گزارش جام‌جم از زمزمه واردات مرکبات برای بازار شب عید

گرمای واردات به بهانه یخ‌زدگی مرکبات

آمارها نشان می‌دهد با وجود سرمازدگی بخشی از مرکبات شمال، بازهم تولیدات سال جاری، توانایی تأمین نیازهای داخلی کشورمان و بازار شب عید را دارد، اما برخی از تشکل‌ها همچنان به دنبال واردات پرتقال برای تأمین نیاز بازار شب عید از ترکیه و مصر هستند.
کد خبر: ۹۹۴۶۶۳

در این زمینه برخی از فعالان بازار و همچنین کارشناسان، نه‌تنها مخالف این رویه هستند؛ بلکه آن را سوءاستفاده از شرایط موجود می‌دانند به صورتی که می‌گویند، گرمای سودجویی در یخ‌زدگی محصول دیگران است.

استدلال مخالفان واردات این است که در سال زراعی جاری از نظر پرتقال نه‌تنها کمبودی نداشته‌ایم؛ بلکه قبل از بروز این حادثه، نگرانی تولیدکنندگان از چگونگی فروش محصولات بوده است، بنابراین به‌‌رغم بروز مشکلات و سرمازدگی محصول بازهم تولیدات سال جاری، توانایی تأمین نیازهای داخلی کشورمان و بازار شب عید را نیز خواهد داشت.

تولید داخل، کافی است

ابوالقاسم حسن‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار به خبرنگار ما گفت: به دستور وزارت جهاد کشاورزی، پژوهشکده مرکبات و میوه‌های گرمسیری، پرتقال‌های موجود را کنترل کرده که نتایج، بیانگر آن است که فقط 400 هزار تن خسارت داشته‌ایم.

حسن‌پور درباره میزان تولید پرتقال در کشورمان افزود: طبق آمار، حجم تولید پرتقال دو میلیون و 700 هزار تن بوده است. به این ترتیب با کسر حجم خسارت تقریبا حداقل دو میلیون و 200 هزار تن تولید خواهیم داشت.

این مقام صنفی درباره کیفیت پرتقال‌های انبار شده توسط تعاون روستایی تصریح کرد: کیفیت محصولات موجود در انبارها بالا ارزیابی شده و با در نظر گرفتن این موضوع احتمال صدور مجوز واردات تقریبا خارج از تصور خواهد بود.

میوه‌های وارداتی آماده ورود هستند

در همین حال فرهاد احمدیان، نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی استان تهران با اشاره به درخواست واردات از جهاد کشاورزی به خبرنگار ما گفت: براساس تمام مستنداتی که در اختیار داریم، سرمازدگی اخیر تنها به بخشی از شمال شرقی استان مازندران خسارت زده است که در مقایسه با کل تولید، حجم قابل توجهی نیست و نباید باعث نگرانی تأمین پرتقال شب عید باشد.

وی با اشاره به میزان تولید پرتقال‌های باکیفیت جنوب کشورمان عنوان کرد: این‌که برخی ادعا دارند پرتقال‌های موجود انبارها بی‌کیفیت هستند و باید برای بازار شب عید واردات داشته باشیم، ادعایی هدفمند است؛ چون موجودی پرتقال‌های باکیفیت جنوب ایران در بسیاری از موارد به دلیل بی‌مشتری بودن به کارخانه‌های فرآوری با قیمتی نازل فروخته می‌شود که این محصولات می‌تواند تمام نیازهای بازار را تأمین کند.

نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی استان تهران می‌گوید، این درخواست به دلیل این است که برخی سودجویان اکنون با هماهنگی واردکنندگان غیرقانونی حجم عظیمی از میوه‌های ممنوعه را در نقاطی نزدیک مرزها یا حتی داخل مرزها دپو کرده‌اند تا با استفاده از فرصت به وجود آمده به سودجویی خود اقدام و میوه‌هایی بجز پرتقال وارد کنند.

تولید امسال 2برابر نیاز بازار بود

از سوی دیگر، مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران استان تهران درباره واردات پرتقال به خبرنگار ما گفت: قبل از این اتفاق با در نظر گرفتن آمار و میزان تولید همه مسئولان اعلام کردند که امسال دو برابر نیاز بازار پرتقال خواهیم داشت.

شادلو تاکید کرد: حتی اگر فرض کنیم نیمی از محصول به دلیل سرمازدگی فاسد شده، بازهم می‌بینیم تازه به اندازه نیاز بازار پرتقال داریم و هیچ نیازی به واردات نیست و فقط با مدیریت بازار و همچنین مصرف بهینه می‌توانیم تا فصل آینده بازار را کنترل کنیم. باید به متقاضیان واردات بگوییم هیچ نیازی به واردات نیست و باید به جای کوبیدن بر طبل واردات و سودجویی به دنبال خرید محصولات داخلی باشند تا تولیدکنندگان داخلی برای سال آینده امکان تولید داشته باشند.

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران افزود: حتی اگر مسئولان هم به این نتیجه برسند که پرتقال برای بازار شب عید کم داریم، می‌توانیم با مدیریت صادرات مانع بروز کمبود باشیم.

شادلو با اشاره به تنظیم بازار میوه در نوروز امسال تاکید کرد: در آن زمان وزارتخانه با جلوگیری از واردات بی‌رویه باعث شد تا بازار مدیریت شده باشد و با کمترین هزینه بازار را برای رسیدن به محصول جدید مدیریت کنیم که امسال نیز باید این رویه ادامه داشته باشد و مانع از هدررفت دلارهای موجود کشورمان به دلیل واردات بی‌رویه باشیم.

وی معتقد است اگر یکباره اجازه واردات داده شود، بی‌تردید آنقدر محصولات مختلف وارد کشورمان می‌شود که تولیدکنندگان برای سال آینده هیچ توانی برای تولید نخواهند داشت و تمام انگیزه‌هایشان از دست خواهد رفت.

کمبود و افزایش قیمت انکارناپذیر است

در همین حال حسن صابری‌هرندی، رئیس اتحادیه بارفروشان استان تهران درباره نیاز شب عید بازار به پرتقال به خبرنگار ما گفت: برآوردهای ما با توجه به نیاز هرساله بازار برای شب عید این است که امسال دچار کمبود پرتقال خواهیم بود.

صابری‌هرندی تاکید کرد: با وجود این‌که نزدیک به 5000 تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید ذخیره‌سازی شده است، ولی این حجم به هیچ عنوان کافی نیست و درنهایت با کمبود مواجه خواهیم بود. به همین دلیل باید از همین امروز برای تأمین و جلوگیری از نوسان غیرمنطقی بازار تصمیم‌گیری صورت پذیرد.

این مقام صنفی معتقد است، کیفیت پرتقال‌های انبار شده به هیچ عنوان مناسب شب عید نیست و حتی اگر امروز کیفیت مناسبی داشته باشد، با توجه به آسیبی که دیده است تا 50 روز آینده برای بازار شب عید مناسب نخواهد بود.

رئیس اتحادیه بارفروشان استان تهران به جام‌جم توضیح داد: برآوردهای مصرفی برای شب عید فقط در استان تهران چیزی بالغ بر سه یا چهار برابر حجم انبار شده است، بنابراین اگر سیاست منطقی در این زمینه نداشته باشیم، شب عید امسال، بازار آشفته‌ای در پرتقال خواهیم داشت و افزایش قیمت غیرقابل اجتناب است.

وی تاکید کرد: این نوع سیاستگذاری‌ها عاملی برای افزایش قاچاق است، به صورتی که در بحث نارنگی خبرهایی به‌گوش می‌رسد که انبارهای استان سیستان بلوچستان و برخی از استان‌های همجوار آن اکنون مملو از نارنگی‌های قاچاق است تا درنهایت به عنوان محصول ایرانی شب عید روانه بازار شود.

نیازی به واردات نداریم

درپی انتشار درخواست اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار مبنی بر واردات پرتقال از مصر و ترکیه به دلیل کمبود در بازار شب عید، محمود حجتی، وزیر کشاورزی گفت: فقط نیمی از مرکبات کشور در شمال تولید و نیم دیگر در جنوب ایران پرورش داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجتی افزود: با درنظر گرفتن میزان خسارات و همچنین سطح زیر کشت، برآورد ما این است که هیچ نیازی به واردات نداریم و میزان تولیدات جنوب کشورمان کمبود احتمالی را جبران خواهد کرد. این درحالی است که کل محصولات شمالی کشورمان از بین نرفته و تنها بخشی از باغ‌های شرق استان مازندران آسیب دیده است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره پرداخت خسارت آسیب‌دیدگان سرمای اخیر نیز تاکید کرد: پرداخت خسارت به کشاورزان شمال به علت کمبود منابع با تأخیر مواجه شده است و درحال رایزنی با سازمان برنامه برای حل این مساله هستیم.

محمود حجتی اظهار کرد: تولید مرکبات امسال به حدی افزایش یافته بود که ما حتی به فکر صادرات بودیم، ولی بارش برف شمال برنامه‌ریزی‌ها را تغییر داد.

عماد عزتی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها