گفت‌وگو

نقش تعاونی‌ها در توسعه روستایی

سیدعلی ایروانی یکی از افراد کارآفرین در بخش روستایی است که با تشکیل شرکت تعاونی روستایی اقدام به ارائه خدمت در این حوزه کرده است. درباره نقش و عملکرد این تعاونی‌ها با این کارآفرین گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۹۹۲۲۵۱
نقش تعاونی‌ها در توسعه روستایی

در حال حاضر چه‌کاری انجام می‌دهید؟

کار فعلی ما طبق اساس‌نامه تعاون روستایی، در راستای تهیه و توزیع نهاده‌های کشاورزی است و بر همین اساس، فروشگاهی در راستای تهیه مایحتاج سهامداران و کشاورزان ایجاد کرده‌ایم. البته تسهیلات با کارمزد 5 درصد به سهامداران و کشاورزان از طریق واحدهای اعتباری پرداخت می‌کنیم. بعلاوه فروشگاهی راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن با حضور کارشناس مستقر گیاه پزشکی، کود و سم به‌منظور دفع فنی آفات نباتی و استفاده به‌اندازه و متعادل سم به درختان عرضه می‌شود. به این خاطر که خود سم به میزان زیاد سرطان‌آور است، به همین دلیل کارشناس فوق، برای تجهیز میزان سموم و آفات در این مکان مستقر است. ما کارگزار رسمی بیمه روستاییان و کشاورزان هستیم و حدود 1200 خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان هستند. ما خودمان در روستا صندوق تسهیلات و چهار واحد اعتباری داریم که تسهیلات از طریق صندوق ذکر شده، به کشاورزان و روستاییان پرداخت می‌شود.

مشکل فعلی شما چیست و چه توقعی از دولت و نهادهای زیردست دارید؟

ما توقع چندانی از دولت نداریم و فقط این که طبق ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم ما معاف از مالیات هستیم، اما متأسفانه کارشناسان اداره مالیات، بدون توجه به این اصل به‌حسب سلیقه‌ از کشاورزان و تولیدکنندگان مالیات دریافت می‌کنند.

آیا حمایتی از جانب دولت می‌شود؟

خیر تا امروز هیچ حمایتی از سوی هیچ ارگانی نشده است. ما طرحی را سال 1393 در راستای تولید سبد و کارتون‌سازی ارائه کرده‌ایم، اما تا امروز هیچ‌گونه تسهیلاتی در این خصوص به ما تعلق نگرفته است.

نقش تعاونی‌ها در کاهش هزینه تولید و دلالی‌ها بخصوص در محصولات کشاورزی چیست؟

اگر ما اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را رعایت و اجرا کنیم، بسیاری از معضلات اقتصادی رفع و اشتغال‌زایی بخصوص با اقتصاد مقاومتی حرف اول را در عرصه کشاورزی می‌زند؛ بنابراین با رعایت این اصل دیگر هیچ فردی در روستاها بیکار نخواهد بود و محصولات به‌صورت مستقیم در بازار همانند میوه‌های خریداری‌شده شهرداری از کشاورزان و انتقال به انبارها و توزیع در شب عید به فروش می‌رود.

مهدیه آخوندزاده

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها