مسئولان و فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ظرفیت‌های اقتصادی بویژه در بخش تولید برای صادرات فراهم نشده است، توسعه صنایع تبدیلی در این استان را لازمه رونق صادرات می‌دانند.
کد خبر: ۹۹۲۲۶۴

به گزارش ایرنا در 9 ماه نخست سال جاری پنج میلیون دلار کالا از کهگیلویه و بویراحمد صادر شد که سه میلیون دلار از این میزان کالا از گمرک استان و 2 میلیون دلار نیز از گمرک دیگر استان‌ها به خارج صادرات شده است.

در حالی که در کهگیلویه و بویراحمد سالانه 800 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود این میزان محصول کشاورزی در سبد صادراتی این استان قرار نگرفته است.

میزان صادرات کالاهای غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری هفت هزار دلار پیش بینی شده که از این میزان پنج هزار دلار مربوط به بخش صنعت و معدن و سهم بخش‌های کشاورزی و بخش صنایع دستی هر کدام یکهزار دلار است.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این باره می گوید که نبود صنایع تبدیلی کشاورزی، دامی، گیاهان دارویی و شیلات برای ایجاد ارزش افزوده این محصولات از مهمترین مشکلات و موانع صادراتی این بخش محسوب می شود.

در کهگیلویه و بویراحمد در سطح 22 هزار هکتار از مراتع این استان گیاهان دارویی تاکنون کشت شده و توسعه کشت گیاهان دارویی از اولویت‌های این بخش است.

جبار کیانی معتقد است در صورت وجود صنایع تبدیلی و رونق تولید محصول، صاحبان سرمایه برای عرضه کالای خود در بازار داخلی و بویژه خارجی ناچار به بازاریابی و رقابت هستند که این ظرفیت به دلیل توسعه‌ نیافتگی و رکود درکهگیلویه و بویراحمد بالفعل نشده است.

وی رکود واحدهای تولیدی را یکی از دیگر مشکلات و موانع صادراتی کهگیلویه و بویر احمد برشمرد و تصریح کرد که بخش زیادی از واحدهای تولیدی استان نیمه فعال هستند.

وی رکود حاکم بر بازار، بروکراسی‌های اداری و مشکلات ناشی از پرداخت حقوق کار، مالیات و تأمین اجتماعی، نبود تجار فعال، فراهم نبودن بستر مناسب مبادلات خارجی و بانکی را از دیگر دلایل کم توفیقی بخش صادرات کالاهای غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.

کیانی آموزش تجار و بازرگانان را از مهمترین اولویت‌های رونق صادرات این استان برشمرد و تصریح کرد: در این راستا تداوم سفرهای برخی هیات های خارجی برای سرمایه گذاری بیش از پیش مورد توجه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از صادرات 740 هزار دلار گیاه دارویی و دام زنده در سال جاری از این استان به خارج کشور خبر داد.

جعفر گوهرگانی با اشاره به ظرفیت‌های بالای صادراتی بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: هزار رأس دام زنده این استان سال جاری به ارزش 240 هزار دلار از گمرک هرمزگان و 12 تن گیاه دارویی خشک شامل پنیرک، به‌لیمو و استویا به ارزش 500 هزار دلار در سه ماهه نخست سال جاری از گمرک غرب تهران به خارج کشور صادرات شد.

وی به تولید 800 هزار تن محصولات کشاورزی و باغی در کهگیلویه و بویر احمد اشاره کرد و گفت: در این استان بستر خوبی برای کسب و کار تجارت در امر صادرات محصولات کشاورزی از جمله باغی و بویژه سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی وجود دارد.

وی تولید سالانه 14 میلیون شاخه گل رز با داشتن شرایط صادراتی در این استان را یادآور شد و تصریح کرد: تولید سالانه بیش از 100 هزار تن سیب کیفی از محصولات صادراتی است که عمده آن در بازار دیگر استان‌ها عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نبود تجار صادرکننده محصولات کشاورزی از گمرک استان و صنایع تبدیلی این حوزه را یکی از موانع تحقق برنامه‌های صادراتی بخش کشاورزی استان دانست.

گوهرگانی افزود: کهگیلویه و بویر احمد در بخش تولید گیاهان دارویی ظرفیت خوبی دارد و بخشی از صادرات استان مربوط به گیاهان دارویی است.

وی تصریح کرد: سال 95 هزار دلار صادرات از گمرک استان و 500 هزار دلار از گمرک دیگر استان‌ها برای بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده در حالی که تجار صادرکننده محصولات کشاورزی برای تحقق این مهم استقبال مناسبی نشان ندادند.

میزان صادرات کالاهای غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری هفت هزار دلار پیش بینی شده که از این میزان پنج هزار دلار مربوط به بخش صنعت و معدن و سهم بخش‌های کشاورزی و بخش صنایع دستی هر کدام یکهزار دلار است.استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه رونق تولید در بخش صنعت برای ایجاد اشتغال و افزایش میزان صادرات مورد توجه دولت تدبیر وامید است، از اختصاص چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات برای فعالیت واحدهای راکد و طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد در این استان خبر داد.

سید موسی خادمی اظهار داشت: این میزان تسهیلات برای فعالیت 251 واحد صنعتی راکد و 51 طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد هزینه خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد حدود 70 واحد صنعتی راکد در این استان در سال‌های 93 و 94 با 50 میلیارد ریال اعتبار به چرخه تولید بازگشت.

سهراب بنام گفت که از 422 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تعداد 90 واحد تعطیل است.وی ادامه داد: زمینه اشتغال 6هزار و 263 نفر در این استان با احیای واحدهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: واحدهای تولیدی فعال، نیمه فعال، تعطیل و طرح‌های صنعتی با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در این استان در آینده‌ای نزدیک برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها