رضا امیرخانی، نویسنده جانستان کابلستان در نشست نقد کتابش در کابل گفت: دیواری که با سیاست ساخته شد، با فرهنگ فرومی‌ریزد.
کد خبر: ۹۹۰۴۴۷

به گزارش ایسنا جلسه نقد و بررسی کتاب جانستان کابلستان، نوشته مستندنگارانه رضا امیرخانی، بعدازظهر شنبه 25 دی، به همت اتحادیه نویسندگان افغانستان و با مشارکت بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

امیرخانی در این مراسم گفت: با نوشتن جانستان کابلستان با نسلی روبه‌رو شدم از افغانستانی‌های اصیل نسلِ دوم و سوم که افغانستان را هرگز ندیده بودند و جانستان برای ایشان پنجره‌ای بود ولو مکدر و مشجر از افغانستان امروز.

وی افزود: اتفاقات دهه‌ اخیر در رابطه‌ فرهنگی این دو هم نژادترین همسایه شاید غیرقابل باور باشد. امروز براحتی می‌توان جایزه‌ مشترک گرفت در حوزه‌ زبان فارسی و بدونِ احساس غریبگی در دانشگاه کابل گرد هم آمد، برای کتابی از وطن‌داری که در آن سوی دیوار می‌زید.

نویسنده ارمیا اظهار کرد: دیوار شمال و غرب و جنوب، طبق اسناد ثبتی ساخته شد به‌دست مالکان دوسوی دیوار اما دیوار شرقی «مید این آذرز» بود. هفت سال پیش که جانستان را می‌نوشتم به‌دنبال این بودم که روی این دیوار، پنجره‌ای ولو کوچک بسازم در کنار پنجره‌هایی که عزیزان دیگر ساخته بودند؛ کسانی که همگی فضل تقدم دارند بر من، چنگیز پهلوان، محمدکاظم کاظمی و محمدحسین جعفریان اما امروز و در این محفل به امری دیگر می‌اندیشم. امروز به این می‌اندیشم که این نسل، بایستی چنان این پنجره‌های کوچک را کلان کند که دیوار فرو بریزد. دیواری که با سیاست ساخته شد، با فرهنگ فرومی‌ریزد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها