امروز به دلایلی که گذشتگان برای طاسی عنوان می‌کردند (سنگینی کلاهخودها یا میکروب‌های موجود در شانه‌ها) می‌خندیم، زیرا می‌دانیم الگوی مردانه طاسی نتیجه حساسیت فولیکول‌های مو است که از مادر به فرزند به ارث می‌رسد.
کد خبر: ۹۷۱۲۷۸

محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند طاسی به دنبال تاثیرات فزاینده هورمون تستوسترون بر پوست در طول عمر فرد ایجاد می‌شود، اما بیشتر از آن که میزان تستوسترون در این مساله نقش داشته باشد، توانایی پوست در فرآوری این هورمون ـ بویژه بخشی از آن که دی هیدرو تستوسترون نام دارد ـ است که نقش مهمی ایفا می‌کند. از آنجا که دی هیدروتستوسترون هم عامل طاسی و هم عامل سرطان پروستات است، تحقیقاتی برای کشف ارتباط میان طاسی و سرطان پروستات انجام شده‌اند.

آیا طاسی با سرطان مرتبط است؟

محققان می‌گویند الگوی مردانه طاسی و سرطان پروستات، در یک حساسیت هورمونی ارثی که باعث تغییر سطح هورمون‌ها می‌شود مشترک هستند. به گفته محققان با توجه به مطالعات جدید به نظر می‌رسد الگوی مردانه طاسی احتمال رشد نوع تهاجمی سرطان پروستات را تا 39 درصد افزایش می‌دهد، اما نقشی در افزایش ریسک نوع غیر تهاجمی این بیماری ندارد. این درحالی است که مطالعات گذشته تفاوتی در ارتباط میان الگوی مردانه طاسی و این دو نوع سرطان نمی‌دیدند.

آیا روزنه امیدی وجوددارد؟

از آنجا که کاهش ویتامین D یکی از عواملی است که ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، مردانی که دچار طاسی سر هستند و سطح بیشتری از پوستشان در معرض نور آفتاب قرارمی گیرد، می‌توانند با آفتاب گرفتن بیشتر، تولید ویتامین D در بدنشان را افزایش داده و از ریسک ابتلا به سرطان بکاهند. رژیم غذایی سالم شامل پروتئین‌های چرب، چربی‌های سالم، دانه‌ها، آجیل‌ها، حبوبات و غلات کامل، سبزی‌ها و میوه جات و بویژه توت‌ها از دیگر عوامل کاهش ریسک سرطان در این افراد است. ازآنجا که مو از پروتئین تشکیل شده است افزایش میزان دریافتی پروتئین از منابعی مثل ماهی آب سرد، تخم مرغ غنی شده، آب پنیر غلیظ شده و حبوبات جوانه زده همچنین افزایش دریافتی اسیدهای چرب امگا 3 و نیز دریافتی آهن و روی از منابعی مثل سبزیجات دارای برگ‌های تیره، بادام هندی، صدف، لوبیاها، قارچ و دانه‌های کتان نیز می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند.

منبع: easyhealthoptions.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها