عوامل بسیاری در کجروی فرزندان در خانواده‌ها نقش دارند. این عوامل به تنهایی یا در کنار هم روی فرزندان تاثیر گذاشته و آنها را از مسیر درست منحرف می‌کنند.
کد خبر: ۹۸۵۸۶۷

با تامل در پژوهش‌های علمی و پرونده‌های قضایی، می‌توان شاخص‌های زیر را برای خانواده‌هایی که فرزندان کجرو تربیت می‌کنند، درنظر گرفت.

1ـ خشونت‌ورزی مستمر: هم شاهد مستمر خشونت و هم در معرض خشونت قرارگرفتن، این باور را در فرزندان پدید می‌آورد که دنیا مکان بی‌رحمی است و آدم‌های آن جز زبان زور نمی‌فهمند چنین باوری بتدریج زمینه «اختلال سلوک» و اختلال شخصیت ضد اجتماعی را فراهم می‌کند.

براساس آمار بیشتر اراذل و اوباش دستگیر شده، در دوران کودکی و نوجوانی خود بکرات در معرض پرخاشگری قرارگرفته‌اند.

2ـ سردی عاطفی: والدین مبتلا به سردی عاطفی یا فاقد بیان احساسات قادر نیستند احساس دلبستگی را در فرزندان خود به وجود آورند. آنان احساس ناامنی می‌کنند و لاجرم به کجروی و انحراف گرایش پیدا می‌کنند.

3ـ ارتباط معیوب اعضای خانواده: عدم ایجاد فرصت گفتمان بین اعضای خانواده و درگیری و نزاع و استفاده از روش‌های سلطه‌جویانه یا انفعالی و بی‌تفاوت.

4ـ سبک تربیتی معیوب: یک دوجین یافته پژوهشی وجود دارد که نشان می‌دهد سختگیری افراطی و رهاسازی بی‌حد و مرز، فرزندان را مستعد کجروی و انحراف می‌سازد، گروه اول به سوی انحرافات پرخاشجویانه و گروه دوم به سوی کجروی‌های اخلاقی سوق پیدا می‌کنند .

5ـ کجروی و الدین: نخستین منبع «همانندسازی» فرزندان، خانواده است، پدر یا مادر کجرو، فرزند کجرو و ناهنجار تولید می‌کنند .

6ـ ابتلای والدین به اختلالات روان‌شناسی: زمانی که یک یا هردوی والدین به یک یا چند اختلال روان‌شناختی بویژه روان‌پریشی از جمله اختلال پارانوئید (بدبین)، اسکیزوئید (منزوی و افسرده)، اسکیزوتایپال (رفتار و اعتقاد عجیب و غریب)، سایکوپات (ضد اجتماعی و خودپسند) و... مبتلا باشند، لاجرم در تربیت فرزندان خود با مشکل مواجه می‌شوند.

7ـ طلاق و متارکه: اساسا طلاق یا جدایی طولانی‌مدت والدین، تربیت فرزند را با مشکل مواجه می‌کند بخصوص زمانی که هریک از والدین جدا شده، شخصیت دیگری را در ذهن کودک تخریب کند و ارج و احترام او را فرو کاهد .

توجه: خانواده‌ها می‌بایست شرایطی را ایجاد کنند تا فرزندان «سره» را از «ناسره»، «راه» از «چاه»، «صواب» را از «گناه» و «خدمت»را از «خیانت» بشناسند و آنان را تا رسیدن به قله‌های موفقیت همراهی کنند.

سردار سعید منتظرالمهدی - معاون اجتماعی نیروی انتظامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها