دخالت خارجی‌ها، زمینه‌ساز گستاخی تروریست‌ها

در حالی که نیروهای ارتش سوریه پیشروی و موفقیت‌های خود را در مناطق مختلف شهر حلب در شرق سوریه ادامه می‌دهد، طرف‌های خارجی که از موفقیت نیروهای حامی خود در این جبهه ناامید و در عین حال هراسان شده‌اند، به تحرکاتی در دیگر مناطق این کشور دست زده‌اند. همین مساله باعث شده تروریست‌های داعش نیز از فرصت استفاده کنند و حملاتی در برخی مناطق از جمله شهر حمص داشته باشند.
کد خبر: ۹۷۷۳۰۱

از جمله دخالت‌های خارجی می‌توان به حملات دو روز گذشته جنگنده‌ها و نیروهای نظامی ترکیه به شهر استراتژیک الباب اشاره کرد. نیروهای نظامی ترکیه به بهانه مقابله با داعش و نیروهای پ.ک.ک و با کمک معارضان مسلح سوری، حملاتی را در این شهر ترتیب داده‌اند. در همین خصوص، رسانه‌های ترکیه روز گذشته ورود ارتش ترکیه به شهر الباب را با عناوین‌درشت در صفحات نخست خود منعکس کردند و با اشاره به اظهارات چاوش اوغلو نوشتند آزادسازی این شهر بزودی صورت می‌گیرد. آن طور که اطلاعات ارتش ترکیه ادعا کرده، جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور 39 بار اهداف متعلق به تروریست‌ها را بمباران کردند. نیروهای نظامی ترکیه می‌گویند در جریان این اقدامات، 1840 کیلومتر از نوار مرزی ترکیه با سوریه در خاک آن کشور، از عناصر داعش و پ.ک.ک پاکسازی شده است.

در طرف دیگر قضیه نیز آمریکایی‌ها بیکار ننشسته و باز هم به بهانه مبارزه با تروریسم‌ها به‌دنبال اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر به سوریه هستند. موید این مطلب، سخنان روز گذشته اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی خاورمیانه در منامه، پایتخت بحرین بود که از اعزام 200 نظامی دیگر به شهر رقه سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش خبر داد. بنا به گفته کارتر، این 200 نیرو که متشکل از آموزش‌دهندگان نیروهای ویژه، مشاوران و تیم‌های خنثی‌سازی مواد منفجره هستند، قرار است به 300 نیروی ویژه آمریکایی که هم‌اکنون در سوریه مستقر هستند، اضافه شوند. همچنین فعالان سوری از فرود بالگردهای حاوی سلاح و تجهیزات نظامی آمریکا در حومه شمالی رقه خبر دادند؛ در حالی که دمشق بارها حضور نیروهای آمریکایی را در سوریه محکوم کرده است.

در عرصه سیاسی نیز کشورهای خارجی سعی می‌کنند از طریق سازمان ملل بر سوریه فشار بیاورند. در همین خصوص، کانادا و چند کشور دیگر از جمله ژاپن و هلند جمعه شب طرحی را در مورد سوریه شامل بر توقف عملیات در حلب پیشنهاد کردند که با موافقت سازمان ملل روبه‌رو شد.

در سایه این تحرکات و مداخلات خارجی، تروریست‌های تکفیری ـ صهیونیستی داعش توانسته‌اند پیشروی‌هایی در برخی مناطق این کشور داشته باشند. در این میان گفته می‌شود عناصر داعش در ادامه حملات در محورهای شمالی، جنوبی و شرقی حومه شهر تدمر در شرق استان حمص تاکنون توانستند سیلوها، بخشی از مزارع حومه شرق تدمر، کوه هیان و کاخ الحبلات را در جنوب شهر و همچنین میادین گازی جزل، حجار، المهر و منطقه جزل را در شمال‌غرب حومه تدمر اشغال کنند.

اخبار رسیده از شهر حلب نیز حکایت از این دارد که آتش‌بس وضع شده در این شهر از بین رفته است، زیرا منابع سوری اعلام کردند گروه‌های تروریستی صبح دیروز با شلیک خمپاره، چند محله و همچنین اطراف دانشگاه حلب را هدف حمله قرار دادند که در آن 15 نفر کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها