۸۰ درصد تسهیلات بانک‌ها در اختیار ۲۰ درصد بنگاه‌ها

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید می‌گوید: ۸۰ درصد تسهیلات در سال های گذشته به ۲۰ درصد بنگاه های بزرگ اختصاص داشته و ۲۰ درصد بنگاه های کوجک کمتر از یک درصد تسهیلات از شبکه بانکی دریافت کرده‌اند.
کد خبر: ۹۸۳۸۲۷
۸۰ درصد تسهیلات بانک‌ها در اختیار ۲۰ درصد بنگاه‌ها

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، اصغر نوراله زاده با بیان اینکه در بحث نظام تامین مالی با مشکل مواجه هستیم، افزود: در روستاها شبکه بانکی وجود ندارد و منابع مالی بالایی نیست لذا باید نظام تامین مالی محلی ایجاد شود و در این راستا صندوق های خرد محلی را تاسیس کردیم.

وی راه اندازی نظام تأمین مالی جمعی، نظام تأمین مالی محلی و ایجاد صندوق های محصولی را از جمله راهکارهای توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد و با اشاره به روش های مختلف تامین مالی در دنیا، افزود: در هندوستان بیش از سه میلیون تعاونی محلی وجود دارد و گروه های خودیار تشکیل شده‌اند که بر اساس نظام سرمایه اجتماعی کار توانمندسازی را انجام می‌دهند و با دادن وام‌های خرد به یکدیگر کسب و کار راه اندازی می کنند.

نوراله زاده درعین حال از فعالیت ۵۷۴ صندوق خرد محلی در ۶۰۰ روستا با همکاری جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: صندوق‌های خرد محلی در نقاط روستایی ایجاد شده اند و با مشارکت و مدیریت روستاییان اداره می‌شوند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه هیات مدیره این صندوق‌ها آموزش های لازم را دیده‌اند، ابراز امیدواری کرد: ساز و کار نظارت بر این صندوق‌ها هر چه سریعتر از سوی شورای پول و اعتبار تعریف شود تا به انحراف کشیده نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر ۸۰ درصد تسهیلات بانکی به ۲۰ درصد بنگاه های بزرگ پرداخت شده و ۲۰ درصد از کوچکترین بنگاه های اقتصادی که مشاغل خانگی شامل آن می شود نیز تنها ۰.۶ درصد از تسهیلات شبکه بانکی را دریافت کرده‌اند.

نوراله زاده ‌ تاکید کرد: در حال حاضر ایران در دنیا به لحاظ تولید صنایع دستی در رتبه هشتم قرار دارد در حالی که در تجارت در رتبه سی و هشتم هستیم و این امر نشان می دهد که با توانمندسازی افراد و تعامل با بازارهای جهانی می توانیم خود را به بازارهای دنیا متصل کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت تمرکز بر بازارهای داخلی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵۰ میلیون قطعه مصرف روسری داخلی است در حالی که تولیدش ۱۰ میلیون قطعه است و ما نیاز داریم بیشتر در داخل متمرکز شویم چون بازارهای داخلی ما بزرگ است و کشش آن را دارد که اگر محصولی تولید کنیم نیاز داخل را تامین کند.

دبیر ستاد مشاغل خانگی با اشاره به تصویب قانون مشاغل خانگی در سال ۱۳۸۹، گفت: نگاه جدی به مقوله مشاغل خانگی و اجرای قانون از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و ساماندهی مشاغل خانگی در دستور کار قرار گرفت البته در پنج سال گذشته با فراز و نشیبهایی رو به رو بودیم و تصمیم گرفتیم که از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی و افراد حقیقی و حقوقی در توسعه مشاغل خانگی به شکل کارشناسی و تخصصی استفاده کنیم.

وی توانمندسازی متقاضیان قبل از ورود به بازار کار را از جمله عوامل موثر در توسعه مشاغل خانگی دانست و اظهار کرد: بیشتر متقاضیان مشاغل خانگی خود را توانمند و آماده ورود به بازار کار می دانند در حالی که بخش اعظمی از آنها هنوز مهارتها و آمادگی لازم را به جهت عدم شناخت بازار ندارند.

مهناز امامدادی تصریح کرد: حتی برخی پشتیبانان مشاغل خانگی هم توانایی ورود با بازار کار را ندارند در حالی که مهمترین ویژگی آنها اشراف بر بازار کار است لذا تصمیم گرفتیم تا مرحله ای تحت عنوان مداخله خوشه‌ای را تعریف کنیم تا از ظرفیتهای بخش خصوصی و دولتی در این راستا استفاده شود.

دبیر ستاد مشاغل خانگی در عین حال از تلاش برای اولویت بندی رشته‌های مشاغل خانگی در استانها خبرداد و گفت: درصدد هستیم تا مزیتهای رقابتی مناطق شناسایی شود تا استانها در تمام رشته‌ها ورود نکنند.

وی گفت: الگوی توسعه مشاغل خانگی که اخیرا به تصویب رسیده به دنبال آن است که در فرایند کار بازنگری و مداخله توسعه‌ای داشته باشد البته معتقدم ظرفیتهای داخلی هنوز تکمیل نشده ولی نگاه ما در این بخش باید وسیع تر باشد و بازارهای خارجی را هم ببینیم.

امامدادی افزود: در بحث مشاغل خانگی استفاده از بازارهای مختلف از جمله بازارهای مجازی را دنبال می کنیم و با مذاکراتی که با مرکز تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم مقرر شد تا سایتهایی که نسبت به ارائه و عرضه محصولات خانگی اقدام می‌کنند فراخوان زده و ساماندهی شوند تا از این طریق بستر انتقال فعالان مشاغل خانگی به این سایتها و زمینه عرضه و فروش محصولاتشان فراهم شود.

وی گفت: در ستاد مشاغل خانگی در تلاشیم تا ظرفیتهای بومی و منطقه‌ای در استانها شناسایی و بر اساس ظرفیتهای هر منطقه رشته‌هایی که قابلیت اجرا در آنها وجود دارد را گسترش دهیم.

مینا مهرنوش ـ استاد دانشگاه - نیز در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه بازاریابی فروش مهمترین مساله است، تاکید کرد: امروز در صنایع بزرگ و کوچک مشکل بازار داریم البته بحث توانمندسازی را هم باید مدنظر داشته باشیم ولی توانمندسازی یک بخش کار است و باید بیشتر به سمت ایجاد نشان تجاری برویم.

وی گفت: هم اکنون در لیست مشاغل خانگی وزارت کار با وجود شناسایی و تعریف مشاغلی که می‌توان در خانه ایجاد کرد امکانات و تسهیلات لازم را برای کسانی که بتوانند تولیدات خود را به بازار عرضه کنند پیش بینی نکرده‌ایم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر معرفی شرکتهایی که به بازاریابی و فروش محصولات خانگی کمک می‌کنند، ‌خاطرنشان کرد: برای موفقیت در توسعه مشاغل خانگی باید شرکتهای توانمندی که قادر به فروش تولیدات مشاغل خانگی هستند و بازارهای صادراتی را به خوبی می شناسند با دادن یارانه تقویت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها