رئیس‌جمهور کشورمان در دور جدید سفرهای منطقه‌ای و به دعوت رسمی همتایان خود امروز تهران را به مقصد کشورهای ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان ترک می‌کند.
کد خبر: ۹۸۰۹۰۹

این سفرها در ادامه سیاست‌های دولت برای تقویت مناسبات و تعمیق همکاری با همسایگان و کشورهای منطقه، انجام می‌شود. ارمنستان اولین مقصد سفر رئیس‌جمهور است و قرار است در این سفر یکروزه حسن روحانی با رئیس‌جمهور ارمنستان دیدار و درخصوص روابط دوجانبه گفت‌وگو کند.

علاوه بر مذاکره دوجانبه هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، قرار است چند سند همکاری میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان به امضا برسد و همایش بازرگانان ایران و ارمنستان نیز برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهور پس از ارمنستان به آستانه، پایتخت قزاقستان سفر می‌کند. مذاکره روسای‌ جمهوری ایران و قزاقستان، نشست هیات‌های عالی‌رتبه، امضای سندهای همکاری مشترک و نشست مشترک خبری از جمله برنامه‌های سفر یکروزه رئیس‌جمهور به قزاقستان است.

روحانی در آخرین مرحله از سفر منطقه‌ای خود، پنجشنبه‌شب وارد بیشکک، پایتخت جمهوری قرقیزستان خواهد شد. ملاقات با رئیس‌جمهور و مقامات بلندپایه قرقیزستان، مذاکره هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، امضای چند سند همکاری در حوزه‌های مختلف و نشست مشترک خبری از برنامه‌های پیش‌بینی شده در سفر به بیشکک است و همزمان همایش تجاری فعالان اقتصادی ایران و قرقیزستان نیز برگزار می‌شود.

تنوع در سیاست‌ خارجی

محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به سه‌کشور ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان و اهمیت کشورهای آسیای میانه گفت: به دنبال متنوع‌سازی حوزه سیاست خارجی خود هستیم و این تنوع به توسعه اقتصاد و تقویت همکاری‌های بین‌المللی کمک می‌کند.

وی افزود: آسیای میانه، قفقاز را هم شامل می‌شود یعنی هم بخش اروپایی کشورهای جدا شده از شوروی سابق و هم بخش آسیایی؛ تقویت ارتباطات ما با آسیای میانه با توجه به اشتراکات بسیاری که داریم باعث می‌شود دوستان زیادی را در دنیا پیدا کنیم و همکاری‌های خود را توسعه دهیم.

پاک‌آیین اظهار کرد: کشورهای آسیای میانه با توجه به ضرورت دسترسی به آب‌های آزاد، نگاه مثبتی به موقعیت استراتژیک ایران دارند. از سوی دیگر هر سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان، عضو سازمان همکاری‌های اکو هستند و در واقع اهداف مشترکی را درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی دنبال می‌کنند. همچنین هر سه کشور در جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری‌های اسلامی عضویت دارند و لذا حامی ما در مجامع بین‌المللی هستند.

ارمنستان؛ پل ارتباطی ایران و اوراسیا

احمد سبحانی، اولین کاردار ایران در ارمنستان هم در گفت‌وگو با جام‌جم درباره اولین مقصد سفر منطقه‌ای رئیس‌جمهور کشورمان گفت: ارمنستان کشور همسایه شمالی ما و کشوری است که در خشکی محصور شده و دو طرف آن کشورهای آذربایجان و ترکیه هستند که رابطه‌ای با آنها ندارد و راه ارتباطی دنیای خارج برای ارمنستان، ایران و بخشی از گرجستان است.

سبحانی ادامه داد: از سوی دیگر، ارمنستان دروازه ورود ایران به بازار بزرگ اوراسیاست. این کشور همچنین تنها مرز زمینی ما با شوروی سابق است که لغو روادید داریم و امروز ایرانیان براحتی می‌توانند به این کشور سفر کنند و کالاهایشان را از ارمنستان به کل اوراسیا، با توجه به توافق گمرگی که داریم ببرند.

وی با بیان این‌که تسهیلات گمرگی ایجاد شده اخیر میان دو کشور زمینه‌های خوبی را برای گسترش روابط فراهم کرده است، افزود: اصولا ارمنستان می‌تواند به عنوان پلی برای ورود ایران به اوراسیا و برخی کشورهای منطقه باشد و ایران هم جاده امنی برای ارمنستان است و سفر آقای روحانی تاکیدی برای این دوستی‌هاست.

سبحانی به سفر روحانی به قزاقستان و قرقیزستان در ادامه سفر منطقه‌ای اشاره کرد و افزود: از آنجایی که غرب و آمریکا در پیمان‌هایشان بدعهدی‌های بسیاری دارند نگاه به بازارهای منطقه‌ای برای ما فرصت جدیدی است و باید از آن استفاده کنیم.

ظرفیت‌های روابط کشورهای در حال توسعه

پاک‌آیین، سفیر پیشین کشورمان هم درباره اهمیت روابط ایران با قزاقستان و قرقیزستان اظهار کرد: قزاقستان به لحاظ ترانزیتی اهمیت بسیاری برای ایران دارد. راه‌آهن ایران به آلماتی و از آن طرف به روسیه، حلقه اتصال ایران به روسیه و اروپاست. از سوی دیگر، ایران هم به لحاظ ترانزیتی و حمل و نقل برای قزاقستان مهم است چرا که این کشور را به کشورهای دریای عمان متصل می‌کند.

پاک‌آیین‌ افزود: با توجه به این‌که قزاقستان دارای نفت و گاز است همکاری‌های دو کشور در زمینه تنظیم بازار نفت و گاز و تعیین قیمت آن و همکاری‌های فنی و آموزشی نیز حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: با قرقیزستان هم در حوزه‌های مختلف بین‌المللی همکاری داریم و با توجه به این‌که این کشور در حال توسعه و نیاز به مصالح ساختمانی دارد، ایران می‌تواند تامین‌کننده مصالح ساختمانی آنها باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها