه شد که انقلاب به‌وجود آمد و در آن دوره مطالبات مردم چه بود. به نظر بسیاری از صاحب نظران سه عامل باعث شد که روند انقلاب اسلامی آغاز شود و عمر 15ساله از 15خرداد 42 تا 22 بهمن 57 را طی کند و نهایتا یک سلطه طاغوتی 2500 ساله را بشکند به دست مردم و کنار بزند. یکی از این عوامل سه‌گانه رهبری بود، دیگری مردم بودند و عامل سوم اتحاد و وحدت کلمه. یعنی اگر بخواهیم هریک از این سه عامل را از علل به‌وجود آمدن انقلاب حذف کنیم عملا انقلاب اسلامی را حذف کرده‌ایم. اگر مردم نبودند انقلابی صورت نمی‌پذیرفت. اگر مردم با هم بودند و اتحاد داشتند اما کسی نبود که پرچم و علم جلوداری را به‌دست بگیرد و آنها نیز تبعیت کنند و پشت سر رهبری واحد که آن حضرت امام خمینی(ره) بود حرکت کنند، انقلاب به نتیجه نمی‌رسید. اگر رهبری بود، مردم هم بودند اما اتحاد، وحدت و یکپارچگی پشت سر رهبری نبود بیشترین استفاده و سوء استفاده را رژیم سفاک گذشته و آمریکایی‌ها می‌کردند و با به اختلاف کشاندن جبهه داخلی اجازه نمی‌دادند انقلاب به پیروزی برسد.

امروز هم اگر بخواهیم انقلابی بمانیم و اگر بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم هر حرفی که می‌زنیم، هر تصمیمی که می‌گیریم و هر نظری که می‌دهیم، باید دقت کنیم به جایگاه و نقش رهبری و نوع ارتباط مردم با ایشان که به شکل‌گیری انقلاب منجر شد. به اضافه باید مراقب آن آسیبی بود که به وحدت و یکپارچگی مردم لطمه می‌زند و مردم را از صحنه خارج می‌کند. اگر امروز که بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب می‌گذرد هریک از این عوامل را کنار بگذاریم و به آن بی‌توجهی کنیم قطعا لطمه خواهیم خورد. بعد از پیروزی انقلاب هم اگر بخواهیم رفتار ملت را ارزیابی و کالبدشکافی کنیم می‌بینیم در مقاطعی که ملت با اتحاد بوده و پشت سر رهبری حرکت کرده‌اند از آسیب‌ها مصون مانده‌اند یا این‌که با کمترین هزینه‌ها از پیچ و خم‌های سختی که دشمنان برای انحراف انقلاب و یا نابودی نظام به‌‌وجود آوردند عبور کرده‌ایم همچون فتنه 88 که مردم با حضور در 9 دی با کم‌هزینه‌ترین شکل ممکن، کیان نظام را حفظ کردند.

از سوی دیگر، مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی را می‌توان استقلال دانست، چراکه اگر استقلال نداشته باشیم آزادی اصلا معنی ندارد. گاهی اوقات افرادی دچار خطای استراتژیک می‌شوند و به نوعی به تحلیل آزادی می‌نشینند و درباره آن صحبت می‌کنند که در معادلاتی که ارائه می‌دهند به هیچ عنوان به استقلال فکر نمی‌کنند. به هر جهت یک ملت باید مستقل باشد. وقتی مستقل باشد آزاداندیش خواهد بود. استقلال و آزادی بالاترین دستاورد است و بعد هم همه دستاوردهایی که ما بعد از انقلاب داشته‌ایم ریشه در استقلال و آزادی داشته و آنچه که دشمن هدف گرفته و همه سرمایه خود را خرج آن می‌کند این است که به هر نحوی استقلال را خدشه‌دار کند که بحث نفوذی که امروز رهبری مطرح کرده‌اند در حقیقت استقلال کشور را هدف‌گیری می‌کند.

محسن کوهکن / نماینده مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها