به نظر می‌رسد همکاری نزدیک ترکیه و روسیه، آمریکا را به تجدید نظر در ارتباطش با آنکارا واداشته باشد. این موضوع را می‌توان از تغییر رویکرد آمریکا در حمایت از عملیات ارتش ترکیه در سوریه فهمید.
کد خبر: ۹۹۱۷۲۷

در همین رابطه جان دوریان سخنگوی ائتلاف نظامی تحت امر آمریکا گفته است، ایالا‎‏ت ‎متحده با اجرای حملات هوایی در شهر الباب در شمال سوریه حمایت خود را از نیروهای ترکیه در این منطقه افزایش خواهد داد.

جان دوریان، روز سه‎شنبه این خبر را اعلام کرد و افزود: جنگنده‎‏های آمریکایی اخیرا چهار حمله هوایی در نزدیکی الباب انجام داده‌اند.

دوریان با اشاره به این‌که این حملات موجب تضعیف تروریست‎های داعش در نزدیکی خط مقدم نبرد شد، گفت: این چیزی است که ما به دنبال تداوم آن هستیم. این فرمانده نظامی آمریکایی همچنین تصریح کرد: افسران نظامی دو کشور به فعالیت‌های خود در مقرهایی مشترک ادامه خواهند داد تا حداکثر نیروی خود را علیه داعش به کار بگیرند.

دوریان همچنین از احتمال اعزام نیروهای زمینی متخصص در امر پشتیبانی هوایی در کنار نیروهای ترکیه برای رصد اهداف حملات هوایی خبر داد.

شهر الباب در شمال استان حلب در 30 کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد و در اشغال گروه تروریستی داعش است. آنکارا 24 اوت 2016 (3 شهریور 1395) در تلاش برای آنچه نابودی عناصر داعش و پیکارجویان کردتبار می‌نامد، با اجرای عملیاتی موسوم به «سپر فرات» تانک‌ها و نظامیان خود را در شمال سوریه مستقر و از شبه‌نظامیانِ معارض دولت سوریه در مناطق تحت تسلط گروه داعش حمایت کرد. دمشق مداخله نظامی ترکیه را در سوریه بشدت محکوم کرده است.

روابط آنکارا و واشنگتن پس از کودتای نافرجام در تیرماه سال جاری در ترکیه با چالش روبه‌رو شد. آنکارا معتقد است فتح‌الله گولن، یک شخصیت مذهبی و مخالف دولت ترکیه که سال‎هاست در آمریکا زندگی می‌کند، عامل اصلی پشت این کودتا بوده است، اما واشنگتن حاضر به استرداد این شخصیت به ترکیه نشد. منابع خبری می‌گویند ترکیه در شهر الباب به بن‌بست رسیده است. به گفته این منابع یک گروه از اعضای به اصطلاح ارتش آزاد سوریه هفته گذشته سلاح و مهماتی را که ترکیه در اختیار آنها گذاشته بود، به داعش فروختند. در پی شکست‌های ترکیه در الباب 50 نفر از نظامیان این کشور استعفا نامه را خود را تسلیم کردند. منابع ترکیه می‌گویند تاکنون 22 نفر از نیروهای ترکیه در درگیری‌های این منطقه کشته شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها