حال این روزهای دشت قزوین، سومین دشت حاصلخیز کشور که با خشکسالی روبه‌روست و تنها امیدش را به اندک ذخایر منابع زیر زمینی که از14سال تنش شدید آبی برایش مانده گره زده؛ خیلی خوب نیست.
کد خبر: ۹۸۷۳۱۱

حالا که خبرها از رخت برنبستن خشکسالی ها حکایت دارد همه چشم ها به تدبیری است که از این دشت به قدر موطنی قابل سکونت برای جمعیت یک میلیون و 200هزار نفریش نامی به جا بماند.

تدبیری که بعد از اجرای نیم بند قانون امحای چاه های غیرمجاز و فشارهای سفارشی بر کشاورزان برای تغییر الگوی کشت؛ حالا صنعت فولاد را در تیررس قرار داده است.

*نادیده گرفتن سندآمایش سرزمین

سند آمایش سرزمین که براساس آن می بایست علاوه بر تمام ملاحظات پیش بینی شده در این سند جهت‌گیری های مبتنی بر ملاحظات حفاظت محیط زیست و احیای منابع طبیعی تعیین شود حالا نادیده گرفتنش در جانمایی برخی صنایع از جمله صنعت فولاد به عنوان یک صنعت
آب بر در نقاط مختلف استان امان از سفره های زیر زمینی دشت قزوین بریده است.

علی حسن ظاهری شهردار سابق قزوین و رئیس کمیسیون کارگروه قزوین +20 با انتقاد از مسئولان امر دراین باره گفت: ما تصمیم اشتباهی را که اصفهانی ها بعد از خشک شدن زاینده رود متوجه آن شدند تکرار کرده ایم. صنعت فولاد برای استانی که هیچ آب جاری را در سطح خود ندارد و تنها متکی به سفره های زیر زمینی است تکرار تراژدی مرگ زاینده رود است؛ با این تفاوت که آنجا جای خشک زاینده رود همه را برای حل معضل متحد کرد؛ ولی اینجا آن چه بر سر سفره های زیر زمینی آمده را هیچ کس نمی بیند .

وی گفت: بارها بر استقرار صنایع هاتیک و خروج صنایع آب بر از استان در سال های گذشته توسط کارشناسان تاکید شده؛ ولی حجم سرمایه گذاری این صنعت و عطش ایجاد اشتغال دولت ها، صدای کارشناسان را به گوش مجریان نرسانده است.

*آب؛ تنها جای خالی صنعت فولاد

صنعتی که با توجه به داشته هایش از جمله مواد اولیه این صنعت شامل سنگ آهن، زغال سنگ و سنگ آهگ دراستان جز آب، مه و خورشید و فلکش همه درکارند.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان؛ نزدیکی به دو بازار بزرگ مصرف از جمله تهران و البرز و قرار گرفتن قزوین در مسیر 11 استان کشور و دسترسی به بازارهای آسیای میانه و قفقاز و غنی بودن دشت از مواد اولیه این صنعت میل به سرمایه گذاری در صنعت فولاد را در قزوین افزایش داده است به نحوی که تنها در هفده واحد تولیدی مقاطع فولادی بخش خصوصی در این استان بیش از ده هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

«علی پرزحمت» که به دنبال افزایش سهم فولاد در بازار صادرات استان است خاطرنشان کرد: از بازار 16میلیون تنی کشور، قزوین با تولید دومیلیون و چهارصد هزار تن و بیش از 15درصد تولید در رده چند استان اول کشور است که این ظرفیت تا 5و نیم میلیون تن قابل افزایش است .

به زعم رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان؛ قزوین در شرایط فعلی می تواند با جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی و همچنین توسعه صنایع فولاد موجود به یکی از قطبهای بزرگ تولید فولاد و آهن در مرکز کشور بدل شود و به عنوان یکی از مبادی صادرات این محصول استراتژیک به کشورهای دیگر نقش آفرینی کند.

*سفره های زیرزمینی در معرض خطر

برداشت بی رویه آب از اندک رمق سفره های زیر زمینی برای توسعه صنعت فولاد از یک سو و تهدید شدن آن به دلیل رهاشدن آب سنگین کارخانجات فولاد، در حوضچه های غیر استاندارد از سوی دیگر از جمله مواردی است که به نظر کارشناسان امر دشت قزوین را تهدید می کند .

به گفته «احمد رحمانی» کارشناس محیط زیست، آب سنگین کارخانجات فولاد، در حوضچه های غیراستاندارد رها می شود آب بدبویی که به شدت سمی است و به سفره های زیرزمینی هم نشت می کند.

وی با تاکید بر اهمیت ساخت تصفیه خانه های مجهز دراین واحدها افزود: این آب چند بار در این صنعت بازچرخانی می شود و باید سفره های موجود در حوضچه هایی که لایه های محافظت شده و عایق دارند حفاظت شوند که متاسفانه بیشتر واحدهای تولیدی خصوصی دراستان فاقد این سیستم هستند و یا اصول استاندارد را در ساخت این حوضچه ها رعایت نمی کنند .

رحمانی تاکید کرد: درصورت حفظ صنعت فولاد در استان به ناگزیر باید به سرعت طرح انتقال پساب فاضلاب به این واحدها در دستور کار قرار گیرد.

*آب پاکی مسئولان بر جگر داغ صنعت فولاد

استاندارسابق قزوین که تندیس محیط زیستی معصومه ابتکار را به عنوان استاندار نمونه محافظ محیط زیست در ویترین دفترش گذاشته؛ نظر دیگری داشت.

«مرتضی روزبه » در روزهای حضورش بر مسند در دیدار «بهروز ریاحی» مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت از اهتمام جدی مدیریت ارشد استان برای جلوگیری از استقرار صنعت به صورت پراکنده و همچنین جلوگیری از ساخت و استقرار صنایع آب خبرمی داد و اینکه آب، کالای ارزان قیمت گذشته نیست و باید این کالای باارزش در بخش های مختلف بویژه در بخش صنعت و کشاورزی مدیریت شود لذا با استقرار واحدهایی مانند فولاد که مصرف آب بالایی دارند مخالفت خواهیم کرد چرا که تحت هیچ شرایطی توسعه این صنعت به صلاح استان نیست.

وی با بیان اینکه براساس سند آمایش سرزمین، قزوین مکان مناسبی برای فعالیت صنایع فولاد نیست گفت: قزوین به لحاظ منابع آبی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست که این امر مانع موافقت برای راه‌اندازی صنایع فولاد در این استان است.

موضوعی که گویا استاندار ایلامی استان قزوین اعتقاد چندانی به آن ندارد.حالا باید دید در بین این کش و قوس صنعت فولاد در مقابل تنش کم آبی در قزوین سرخم خواهد کرد یا همچنان مثل گذشته راهش را برای ورود به بازار داخلی و خارجی پیدا می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها