استارتاپی با نام ecare21، سامانه‌ای دیجیتال برای پایش سلامت ویژه افراد سالمند طراحی کرده است. این سامانه که تاکنون موفق به جذب بیش از هزار مشتری برای خود شده، اطلاعات مختلفی نظیر فشار خون، میزان فعالیت جسمی، سطح قند خون، مصرف داروها و نیز وزن فرد سالمند را از طریق گوشی هوشمند، انواع حسگرها و نیز ابزارهای پوشیدنی ویژه پایش سلامت دریافت می‌کند. این اطلاعات به صورت آنی از طریق نرم‌افزاری ویژه به اطلاع پزشک، فرزندان یا پرستار فرد سالمند می‌رسد و این افراد می‌توانند از هر جایی در دنیا از وضع سلامت فرد سالمند اطلاع یابند.
کد خبر: ۹۷۵۴۳۶

تاکنون شرکت‌های نوآور دیگری نیز برای ارائه خدماتی مشابه وارد بازار شده‌اند. امروزه به لطف اینترنت و حسگرهای گوناگون و البته کم‌هزینه، امکان پایش آنی و دقیق سلامت افراد فراهم شده است. با وجود این، چنین سامانه‌هایی می‌توانند بسیار فراتر از قابلیت ارائه اطلاعات آنی عمل کنند و اطلاعات ارزشمند دیگری را از طریق تحلیل داده‌های موجود به دست آورند.

تحلیل داده‌های انبوه

سامانه ecare21، هر دقیقه انبوهی از اطلاعات را از دستگاه‌های متصل به بدن سالمندان مشترک خود دریافت می‌کند. نکته مهم اینجاست که با استفاده از دانش داده کاوی و شناسایی برخی الگوهای پیچیده موجود در میان این حجم عظیم از اطلاعات می‌توان خدماتی افزون‌تر برای سالمندان فراهم کرد و احتمال بروز عوارضی نظیر سکته را زودتر تشخیص داد و حتی توصیه‌هایی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی ارائه کرد.

سلامت از راه دور

با این که سلامت از راه دور (Telehealth) مفهوم چندان جدیدی نیست، دسترسی بخش قابل توجهی از مردم به فناوری دیجیتال و در نتیجه، امکان تولید حجم زیادی از اطلاعات سبب شده، سلامت از راه دور به‌عنوان گزینه‌ای کم‌هزینه برای افزایش سطح سلامت شهروندان مطرح شود. این رویکرد می‌تواند، برخی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی حوزه سلامت را در جوامع مختلف تا حد زیادی کاهش دهد. افزایش تعداد شهروندان سالمند، کمبود پزشک و پرستار و بالا بودن هزینه‌های درمان، از اصلی‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از کشورهای جهان (اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه) با آن دست به گریبان هستند.

در این میان، فناوری‌های نوین موجود در زمینه پایش دیجیتال وضعیت بیماران سبب شده، چنین فناوری‌هایی بسیار مورد توجه قرار گیرند. حتی برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند، ارزش بازار سلامت از راه دور تا سال 1399/ 2020 به بیش از 34 میلیارد دلار (نزدیک به 130هزار میلیارد تومان) خواهد رسید.

تحول پیش روی سلامت بشر

سلامت از راه دور، فقط به پایش دیجیتال سلامت محدود نمی‌شود و خدمات دیگری نظیر سامانه‌های مشاوره آنلاین پزشکی را نیز شامل می‌شود. برخی بیمه‌ها در ایالات متحده، از روند صعودی میزان تراکنش‌های مالی مرتبط با ویزیت آنلاین بیمار توسط پزشک خبر داده‌اند. با وجود این، تحولی که داده‌کاوی در این حوزه می‌تواند با خود به همراه داشته باشد، بسیار ارزشمندتر خواهد بود. تحلیل کلان‌داده‌های دریافتی از وضع سلامت بیماران در چند حوزه کلیدی بویژه همه‌گیری‌شناسی، ژنومیک و بیمه سلامت سودمند است. با استفاده از نتایج این تحلیل‌ها، شناسایی هر چه سریع‌تر الگوی شیوع انواع بیماری امکان پذیر خواهد شد. افزون بر این، کاهش زمان لازم برای تائید سلامت داروهای جدید، ساخت داروهای سفارشی براساس ساختار دی‌ان‌ای هر بیمار، برنامه‌ریزی بهتر برای بیمه سلامت و انجام سریع‌تر تراکنش‌های مالی مرتبط با هزینه‌های درمان، از دیگر سودمندی‌های این شیوه است.

منبع: Forbes

مترجم: صالح سپهری‌فر

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها