چرخ راکد صنعت در اردبیل به حرکت افتاد

توجه دولت و تلاش هماهنگ مسئولان و بخش خصوصی در اردبیل باعث ایجاد فضای امیدوارکننده برای احیای واحدهای راکد و نیمه فعال تولیدی، افزایش سرمایه گذاری و حرکت چرخ صنعت و تولید در این استان شده است.
کد خبر: ۹۹۲۲۶۷

به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید در سال 92 وارث اقتصادی بحران زده، واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد به جا مانده از گذشته شد و اکنون با تلاش و برنامه ریزی برای تغییر وضعیت، زحمات نتیجه داده و چرخ های زنگ زده صنعت روغن کاری شده و پشت سر هم کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل فعال شده و به حرکت درمی آیند.

بر اساس برنامه، دولت تدبیر و امید برای فعال کردن 7500 واحد تولیدی راکد در کشور برنامه ریزی کرده که از این تعداد 126 واحد متعلق به استان اردبیل است.

مسئولان استان اردبیل می گویند که تلاش دارند نیمی از این تعداد معادل 53 واحد امسال فعال شود و در این راستا تعدادی در ماه های گذشته در خط تولید قرار گرفته اند و تعدادی نیز در انتظار خروج از رکود هستند.

این تعداد به غیر از واحدهای تولیدی است که نیمه فعال بوده و یا به خاطر برخی از موانع، در مسیر و یا سرعت تولید دچارمشکل بودند.

به گفته صنعتگران و صاحبان تولید، نقدینگی و مسائل مالی مهم ترین مانع پیش روی آنها بوده است، ضمن اینکه برخی موانع ناشی از بروکراسی اداری نیز برای سرمایه گذاران مشکل ساز بوده است.

در 2 سال گذشته با عزم همه جانبه دستگاههای مسئول و بخش خصوصی موفقیت های خوبی در رفع مشکل ها به دست آمده و تلاش در این راستا همچنان در حال افزایش است.مجید خدابخش استاندار اردبیل به خبرنگار ایرنا می گوید: برای رفع مشکلات مالی واحدهای تولیدی استان اردبیل تا به امروز 224 واحد تولیدی راکد و یا نیمه فعال برای دریافت تسهیلات مالی به بانک های عامل معرفی شده اند و 2070 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای حائز شرایط پرداخت شده و بسیاری از آنها فعالیت دوباره خود را شروع کرده و یا به فعالیت خود شتاب بخشیده اند.

خدابخش اضافه کرد: راه‌اندازی و فعالیت دوباره واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال سهم بسزایی در توسعه ، رونق و ایجاد فرصت های شغلی در استان اردبیل داشته است.

وی بیان کرد: ارائه تسهیلات حمایتی به واحدهای تولیدی راکد و یا نیمه فعال به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم در سال جاری به منظور تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری است.وی اضافه کرد: با توجه و حمایت دولت تدبیر و امید، روند فعال شدن واحدهای راکد و نیمه راکد در استان شتاب گرفته و دستگاههای مرتبط نظارت دقیقی بر این روند دارند.

استاندار اردبیل گفت: برای اشتغالزایی در استان اردبیل چاره ای جز حمایت از کارخانه و واحد های تولیدی وجود ندارد وبرای ایجاد زمینه های شغلی در استان لازم است بخش خصوصی به صورت جدی مورد حمایت باشد.

* واحدهای تولیدی بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی تامین مالی می شوند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به حمایت دولت از فعال شدن بخش صنعت در استان گفت: 1400 طرح نیمه تمام تولیدی و صنعتی در استان وجود دارد و برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌ها بر این است که طرح‌ها و واحدهایی که 60 درصد پیشرفت داشته و قابلیت بهره‌برداری دارند با تأمین مالی و سرمایه در گردش در مسیر تکمیل و راه‌اندازی قرار گیرند.سید حامد عاملی بیان کرد: از این تعداد 55 طرح تاثیر گذار در رونق اقتصاد استان شناسایی شده اند، این طرح ها با 60 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری توان ایجاد 10 هزار فرصت شغلی را دارند و با حمایت از آنها می توان تحولی در بخش صنعت استان ایجاد کرد.

وی همچنین گفت:‌ در حوزه صنعت 104 طرح در سامانه سازمان ثبت نام کرده اند و 1320 میلیارد ریال تسهیلات مالی به آنها پرداخت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به وضعیت صنعتی استان گفت: هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان اعم از بنگاه‌های بزرگ، کوچک و متوسط وجود دارد که تقریبا 30 درصد این واحدهای تولیدی و صنعتی غیرفعال و مشکل دار می باشند.

عاملی یادآور شد: در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل سعی بر این است تا واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال که با مشکلات تأمین مالی روبه‌رو هستند بتوانند از تسهیلات مناسب برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش استفاده کنند.

وی همچنین از بازرسی ونظارت 64 واحد صنعتی در استان خبرداد وگفت: از این تعداد در57 مورد تسهیلات پرداخت شده در محل خود هزینه شده است.

عاملی اضافه کرد: در 20 واحد صنعتی شاهد اشتغال زایی 206 نفر بوده و سه هزار و 209 مورد اشتغال هم با فعال شدن واحد های صنعتی تثبیت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها