اتیوپی، کشوری محصور در خشکی است و در شاخ آفریقا قرار دارد. این کشور از قدیمی‌ترین کشورهای مستقل آفریقا و یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان است. اتیوپی با وجود جمعیتی معادل 5/82 میلیون نفر، دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا و پایتخت آن، آدیس آباباست. اسلام، دومین دین مهم این کشور است که براساس آمارگیری سال 2007، بیش از 25 میلیون نفر از مردم این کشور (95/33 درصد) به آن معتقد هستند.
کد خبر: ۹۷۶۳۲۴

ماوای مسلمانان: اسلام در اتیوپی (مسلمانان به این کشور حبشه می‌گفتند)، به دوران پیدایش این مذهب برمی‌گردد. در آن زمان یک گروه از مسلمانان به فرمان حضرت محمد(ص) و به منظور رهایی از آزار و اذیت حاکمان مکه به اتیوپی سفر کردند. پادشاه این کشور، فردی پرهیزگار و صلح‌طلب بود و به همین دلیل با روی باز، مسلمانان رنج‌دیده را پذیرفت و به آنها پناه داد. به این ترتیب، اسلام بدون درگیری به این کشور نفوذ یافت و افراد مهمی در این کشور به تبلیغ اسلام پرداختند.

شب بخشش: لیله البرات، یکی از جشن‌های مذهبی مسلمانان اتیوپی است. آنها معتقدند، پانزدهم شعبان، خداوند تقدیر زنان و مردان را در سالی که پیش رو خواهند داشت، می‌نویسد و در آن مشخص می‌کند، چه کسی بمیرد، به زندگی ادامه دهد یا به خوشی و کامیابی دست یابد و یا برعکس، به سختی و گرفتاری بیفتد یا چه کسی، لیاقت رفتن به سفر حج را خواهد داشت. در این شب، بیشتر مسلمانان بیدار می‌مانند و دعا و نیایش می‌کنند تا تقدیرشان به بهترین شکل نوشته شود. آنها از خداوند به سبب گناهانشان تقاضای بخشش می‌کنند و البته معتقدند، بخشش به کسانی تعلق می‌گیرد که قلبشان سیاه نشده باشد. مسلمانان در این روز بین مردم شیرینی‌های خوشمزه پخش و به فقرا کمک می‌کنند.

تحکیم پایه آموزه‌های اسلامی: حج از نظر مسلمانان اتیوپی، مانند دیگر مسلمانان جهان، یکی از ارکان اسلام بوده، توجه به آن از ضرورت بالایی برخوردار است. در تاریخ آمده است، مسلمانان اتیوپی سفر به مکه و حج گزاردن را از وقتی پادشاه حبشه (اتیوپی فعلی) در سفر به مکه برای انجام حج و دیدار پیامبر(ص) فوت کرد، آغاز کردند. حجاج زمان بازگشت از حج به اتیوپی برای اقوام و همسایگان خود هدایایی به رسم یادبود می‌آورند و در خانه جشن می‌گیرند. یکی از کارهای جالبی که بیشتر روحانیون و البته افراد مشتاق در سفر حج انجام می‌دهند، این است که در طول سفر، با مسلمانان کشورهای دیگر گفت‌وگو می‌کنند و خاطرات و رسوم آنها را می‌شنوند و پس از بازگشت در روزنامه‌های محلی به چاپ می‌رسانند و به این ترتیب با مسلمانان کشورهای دیگر آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.

ضیافت شیرینی: عید فطر، روزی است که تمام مسلمانان جهان و همچنین اتیوپی، آن را جشن می‌گیرند. مردم اتیوپی، این روز را که پایان ماه رمضان و روزه‌داری است، ضیافت یا جشن شیرینی می‌نامند. تمام مسلمانان معتقد، در این روز دور هم جمع شده، نماز روز عید برگزار می‌کنند و البته قبل از برگزاری نماز، زکات و فطریه می‌پردازند. مردم پس از نماز به دیدن اقوام و دوستان خود می‌روند و البته دعا و نیایش برای اموات را فراموش نمی‌کنند. در این روز همه جا پر از شیرینی و خوراکی خوشمزه است که مردم بین یکدیگر پخش می‌کنند و به این ترتیب، این روز را جشن می‌گیرند.

منبع: readthespirit

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها