گفت‌وگو

آزادی حلب، سقوط دژ استراتژیک تروریست‌ها

تحولات میدانی مربوط به پیروزی‌های حلب نشان از آن دارد که تاکنون 80 درصد این شهر توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت از سلطه گروه‌های تکفیری و تروریستی خارج شده است و این گروه‌ها در تنگنای محاصره ایجاد شده در تکاپوی راه‌های فرار از این شهر هستند. در رابطه با بررسی آخرین تحولات حلب گفت‌و‌گویی را با سیدمهدی نبوی، کارشناس غرب آسیا انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۹۷۶۳۶۹

اهمیت راهبردی آزادسازی بخش قدیمی حلب که از یک بافت تاریخی هم برخوردار است برای کسب موفقیت‌های آتی نظامی ارتش سوریه چیست؟

حلب به دلیل موقعیت استراتژیکش در شمال سوریه، از زمان آغاز بحران، صحنه اصلی نبرد دولت با تروریست‌ها و از سوی دیگر محور و پایگاه اصلی پشتیبانی قدرت‌های مداخله‌گر منطقه و فرا منطقه‌ای از تروریست‌ها به‌دلیل نزدیکی به مرز ترکیه بوده است.

آزادسازی بخش قدیمی حلب از اهمیت نظامی برای ارتش سوریه برخوردار است زیرا با توجه به محاصره تروریست‌ها در مرکز و حملات ناکامشان آنها مجبور خواهند شد برای فرار از انهدام کامل عقب‌نشینی کرده یا تسلیم شوند.

همچنین آزادسازی این بخش‌ها به معنای آزادسازی نمادی از تاریخ و فرهنگ ملت سوریه و قلب تجارت و صنعت این کشور است و موجب افزایش روحیه ارتش و مردم سوریه شده و بار روانی جنگ را به نفع دولت سوریه تغییر خواهد داد.

علت اصلی فشار برای برقراری آتش بس چند روزه در حلب چیست و تاکید سوریه و روسیه بر خروج تروریست‌ها از حلب تا چه حد امکان‌پذیر است؟

هرگاه تروریست‌ها در معرض شکست قرار می‌گیرند و ارتش سوریه دست برتر را در تحولات میدانی داشته باشد، ما شاهد درخواست‌های مکرر از طرف کشورهای غربی حامی تروریست‌ها برای آتش‌بس به بهانه‌های مختلف بشردوستانه هستیم. در حالی که این درخواست‌های آتش‌بس نه برای حفظ جان مردم بی‌گناه بلکه برای دادن تنفس مصنوعی به تروریست‌ها و فراهم کردن فرصت برای تجهیز و سازماندهی مجدد گروه‌های تروریستی است. تجربه نشان می‌دهد این گروه‌ها هیچ‌گاه به آتش‌بس پایبند نبوده و نخواهند بود. تاکید سوریه و روسیه هم درخصوص خروج تروریست‌ها از حلب بر همین اساس است. با توجه به وتوی پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس و دست برتر ارتش سوریه در میدان، اگر همین روند سیاسی ـ نظامی ادامه پیدا کند، تروریست‌ها توان مقاومت نداشته و راهی جز خروج از حلب نخواهند داشت.

آزادسازی کامل حلب چه تاثیری بر آینده روند سیاسی و نظامی سوریه خواهد داشت؟

حلب دژ استراتژیک تروریست‌ها بوده و آزادسازی کامل آن، آغاز سقوط دومینو وار تروریست‌ها در سوریه خواهد بود و توازن قوا را در تحولات میدانی سوریه به نفع ارتش سوریه و محور مقاومت تغییر خواهد داد. همچنین موجب تثبیت قدرت دولت مرکزی سوریه خواهد شد و اتفاقا اصرار دولت‌های غربی و منطقه‌ای حامیان تروریست‌ها بر آتش‌بس دقیقا به خاطر همین نکته کلیدی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها